Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mierenhouders,

Ik lees constant dat sommige mieren soorten een soort winterslaap moet houden. Hoe gaan jullie te werk als je een kolonie die gewoon op kamer temperatuur wordt gehouden in winterslaap wilt brengen. Volgens mij is het niet verstandig om van 21 graden in de woonkamer direct naar 5 graden in de koelkast te gaan? Vraag 1: Of kan dat wel? Vraag 2: Als er een langzame temperatuur daling moet plaatsvinden hoe regelen jullie dat dan? Ik heb nu een Lasius kolonie die nu op +22 graden zit. Buiten vriest het -8 en in de koelkast is het +5? Vraag 3: Hoe ga ik te werk en hoelang moet ik de kolonie op welke temp houden?

Groeten,

Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Bericht door Canard »

Ik heb dezelfde situatie. Kan niet voor elke mierensoort spreken, maar Lasius Niger kan zonder winterslaap heb ik hier gelezen. Voor de ontwikkeling van de kolonie is een winterslaap wel beter.

Wat ik heb gedaan is de mieren verplaatst van de huiskamer naar een koudere plek in huis.
Bij ons was dit op zolder/slaapkamer bij het open raam. Aangezien het de afgelopen weken wat kouder was, scheelt dat t.o.v. de huiskamer zo'n 5-10 graden schat ik.
Daarna heb ik ze in de schuur gezet, maar daar is het bij ons te koud voor. Nu staan ze in de koelkast in de schuur op de laagste stand. Ongeveer 8 graden. Mag kouder, maar zeker niet vriezen!
Als je stappen van 5-8 graden per dag maakt, moet dat wel goed gaan verwacht ik.

Of mijn mieren de winterslaap overleven, zal moeten blijken. Pas op dat je ze niet laat uitdrogen. Eten hebben ze niet nodig, wel vocht!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Bericht door Floris »

Er zijn soorten met een intern ritme en soorten die alleen reageren op de omstandigheden. Hoe dit precies werkt is onbekend.
Lasius niger reageert op de omstandigheden. Je kunt deze soort rustig afkoelen (niet bevriezen).
Opwarmen moet wel geleidelijk gebeuren. Ik warm ze op over een dag of drie, dat is voldoende. Ik voer het geleidelijk opwarmen uit door ze eerst van de koelkast op een koele plek te zetten, bijvoorbeeld in een kamer met het raam open. Dan doe ik het raam dicht en daarna gaan ze naar een kamer waar de verwarming wel aan kan staan.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Bericht door Menph »

De Camponotus welke ik houd haal ik in Januari uit de koelbox. Deze staat op 5 graden. Ik geef de kolonies onmiddelijk een warmtekabel. Ze worden dan snel actief en wisselen voedsel uit. Camponotus heeft een intern ritme. Begin augustus (bij 30 graden) denken mijn kolonies dat de winter nadert en stopt het opvoeden van broed. De dieren zijn niet meer geinteresseerd in voedsel en zitten stil. Ik houd ze dan nog een paar dagen bij kamertemperatuur (warmtekabel uit) alvorens ze in de koelbox te zetten.

Camponotus is een midden europese soort. Ze varen wel bij een lange koude winterperiode en veel warmte in de actieve periode.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Bericht door Mika »

Camponotus is een genus, geen soort. Je mag ze dus niet op een hoop gooien.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Hoe mieren in winterslaap te brengen?

Bericht door ANThousiasteling »

Mensen bedankt voor jullie reactie,

Het probleem is dat het bij mij in huis overal even warm is (21 graden minimaal).. Wij hebben geen koudere ruimtes. Maar ik begrijp dat het voor de kolonie beter is zo'n periode aan te houden. Ik zal eens kijken of er een andere manier is om een geleidelijke temp. verlaging door te voeren aankomend jaar 2012. Mijn Lasius kolonie heb ik sinds afgelopen juli 2011. Tot nu toe heb ik ze geen winterslaap gegeven en de ontwikkeling gaat zeer voorspoedig. Ik ga als test eens kijken of deze kolonie de winterslaap 2011/2012 kan overslaan en toch goed kan aangroeien.

Gr. Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie