Formicaria voor formica sanguinea

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Formicaria voor formica sanguinea

Bericht door jeroenth »

Hallo,

Ik ben al paar maanden een beetje aan het op zoeken over mieren, ik zou graag de soort formica sanguinea willen houden.
Toen ik nog jong was heb ik mieren gehad in een aquarium met aarde er gewoon in. nu ik ouder ben wil ik dus echt miertjes gaan houden met een mooi formicaria.
Ik heb een filmpje op youtube gevonden namelijk dit

big formicarium (80x30x40cm) with a large Lasius niger colony (about 4 000 workers)


Zo zou ik graag een maken,maar mijn vraag. Is dit geschikt voor de formica sanguinea
Ik weet dit is een soort dat in oude stronken hun nest heeft ook wel deels onder de grond en een mieren heuvel maakt.
maar bij dit formicaria is dit niet het geval,zou dit problemen opleveren?
Heeft er iemand ervaringen met een formicaria voor de formica sanguinea ?

Ik zou in het voorjaar graag een kolonie willen bestellen bij antstore graag met zoveel mogelijk.
Ook weet ik dat ze moeten beginnen met met een klein formicaria dit zou ik willen oplossen door de gangen tussen de verschillende kamers toe te maken met aarde.
Zo kunnen ze als ze te klein zitten graven en zo hun nest zelf uitbouwen.
Alleen heb ik dan schrik dat ze het aarde op het glas gaan doen waardoor ik niets meer kan zien,zouden ze dit doen ? ( en zou dit werken ?)

graag had ik ervaringen gehoord van andere mierenhouders
Ik vind het spijtig dat ik zo weinig informatie vind over deze soort, heb het forum al helemaal afgegaan maar er word zeer weinig over verteld.

alvast bedankt

Gr jeroen
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Dat gaat perfect. Alle foto's van de kolonie die ik had zijn blijkbaar verloren gegaan op invertebrate-focus.be. Ik had een vergelijkbaar formicarium als hetgeen ik gemaakt had voor mijn Messor barbarus.

Ik zou voor deze soort (zoals voor de meeste) vasthouden aan het principe: groei de formicaria mee met de kolonie. Je kan beter kleine foutjes maken in kleine nestjes, dan kleine foutjes in grote nesten, want die zijn dan gewoon even waardeloos.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Mijn voorbeeld, op een Frans forum: http://www.acideformik.com/forums/index ... =2662&st=0
DUCKDUCKGO!
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door jeroenth »

mooi gedaan
en heb je ze nu nog ?
het was ook een ytong nest ? groeve ze daar niet in want heb me horen vertellen dat ze er soms zelf door graven.
ik denk dat ik al een oplossing heb gevonden voor het te groot nest, ik maak eerst ook een kleine nest in de zelfde formicaria met een zeer dunne wand naar het grotere nest.
De ingang van het grotere nest maak ik eerst nog toe maar de ingang komt schuin uit op de dunne wand zo kan ik als de kolonie groter is de wand stuk maken.
hoeveel vierkante cm zou je moeten rekenen per mier zodat ze hun afval niet in de overige kamers gaan storten ?

dank u voor de informatie Mika

gr jeroen
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door Mika »

De gynes zijn doodgegaan door een bevochtigingsprobleem tijdens een winterslaap. Een deel van het nest was te droog, een ander deel beschimmeld. Ik weet niet welk van de twee fataal was.

Van Formica sanguinea heb ik, voor zover ik me herinner, geen graafproblemen gehad.

Kubieke centimeter per mier: moeilijk om te zeggen. Om die reden vergroot ik telkens het nest.
DUCKDUCKGO!
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door jeroenth »

Moet ik op nog iets speciaal letten bij het maken van een nest ? Wat raden jullie aan en hebben jullie nog interessante weetjes die je moet weten om deze soort te houden ?
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door jeroenth »

Ik was juist nog beetje informatie aan het opzoeken over het houden van 2 koniginnen in 1 Formica sanguinea kolonie .
Normaal kun je dit alleen als je een nest uitgraaft met 2 koninginnen?
Nu heb ik een Frans blog gevonden waar ze meerdere nesten, 4 in totaal, bij elkaar voegen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het zou tof zijn als je met 2 koninginnen kunt werken. In de blog bleef wel maar op het laatst 1 over, maar mijn Frans is nu niet zo goed om het allemaal te verduidelijken hoe hij het allemaal heeft gedaan.

Het blog.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door Mika »

Ik heb de blog eens diagonaal doorgelezen, en ik begrijp niet goed waarom hij maar steeds vreemde gynes blijft bijbestellen. Formica sanguinea is polygyn, maar ze kunnen enorm aangroeien, zelfs met maar 2 gynes, en zonder aanwezigheid van slaven. Kolonies groeien explosief. In het begin maar traagjes, maar éénmaal een kolonie goed begonnen is, zal je sowieso problemen hebben om ze nog adequaat te voeden. Het aantal gynes maakt eigenlijk niet uit voor de groei.

Nesten met meerdere gynes ontstaan meestal door toevoging van gynes achteraf. Zelfs als er eerst pleometrose was, ontstaat er meestal eerst een kolonie met 1 gyne, waaraan dan gynes worden toegevoegd.

Misschien dat ik bepaalde zaken niet snap, maar waarom zou je een gyne willen blootstellen aan het risico om gedood te worden door een gastkolonie?

Je kan 2 gynes samenzetten in een kolonie als ze allemaal verdoofd zijn door koude, en ze na een tijdje langzaam weer opwarmen. Blijf op dat moment bij de kolonie, indien de methode niet lukt.
DUCKDUCKGO!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door MorbidMike »

Ik heb zelf mijn oude Formica sanguinea kolonie altijd gehouden in een Ytong nest, zonder problemen. Het belangrijkste is het nest uit te breiden wanneer het te klein wordt, maar ik heb nooit problemen gehad dat ze probeerden door het Ytong heen te graven (ik vraag me af of hun kaken hier sterk genoeg voor zijn?). Ik neem aan dat het je eerste Ytong nest zal worden, en ik kan je echt aanraden klein te beginnen. Zeker de eerste keer kom je allemaal problemen tegen die je door ervaring zal leren op te lossen (zoals stukken die afbreken...), en zoals altijd wordt gezegd hoort een kleine kolonie thuis in een klein Ytong nest.

In de setup die jij laat zien in het filmpje kan ik dit bedenken: maak verschillende "delen" die niet met elkaar verbonden zijn. Een klein deel, van 1 of 2 kamers, voor de beginnende kolonie, vervolgens een groter deel met 10 kamers, en het overige deel kan de rest van het Ytong blok beslaan. Maak het dan op zo een manier dat elk deel slechts via de buitenwereld bereikbaar is. Vervolgens is het dan niet moeilijk om de 2 grotere delen af te sluiten met een stop, en wanneer het nest nood heeft aan uitbreiding kan je het volgende deel openen, en zijn ze weer een tijd goed. De grootste uitdaging hierbij lijkt me de bevochtiging, maar ik ben zeker dat hier oplossingen voor te bedenken zijn. Op deze manier hoef je niet telkens een nieuw Ytong blok te maken, en kun je in feite je hele terrarium al klaar hebben voor wanneer het nest groot wordt.

Wat de heuvel betreft, ik had er een stuk houten schors in staan, over de ingang van de buitenwereld heen, en met een hoop dennennaalden (deze had ik in een dennenbos gehaald en vervolgens gekookt voor eventuele parasieten) die ik in de buitenwereld had gelegd maakten ze zelf al een soort heuvel om dat stuk schors heen. In de blog van ProXi is erg mooi te zien dat ze dat daar ook doen.

Verder zijn er bij verzorging van deze soort dezelfde regels als de meeste soorten, het nest moet een warmer en koeler deel hebben, en een vochtiger en droger deel. De soort is erg makkelijk te houden in mijn ervaring en groeit bijzonder snel als je genoeg voedsel aanbiedt. En ze kunnen een warmtebron in de buitenwereld erg appreciëren, dan komen er veel mieren naar buiten, vaak met broed, om de warmte op te nemen. Voor mij was dit mijn computerkast, die vrij dicht tegen de buitenwereld aanstond en de warmte eraan doorgaf, maar er zijn vele mogelijkheden te bedenken, misschien een lamp die erop schijnt, of de adapter van een laptop, een warmtematje aanschaffen is hier niet eens voor nodig. Persoonlijk denk ik dat een lamp er het leukst uit moet zijn. Het belangrijkste is natuurlijk dat de overtollige warmte wel weg kan, opdat je mieren niet gekookt worden.
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door jeroenth »

