Messor Barbarus (mpower000)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door dondiablo »

Aha, ja mijn Messor orientalis lopen ook over de kit/fluon combinatie op de kit heb ik nu paraffine olie dit werkt prima alleen moet je het wel regelmatig vervangen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door XToF »

Talk op siliconenkit gaf mij het beste en gebruiksvriendelijkste resultaat.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door Gortello »

Voor als ze bij je moeder staan zou je ook een extra water bariere kunnen gebruiken, in het water een druppeltje dreft en klaar. Zo heb je helaas wel doden bij een ontsnapping , maar heb je niet je moeders huis onder mieren en je hebt altijd nog meer mieren dan wanneer je ze vernietigt.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mn »

Een eenvoudig deksel lost veel op.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door efbi »

Het spijt me te moeten horen van je verliezen, een serieuze tegenvaller kan ik me inbeelden.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

Beste mpower000,

1. Kun jij mij een inschatting geven hoe snel jou kolonie groeide van 10 naar 100 naar 500 naar 1000 naar duizenden exemplaren?
2. Hoe belangrijk is volgens jou een warmte matje? Welke temp gebruikte jij? Wat was de maat en het vermogen van dat matje? Zat er een thermostaat aan verbonden?
3. Hoe belangrijk is het geven van vocht via het nest...dat deed jij toch zelden tot nooit als ik het goed heb gelezen?
4. Heb je de kolonie nog?
5. Mocht je de kolonie nog niet vernietigd hebben heb je er dan wel eens over nagedacht om te proberen een nieuwe gyne te introduceren, of is dit voor 100% zeker tot mislukking gedoemd? Zijn er leden die dat al eens hebben geprobeerd? (misschien de gyne in een gazen mandje een bepaalde tijd in het nest hangen waardoor ze wel de geur aanneemt van de kolonie en dan los laten) Het is maar een wild idee, maar wie weet werkt het.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

1. Op een tweetal jaar was de kolonie van een 10tal tot meer dan 1000 werkers gegroeid.
2. Het warmtematje is zéér belangrijk voor de snelheid waarmee de kolonie groeit. Het warmtematje dat ik voor deze kolonie gebruikte was eentje van 7 watt en er zat geen thermostaat aan verbonden; ik zorgde er natuurlijk wel steeds voor dat maar een deel van het nest verwarmt was. Ik ben er vrij zeker van dat ze het zonder een warmtematje ook goed zouden doen, maar dan zou de snelheid van aangroei wel een heel stuk lager liggen.
3. In het begin bevochtigde ik het nest steeds, maar eigenlijk zijn ze het nog veel beter beginnen doen toen ik dit niet meer deed. De laatste 1,5 jaar heb ik ze helemaal niet meer bevochtigd en ik heb er totaal geen negatieve gevolgen van ondervonden. Ze dronken wel steeds veel in de buitenwereld.
4. Ik heb de kolonie nog, maar aangezien ik eind juni verhuis en ik deze kolonie zonder koningin niet ga meenemen, zal ik de overgebleven werksters dan vernietigen.
5. Zoals in 4: ik ga verhuizen, dus ik vind het niet meer de moeite om nog een koningin aan te schaffen en dit uit te proberen. De kans dat dit zou lukken is dan ook uiterst klein.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

1. Hoelang per dag liet jij het warmte matje aan staan?
2. Wat was de temp die bereikt werd?
3. Is het mogelijk voor jou om de kolonie als het ware te strippen en alle poppen en larven met aan aantal benodige werksters (voor de verzorging onderweg) op te sturen zodat ik daarmee (alleen de larven en poppen) mijn kolonie kan boosten?
4. Wat bedoel je met "de kans dat dit zal lukken is dan ook uiterst klein". Zeg je dat omdat je geen tijd meer in deze kolonie wil steken en deze poging dan tot mislukken is gedoemd of heb je er echt al ervaring mee met het introduceren van een nieuwe gyne en is dat bij jou mislukt?
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 15 mar 2012, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

1. Ik liet het dag en nacht aan, behalve in de zomer als het sowieso al erg warm was.
2. Geen idee.
3. Nee, de kolonie en vooral het nest is te groot en het broed dat er nog was is ondertussen zo goed als allemaal uitgegroeid tot werksters.
4. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb wel weet van anderen die dit eerder hebben geprobeerd en voor zover ik me herinner waren deze pogingen niet succesvol (behalve bij soorten die polygyn zijn zoals Myrmica rubra).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

1. Hoe uitbraak gevoelig heb jij deze soort ervaren? Graven ze door Ytong en silicone heen?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ja, eens de kolonie enkele honderden werksterrs telt, bijten ze heel gemakkelijk door het ytong en silicone heen. De uitbraakbeveiliging bleven ze ook steeds verkennen en eens ze een zwak punt ontdekken, loopt er meteen een heuse snelweg door de kamer.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

Oke, hoe voorkom je dit. Een formicarium maken waarbij alle delen van glas zijn en aan de buitenkant gekit zijn en niet aan de binnenkant? Het gehele Ytong blok in (plexi)glas inpakken (zoals je gezien hebt in mijn laatste ontwerp)? Op de buitenwereld een mechanische afsluiting door gewoon een glazen deksel te gebruiken met voor de beluchting 2 gaten afgedekt met benzinegaas?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Je bouwt inderdaad best het nest in in een volglas aquarium of pakt het ytong blok volledig in (plexi)glas in zoals jij hebt gedaan. Ik weet niet of het te doen is om het glas aan de buitenkant te kitten, maar ik weet dat enkelen de kit aan de bovenkant van de hoeken weglaten om de beschermingslaag steviger te houden. Ikzelf heb boven de hoeken kleine 'dakjes' geplaatst met fluon aan de onderkant als extra bescherming.
Een glazen deksel zou ik niet aanraden: het neemt het zicht op de buitenwereld wat weg en het wordt moeilijker om het nest af en toe wat op te ruimen en de mieren te voederen (zeker bij een grote kolonie). Bovendien zal je bij de openingen toch een beschermlaag moeten aanbrengen en zal die nog moeilijker te herstellen zijn.

Het beste dat je kan doen is gewoon vaak de beschermlaag ( gebruik zéker talk in de hoeken) controleren en niet aarzelen om die bij te werken wanneer ze te dun wordt.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

Met deksel bedoel ik natuurlijk een afneembare deksel zodat je altijd in de buitenwereld kunt komen om schoon te maken etc. en als deze van glas is kun je er gewoon doorheen kijken. Met een goed sluitende deksel heb je al die fluon etc. etc. niet nodig.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik begreep je wel, maar je hebt sowieso dan een beschermlaag nodig of alle mieren komen eruit wanneer je het deksel eraf neemt. Je kan beter een goede beschermlaag aanbrengen en die geregeld nakijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

Duidelijk.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor Barbarus (mpower000)

Bericht door ANThousiasteling »

Toch nog 2 vragen die mij te binnen schoten en die ik jou wil vragen omdat jij bewezen hebt een kolonie groot te kunnen laten groeien:
1. Liet jij de kolonie een winterslaap doorlopen?
2. Vind jij deze soort storingsgevoelig, moeten ze veel met rust gelaten worden(dus bijv. zeer weinig in het nest kijken)?
3. Dekte jij het nest af tegen daglicht of scheen het daglicht en je kamerverlichting gewoon in het nest gedurende de dag? Als je het afdekte hoe deed je dat dan?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

1. Ja, normaal 2-3 maanden in een onverwarmde garage.
2. Ze zijn relatief storingsgevoelig. Iemand anders (Mika dacht ik) maakte in een blog de opmerking dat deze soort waarschijnlijk heel trillingsgevoelig is doordat ze o.a. grote hoeveelheden zaad opslaat in het nest (wat uiteraard kan vallen en zelfs het broed doden) en ik ben van dezelfde mening. Zoals bijna elke kolonie schrikken ze op van direct licht in het nest, maar pas bij trillingen slaan ze echt in paniek. Geen enkele andere kolonie die ik houd/hield reageert zo sterk op trillingen.
3. In het begin dekte ik het nest helemaal af, later gebruikte ik doorzichtige rode folie om het nest tegen lichtinval te beschermen. Zo kan ik er nog steeds makkelijk naar kijken en schrikken de mieren enkel een beetje wanneer ik er met een sterke lamp in schijn (dit werkt niet bij alle soorten, maar wel bij de meeste).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Plaats reactie