nektapoll

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

nektapoll

Bericht door filip123 »

Ik heb onderzoek gedaan op bijeneten, NEKTAPOLL. Ik kocht het op de site bijenhof bij de webwinkel. Ik voerde ze aan mijn hommels mmmm! zeiden ze. Toen aan de messor barbarus... ze negeerde het en dan aan mijn 2 lasius niger kolonies. Zij smulde er heel erg van. Het is niet giftig zoals honing voor mieren dit is gewoon een mengsel van deeg, suiker enzo... Ze leven er al 2 weken op de lasius niger. Er liggen al veel eieren, de koninginnen hun lichamen zijn fel uitgezet tot 4 mm. Volgens mij zou dit een goed eten zijn voor mieren het is lang te bewaren, het stolt niet, in tegendeel, het lost op als suiker in water. Wel opletten anders verdrinken ze erin. Niet in het buisje leggen daardoor moesten ze nu verhuizen bij mij. Ik zal het voortaan in de buitenwereld leggen. Dit zou een nieuwe doorbraak kunnen zijn in miereneten. Je gaat bv op vakantie, je legt en stukje deeg in de buitenwereld en klaar. Of je hebt geen tijd voor eten klaar te maken of te kweken, leg deeg in de buitenwereld. Hopelijk kunnen jullie er wat mee doen.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: nektapoll

Bericht door Elan »

Klinkt heel aardig, maar ik wil toch graag een paar vraagtekens zetten.

1. Hoe schimmelgevoelig is dit? M.a.w. zou je inderdaad dit enkele weken kunnen laten liggen?

2. Het lijkt me niet, maar bevat dit ook eiwitten en/of losse amino zuren? Zonder lijkt me geen langdurig alternatief zonder extra bron van bouwstenen.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Even lezen en overschrijven, er staat: Bijzonder geschikt voor: voorjaarsaanprikkeling, herfstaanprikkeling, noodvoeding, grotere opbrengst door ononderbroken broedaanzet bij drachtonderbreking. DAN de gebruiksaanwijzing: nektapoll is gebruiksklaar. De verpakking is volledig te verwijderen. De bijen moeten zoveel mogelijk aan alle zijden bij het voeder kunnen. Dan ook nog KOEL EN DROOG BEWAREN!. En dit zit erin: maximum vocht 8%, minimum suikers en zetmeel 89%. Totale minerale stoffen 0.3%. Dat is het.
Het bewaart lang. Ik leg een stuk 2 weken geleden in de buitenwereld en nog steeds geen schimmel en ze eten er nog altijd van!
Dus het blijft wel lang goed volgens mij.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Mika »

Mieren zijn geen bijen. Hoewel honing niet giftig hoeft te zijn, heb ik wel problemen ermee gehad bij jonge gynes van Camponotus vagus, bij het gebruik in honingdauwsurrogaat.

Als er stuifmeel in dat product zit, dan bestaat de kans dat mieren de aminozuren daarvan niet zullen opnemen, aangezien zij heel waarschijnlijk niet de enzymen bezitten om die stuifmeelkorrels af te breken.
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Ik heb geen problemen mijn lasius niger snoept er al 2 weken op geen enkele sterfte in tegendeel een massa broed 10 eitjes per dag in de plaats van 2.
volgens mij moeten we gewoon uitproberen welke soorten het lusten en welke niet.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Mika »

Ok, maar het gaat niet enkel over lusten. Het gaat ook over: halen ze eruit wat erin zit? Kan je een kolonie laten aangroeien enkel op dat product?

Indien je een goede generatie kan opkweken, dan bewijs je dat, niet als er geen sterfte is.

Indien je dat aangetoond hebt, kan je best nog eens vergelijken met de zaken die wij al gebruiken: is jouw product goedkoper of niet? Als het veel goedkoper zou zijn, zouden we het allemaal kunnen gebruiken. Indien het veel duurder is, misschien enkel voor bepaalde soorten...
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Ik kocht het product voor 3.45 het is 1kilo je kan er lang me weg.Het blijft tot in januari goed of zo maar in de koelkast wel langer ik zal gewoon kijken als er schimmels of iets anders op zit zal ik het wegsmijten.ze eten alles er van op het deeg smelt precies tot een papje dat ze kunnen opeten (drinken) naarmate ze ervan eten smelt het of wordt het vloeibaarder.De gyne's het achterlijf is altijd dik net als die van de werksters.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Mika »

Het zou pollen substituut zijn, dus iets in de vorm van eiwiten of aminozuren, maar geen stuifmeel: dat vergroot wel de kans dat de mieren er gebruik van zouden kunnen maken. De prijs is inderdaad ook zeer in orde!!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: nektapoll

Bericht door mpower000 »

Na even googelen heb ik gevonden dat het te koop is in deze winkel (voor de Vlamingen onder ons): Honingraat, Schrijberg 165A - 9111 Belsele (Sint-Niklaas).
Ik zal het waarschijnlijk ook wel eens uitproberen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

De beste site en betrouwbaarheid die ik persoonlijk vind is bijenhof.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: nektapoll

Bericht door Elan »

Even voor de goede orde: geef je ze alleen dit, of voer je ook af en toe insecten bij?
Ben heel benieuwd of je dit voor meerdere maanden vol kunt houden en toch werksters op kunt kweken :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: nektapoll

Bericht door ProXi »

Elan schreef:Even voor de goede orde: geef je ze alleen dit, of voer je ook af en toe insecten bij?
Ben heel benieuwd of je dit voor meerdere maanden vol kunt houden en toch werksters op kunt kweken :)
En mocht je werksters krijgen dan ben ik ook benieuwd of hoe sterk deze zijn.
De eerste generatie werksters zijn vaak zwakker, omdat ze bijvoorbeeld minder eiwitten krijgen.
Maar wellicht als je ze alleen dit voedsel geeft blijf je zwakkere werksters houden, omdat de mieren toch insecten nodig hebben voor eiwitten.

Eigenlijk zou je dit moeten testen met meerdere kolonies.
Bijvoorbeeld 10 Lasius niger kolonies.
Precies dezelfde omstandigheden, maar alleen een verschil in voedsel.
Dus 5 suiker water en insecten en 5 op deze manier.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Het deeg dat ik kocht zit vol eiwitten en andere vitaminen waarom zouden ze het anders geven als prikkeldeeg voor de leg van de koningin.
Daarom koop ik het,ik heb het bij vorige berichten vermeld de gebruiksaanwijzing staat het erop dat het dient voor de eierleg en goede voeding voor de larven en de mieren leven op suiker werksters en koningin leeft op suikers en eiwitten dus dat is wat zij krijgen.!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: nektapoll

Bericht door Elan »

Daarbij maak je nu wat aannames waar ik me niet direct in kan vinden.

Is de aanwezigheid van "eiwitten en andere (?) vitaminen" een prikkel voor het leggen van eieren? bij bijen? bij mieren?
Of is dat gewoon de ruime beschikbaarheid van energie (suikers ea. koolhydraten)?

In de gebruiksaanwijzing die je gequote hebt zie ik bijvoorbeeld ook niets over eiwitten staan, vandaar dat ik twijfel. Ik zeg niet dat het niet zo is, trouwens.


Overigens ben ik nog steeds benieuwd of nu nog bij voert (of dat nu regelmatig of slecht af en toe is, we willen het graag weten :) ).
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Mika »

De scepsis is (altijd :D ) gerechtvaardigd, maar we moeten op voorhand niet te kritisch zijn. Met de info die nu voorhanden is heb ik niet echt veel reden om aan te nemen dat het niet zou kunnen lukken: het moet wel goed getest worden natuurlijk.
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Ik heb 2 Lasius sp. kolonies. Ze eten er al een tijdje van. De larven worden dikker... zoals de koningin :lol: .
De eiwitten staan er inderdaad niet op, maar in dat deeg zit zeker stuifmeel en stuifmeel zit vol eiwitten. Koninginnenbijen, hommels eten voor de eileg nectar en stuifmeel. En een koninginnenmier verschilt echt niet veel van hommels en bijen. Ze hebben bijna dezelfde eisen, alleen eten de mieren op een andere manier.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Mika »

Bon, Filip123 heeft een punt dat het kan werken, alleen niet om de redenen die hij opsomt. Ik denk dat mieren en bijen qua spijsverteringsstelsel wel voldoende verschillen, zodat stuifmeeleiwitten niet beschikbaar zouden zijn voor mieren, maar wel voor bijen en hommels. In het deeg zou echter een surrogaat zitten, geen stuifmeeleiwitten. Indien het wel stuifmeel bevat, zal dat niet opgenomen worden, en voer je eigenlijk enkel suikers: het blijft dus op te volgen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Floris »

filip123 schreef:En een koninginnenmier verschilt echt niet veel van hommels en bijen. Ze hebben bijna dezelfde eisen, alleen eten de mieren op een andere manier.
Op dezelfde manier dan een hond niet veel verschilt van een koe. Bijna dezelfde eisen (water, eten, niet te koud niet te warm), ze eten alleen anders. ;)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: nektapoll

Bericht door efbi »

Ik ben benieuwd naar de resultaten op lange termijn.
:)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: nektapoll

Bericht door Elan »

Ik probeer dit zeker niet af te schieten! (ik hoop dat dat niet te erg zo overkwam)
Zelf ben ik ook (voorzichtig ;) ) enthousiast en vind het leuk dat filip123 zich hier voor inzet :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: nektapoll

Bericht door ProXi »

Ja ik vind het zelf ook erg interessant,
Zou best een leuke ontdekking zijn namelijk.
Inderdaad is het nu nog wel even afwachten voor de ontwikkeling op langere termijn, maar het is sowieso de moeite waard om te proberen en zo te horen kan het gewoon nog werken ook.

Ik heb nog even gegoogeld, maar hij is wellicht de eerste die hiermee komt.
Dus misschien gaat zijn idee, straks heel de wereld over :p

Alleen heb ik nog één vraagje.
Met de Bijenkorf bedoel je niet het warenhuis toch?
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Nee de website noemt bijenhof.Je typt op google bijenhof dat de eerste link dan webwinkel.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Een tegenslag in mijn buitenwereld achter een maand kwam er schimmel op,en het stonk vreselijk maar volgens mij begon het te schimmelen omdat er nog ander vuiligheid in de bak was.In de 2 buisjes van de lasius niger zit er massa broed veel larven en eitjes.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: nektapoll

Bericht door Mika »

Bon, je moet wat minder geven, en het wat meer opkuisen. Blijf je beestjes verder goed verzorgen, zodat we dat product in de toekomst kunnen evalueren!
DUCKDUCKGO!
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Ik ben op internaat dus echt veel bezig zijn ben ik niet maar ik kuis per week alles van mijn huisdieren onder andere mieren.Dat eten lag bij mij messor barbarus en die lusten het niet,het lag er van eind augustus en nu pas heb ik het moeten wegsmijten.
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: nektapoll

Bericht door jeroenth »

hoe is het nog verlopen met het voedsel ?
ga je het nieuwe jaar en de volgende generaties van dit jaar ook blijven voeden bij dit product? en wat zijn je conclusies?
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: nektapoll

Bericht door filip123 »

Ik ga voor mijn hommels nieuwe nektapoll kopen en ik ga het verder evolueren op hommels.Maar één ding ik zeggen,halve cm² in de buitenwereld en je kolonie heeft voor 1 maand eten,bv je gaat op vakantie en je legt er een klein stukje in,hangt van de grote van je kolonie af,en je bent op je gemak en er zetten zeer veel proteinen in.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: nektapoll

Bericht door freek114 »

Hey,
ik denk dat ik het ook ga testen.
Het klinkt zeer interessant en het ligt in de buurt :D
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: nektapoll

Bericht door ProXi »

Nog mensen met nieuwe bevindingen/conclusies over het gebruik van dit product bij mieren?
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: nektapoll

Bericht door semar »

bijen voederdeeg, merknamen nectapoll, fondabee, feedbee voedeing.

eigenlijk een fondant gemaakt van honing(glucose stroop) en poedersuiker.
vermengen tot het een niet plakkend deeg is geworden
(volgens mij wordt in het merk nectapoll een stuifmeelvervanger gedaan en dat is volgens mij erwtenmeel)

wordt bij bijen veel gebruikt als nood voedering (als het te koud is om de kast uit elkaar te halen).
het is net als suiker/honing hygroscopies trek vocht aan en gaat zeker op den duur gisten.

de werking is dat door het condens wat zich bovenin de bijenkast vormt de bijen het kunnen opnemen,
ze gaan dan ook sterker op water vliegen.

andere verkoop adressen:
http://www.dewerkbij.nl
http://www.hetbijenhuis.nl
http://www.holtermann.de



Vriendelijke groet
Semar(dominique)
Plaats reactie