Camponotus cruentatus (mn)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Camponotus cruentatus (mn)

Bericht door mn »

Deze gyne met broed ontving ik een tijdje geleden van Xtof, als prijs voor het winnen van de leukste blogspot in de periode van 1 tot en met 14 juli. Ze kwam aan en had reeds een aantal poppen en larven. Momenteel liggen er nog 5 poppen, en sinds enkele dagen een eerste werkster. De gyne kwam zelden in de buitenwereld maar is toch goed komen drinken van het suikerwater en aminozuur. Fruitvliegjes werden aangenomen maar waren niet zo in trek. In de natuur zitten deze mieren dan ook voornamelijk op planten, op zoek naar nectar en bladluizen, bladluizen voor het honingdauw. Het zijn dus geen grote insecten eters.

De mieren staan nu op kamertemperatuur, ze hebben het liever veel warmer en mogen zelfs volledig droog gehouden worden. Ze hebben een endogeen ritme en bepalen dus zelf wanneer ze in winterslaap gaan. Het broed dat op dat moment aanwezig is zal gewoon mee overwinteren.

Het zijn mieren die 10mm tot 15mm groot worden een erg mooie en aparte kleur hebben! Verder zou ik hier nog een pagina vol info kunnen schrijven maar ik veronderstel dat er voldoende terug te vinden is in andere blogs en op het internet over deze soort en hoe je ze moet houden.

Foto's, nog geen foto van de eerste werkster. Deze is voor de volgende update.

Derde bakje van Links.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blijkbaar mist ze een stukje antenne.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus cruentatus (mn)

Bericht door mn »

De gyne lag een weekje terug op haar rug. Er zijn nu drie werksters welke voor de laatste poppen en eitjes zorgen. Jammer dat het begin van deze kolonie al meteen het einde is.
Foto's zijn niet goed gelukt. Ik denk ook niet dat ze nog een meerwaarde zullen zijn.

Vragen en opmerkingen?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus cruentatus (mn)

Bericht door mn »

Afbeelding
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie