Mieren uit Nigeria.

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Mieren uit Nigeria.

Bericht door mn »

Hej,

Ik ben op zoek naar namen van miersoorten uit Nigeria (Afrika), en waar men deze soorten kan vinden.
Ben zelf al een tijdje aan het zoeken maar ik kom niet verder dan Dorylus sp. en Oecophylla sp., op basis van ginder genomen foto's.
Moest iemand me hierbij kunnen helpen zou dit enorm geapprecieerd worden!!!

Alvast bedankt!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mieren uit Nigeria.

Bericht door ameiseman »

Ik heb een paar Messor sp. gevonden: Messor cephalotes, Messor galla, Messor alexandri en Messor angularis. Ook kom ik steeds Monomorium subopacum tegen (op internet dan)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren uit Nigeria.

Bericht door mn »

In nigeria zelf? Dat zou al een serieus pak goede info zijn!
Ik zou enkel namen moeten hebben van dieren die te importeren vallen. Met tetramorium sp. is niemand wat.

Ik heb al; Pachycondyla tarsata en silverstrii, Dorylus nigriceps en arcens, Serrastruma simoni, Pheidole sp., Oligomyrmex sp., Crematogaster sp., Pristomyrmex orbiceps en Oecophylla longinoda. En dit met nodige detail tekeningen. Dus dat is wel interessant.

Het is zo, ik kan via een import van dieren, met nodige papieren Mieren laten meekomen. Men betaald ginder mensen om ze te vangen en op te graven. Er is de nodige kennis, want men wist wat koninginnen waren en hoe de nesten moesten worden opgegraven. Maar ik heb geen idee of men over heel Nigeria zal gaan zoeken naar dieren of enkel op bepaalde plaatsen. De juiste soortnaam is nodig voor al het papierwerk. De persoon aan de telefoon, die de zending laat over komen vertelde over grootte heuvels van al tientallen jaren oud. Alsook kleinere heuvels, en deze kleindere worden opgegraven voor mieren. Ik vermoed dan richting Messor sp..
Ben benieuwd naar welke Camponotus soorten er zouden zijn.

Maar allesinds al geweldig bedankt voor de info!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren uit Nigeria.

Bericht door Mika »

Doe eens even serieus. Pachycondyla tarsata is heel interessant, maar staat ook bekend als de 'Stink ant'. Die kan je om die reden bijna niet houden. Dorylus is een legermier: niet houdbaar. Bij elke soort moet je verder nadenken of het plaagsoorten zouden kunnen zijn. Pheidole zou dat zeker kunnen zijn.

Er zijn Crematogaster soorten van 1mm, met kolonies van miljoenen. Pristomyrmex heeft ook een plaagsoort dacht ik.

Oecophyll longinoda zou te houden moeten zijn. Kolonies vangen is echter zeer moeilijk.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren uit Nigeria.

Bericht door mn »

Ik heb nog niet de tijd gehad om me deftig in te lezen over de soorten. Heb enkel nog maar de namen met hun tekening.

Klopt ik was ook vooral richting die Oecophylla longinoda aan het denken, dat zijn zowat de enige mieren waarvan ik een deftige locatie kan geven en waarvan ik weet dat ze redelijk houdbaar zijn. Maar dan nog, geen idee of men ze daadwerkelijk kan vangen. En ze zullen de nesten moeten openbreken voor controle op de gyne(s). Ik denk ook niet dat pheidole en Crematogaster etc, de moeite zijn om over te laten komen.

Het is echt niet makkelijk om iets te vinden van welke mieren daar zitten, hoe de nesten er uit zien en waar ze die kunnen vinden etc...
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren uit Nigeria.

Bericht door mpower000 »

De Messors die ameiseman ook al opgaf zullen relatief makkelijk te vinden zijn en één van de meest voor de hand liggende soorten zijn om naar hier te halen...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Plaats reactie