Lasius Niger (MrAnt)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Lasius Niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

Hallo,

Begin juli 2011 had ik 3 gynes van de Lasius Niger gevangen.
Ik heb ze afgedekt zodat het aardedonker was (ik keek maximaal 1x per dag hoe het er voor stond).Ze begonnen al snel met eitjes te leggen!
In het verleden had ik ook al geprobeerd een Lasius Niger kolonie te houden, maar dat is toen niet gelukt. Daarom wilde ik het nu doen met een goede voorbereiding!
Ik had eind juli een formicarium besteld bij de Antstore (zie topic: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=3939). En probeerde zoveel mogelijk informatie in te winnen.

De eitjes werd al snel larven en vervolgens werden het poppen.
Vorige week heb ik van 2 van de gynes de eitjes,larven en poppen weggenomen en deze aan de 3e gynes gegeven om te boosten (heel gemeen... ik weet het...).
Van de week heb ik het formicarium ingericht hoe ik het wilde hebben.

Het gaat nu hartstikke goed met de kolonie! Er zijn van de week 4 werksters geboren!!! 8-)

Reacties kunnen hier geplaatst worden.
Laatst gewijzigd door MrAnt op 12 aug 2011, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

Oke! Hier zijn de foto's!!
I hope you like them! 8-)

Het formicarium:
1. Leeg formicarium
Afbeelding

2. Leeg formicarium met deksel
Afbeelding

3. Vooraanzicht (PTFE aan de bovenranden, uitbraakbeveiliging)
Afbeelding

4. Buisje voor de bevochtiging van het nest.
Afbeelding

5. Bovenaanzicht
Afbeelding

6. Zijaanzicht, tegen de zijkanten heb ik karton geplakt, zodat het donkerder is.
Afbeelding

En dan nu de kolonie zelf! (ik heb alleen nog maar close-up foto's gemaakt... )

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16. Werksters kwam even gluren aan de rand :)
Afbeelding

17. 2 werksters voorin het buisje
Afbeelding

18. Hier zie je mooi de kaken van de werksters
Afbeelding

19.
Afbeelding

20.
Afbeelding

21.
Afbeelding

22.
Afbeelding

23. Zijaanzicht (moeilijker door het buisje te fotograferen ivm alle krassen op het buisje)
Afbeelding

24.
Afbeelding

25. Hier zie je de kaken van de gyne goed
Afbeelding

26.
Afbeelding

27.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

Zo, er is een hele hoop gebeurd in een weekend tijd!
Vrijdag kon ik nog melden dat er 4 werksters waren, nu (maandag) zijn ze zeker verVIJFvoudigd!!
Ik kan nu helaas niet zo goed foto's maken, omdat ik de kolonie niet te veel wil storen! Ook het tellen gaat hierdoor wat lastig (rond de 20 werksters nu).
Ik heb het buisje met de kolonie erin in het formicarium gelegd. Ik heb ze ook suikerwater aangeboden, hierdoor komen ze best vaak hun vertrouwde buisje uit!

Het buisje waar de kolonie in zit begint al aardig zonder water te raken. Ik vind dit eigenlijk best snel al (ze zitten er sinds begin juli in), kan dit kloppen?
Als het water helemaal op is kan ik ze dan het beste op het zand leggen zodat ze gelijk gaan graven? Of een nieuw buisje aanbieden?
Ook het zand is heel vochtig nog, is dit erg? En trekt dit vanzelf weg?

Hier nog een 2 foto's die ik even snel gemaakt heb!

1. Het buisje hoe hij nu in het formicarium ligt. Op de achtergrond het zand nest, zoals je ziet zit er een hoop vocht in (zelf niet veel aan toegevoegd).
Afbeelding

2. Werkster die van het suikerwater drinkt!
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

De kolonie blijft groeien, ik denk dat het aantal werksters nu tussen de 20-30 is (dit komt uiteraard door de boost die ik ze in het begin heb gegeven).
Ze zijn druk bezig om het buisje vol te stoppen met zand... Ik laat ze lekker bezig zijn, vind het wel leuk om naar te kijken!

De werkster zijn niet bang en komen vaak buiten het buisje kijken wat er zo al te doen is in de buurt!
Zoals ik van de week al zei hebben ze het suiker water gevonden! Gisteren ben ik begonnen met fuitvliegjes aan te bieden, ook die worden gretig in ontvangst genomen!
IK ben van plan de fruitvliegjes zelf te gaan kweken! Heeft iemand hier misschien nog tips voor? Kan ik de vliegjes ook invriezen en dan later geven? En zo ja, hoe lang kan ik ze bewaren in de vriezer?
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

De kolonie groeit rustig aan verder er zijn nu zeker al 30+ weksters (moeilijk om ze te tellen zonder de kolonie te storen).
Ze maken gretig gebruik van het suikerwater en de fruitvliegen die ik ze geef!

Ik ben nu ook bezig om fruitvliegjes proberen te kweken, nu maar hopen dat er over een paar weken inderdaad larven etc uit ontstaan!

Hier nog een aantal foto's van de werksters die suikerwater aan het drinken zijn!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

We zijn weer een week verder en alles verloopt rustig!
Ik heb ook niet zo heel veel te melden.
De kolonie neemt nog steeds gretig het suikerwater en de fruitvliegjes, af en toe gooi ik ook levende fruitvliegen in het formicarium zodat ze echt op 'jacht' moeten!
Van de week had ik een fruitvliegje dood gemaakt en een beetje aangedrukt in de buitenwereld zodat er meerder mieren nodig waren om fruitvlieg mee te nemen (hij zat vast aan de 'vloer').
Dit was een leuk gezicht om te zien, uiteindelijk is het ze gelukt met z'n 5e!

Ik zal binnenkort weer wat foto's maken!
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

Omdat ik net terug ben van vakantie kon ik hier helaas niet posten hoe het met mijn kolonie gaat.
Voordat ik met vakantie ging heb ik het formicarium vol gestopt met levende fruitvliegjes (ongeveer 20 stuks), met de gedachte dat ze tenminste genoeg te eten zouden hebben (alleen moesten ze die eerst nog vangen natuurlijk).
Ook heb ik ze extra suikerwater gegeven dmv een watje te dompelen in suikerwater.

Omdat het huidige buisje waar de kolonie zich in bevindt geen water meer heeft en een soort schimmel in is ontstaan heb ik ze voor mijn vakantie een nieuw buisje met vers water aangeboden.
Toen ik weer thuis was na 2 weken waren er tot mijn verbazing nog enkele fruitvliegjes in leven en zat de kolonie nog gewoon rustig in hun oude buisje (met schimmel), het nieuwe buisje was (en is nu nog steeds) helemaal leeg...
Zullen ze vanzelf verhuizen? Of moet ik ze een beetje helpen??

Hier nog een paar foto's:

Bovenaanzicht:
Afbeelding

Vooraanzicht:
Afbeelding

Het buisje (het rode is denk ik schimmel of bloed)
Afbeelding

Nog 1 van het buisje
Afbeelding


Reacties kunnen weer hier geplaatst worden!
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

Het is vrij rustig rond om de kolonie!
Er is eigenlijk niks nieuws gebeurd sinds de laatste update, de kolonie zit nog steeds in het oude buisje met 'schimmel' of wat het ook mag wezen.
Er is totaal geen vocht meer in het buisje te bekennen, maar dat lijkt ze niet echt te deren. Het nieuwe buisje met een vers watje en water moeten ze (nog) niks van weten.
Gebruikersavatar
MrAnt
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Lasius niger (MrAnt)

Bericht door MrAnt »

Een maandje verder en nog weinig verandering ten opzichte van de laatste keer!
Er zit weinig beweging in de kolonie, waarschijnlijk zijn ze met 'winterslaap', ik houd ze gewoon op kamertemperatuur maar toch...

Het enige wat wel veranderd is, is dat ze eindelijk gebruik hebben gemaakt van het nieuwe buisje! Ik zag gisteren opeens dat de hele kolonie weg was uit het buisje dat al sinds september zonder water zat en dat ze zich in het nieuwe buisje hadden genesteld!
Ik had het nieuwe buisje afgedekt met aluminium folie, dus ik kan ze nu niet heel goed bestuderen. En dat wil ik opzich ook niet want ik wil ze lekker met rust laten!
Daarom ook dit keer geen foto's... :(
Plaats reactie