dank u voor de informatie
ik heb toch maar gekozen voor eerst een kleine ytong nest te maken uit 1 kamer,waar de helft vochtig is en de andere droog. Gelukig had ik het eerst een weekje getest want het bleek dat de kamer vol water kwam te staan,dit heb ik opgelost door meerdere kamers te maken waar de mieren niet bij kunnen.
nu hoopt het water zich hier op en laat ik het water afdruppen op een vod zodat ik nooit te veel water heb.Met mijn systeem( een water flesje dat via een buisje in de ytong gaat naar een kamer dat volledig is afgesloten met silicone )
kom ik 2 dagen toe om het nest optimaal vochtig te houden.
ik hoop dat ze dit jaar goed groeien zodat ik ze volgend jaar in een grotere formicaria kan zetten.
Om het nest van hier boven te bevochtigen had ik gedacht,delen van de ytong blokken in het water te zetten zodat de ytong het water van onderen opneemt en dan kan ik altijd de bodem van de bak bij vullen ik had eerst aan een ander manier gedacht maar met die manier een beetje te testen, heb ik ondervonden dat als je het waterpeil niet goed in het oog houd het nest onder liep.
Vorige vrijdag 24 feb zijn men miertjes aangekomen, dit is mijn eerste nest dat ik heb gekocht en dat zo klein is.
Het zijn ongeveer 35 tal miertjes waarvan meer dan de helft niet Formica sanguinea is dit is wel het leuke aan het soort,dat je verschillende soorten samen hebt.
Suiker water nemen ze goed aan maar insecten daar blijven ze van af.
ik heb er 2 die heel fel op elkaar lijken ik denk dat 1 van die 2 de koningin is maar ze zijn echt identiek aan elkaar ik kan geen onderscheid maken,ze zijn ook groter dan de andere Formica sanguinea
maar ik heb ook een nest van de Formica sanguinea uitgegraven een hele tijd geleden maar al die werksters waren zo groot als mijn koningin nu deze werksters zijn echt mini vergeleken bij die dat ik had opgegraven.
Zou dit komen omdat dit een van de eerst zijn ? en zou het kunnen dat ik 2 koningen heb meegekregen ?
Na een dag waren ze al verhuist van het keukenpapier naar het ytongnest dus denk dat de omstandigheden goed zijn.
Ik kijk 2 keer per dag eens s'morgens en s'avonds maar heb nog geen eitjes gezien.

gr jeroen
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door MorbidMike »

Zoals je het daar beschrijft heb je inderdaad 2 koninginnen, maar foto's kunnen beter uitsluitsel geven. Heb je al naar de thorax van deze mieren gekeken? Het verschil tussen een werkster en koningin moet zeer duidelijk zichtbaar zijn, een koningin heeft een veel grotere thorax omdat hier de vleugels aan gezeten hebben.

Overigens is het grootte-verschil tussen werksters en koninginnen bij Formica sanguinea duidelijk aanwezig, dat je werksters in het wild gezien hebt die groter zijn dat de koninginnen dan je nu hebt zou betekenen dat je geen koninginnen hebt op dit moment. Maar de beginnende werksters zijn inderdaad altijd erg klein en zwak. De latere generatie zal stukken groter zijn.
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicaria voor Formica sanguinea

Bericht door jeroenth »

Ik zal proberen foto's te nemen van de mieren . De thorax is duidelijk groter en breder. De koninginnen zijn 1/3 groter dan de werksters , ik heb een uurtje geleden 2 eitjes gespot.

De werksters die uit het wild kwamen, waren even groot als de koninginnen. Nu, denk ik tenminste het is nu al wel een tijdje geleden dat ik die heb gezien het kan zij dat ik mij vergis
Ik zal proberen de foto's er op te zetten. Ik heb er al een paar proberen te trekken maar deze waren niet duidelijk.
Ik ben toch blij dat ik al 2 eitjes heb gezien, dan heb ik toch al zeker 1 koningin. Welke, dat is nu nog de vraag.
Ook heb ik een 1 dood slaafje gezien vandaag maar ik denk dat de koningin deze heeft gedood, het miertje bewoog nog. Het liep wel niet normaal , toen pakte de koningin (1 van de vermoedelijke ) het miertje vast en het miertje rolde zich bij elkaar. Toen kwam er nog een slaaf miertje en deze pakte degene die werd aangevallen vast en trok aan haar.
Een seconde later lag het miertje dood in het nest.
Laatst gewijzigd door Mika op 29 feb 2012, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling, zinsbouw en interpuncte.
Plaats reactie