Hallo iedereen

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metalizer
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Hallo iedereen

Bericht door Metalizer »

Hallo ik ben Sam, en volgende maand word ik 16 jaar.

2 belangrijke interesses van mij zijn dieren en Metal (vandaar m'n nickname. Eigenlijk een naam van een album, hoop dat dit niet verboden is)

Ik heb in het verleden ook nog kevers en triops gekweekt. En ik wil ook beginnen met mieren, maar ik zou liefst niet te veel willen uitgeven.

Ik zou ondertussen mijn plannen hier op het forum willen gooien, omdat ik jullie mening wil.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Hallo iedereen

Bericht door ricardovdh »

Welkom
Ik zelf vind dat mieren niet duur zijn want je kan er genoeg in de zomer vangen ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Metalizer
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Hallo iedereen

Bericht door Metalizer »

Bedankt, maar behalve de mieren zal ik toch ook wel wat moeten uitgeven aan benodigdheden.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Hallo iedereen

Bericht door SirLenz0r »

Hay en welkom.

Je kunt helemaal losgaan wat kosten betreft, maar het eerste jaar mij heb je genoeg als je een kleine vierkante bak hebt (bij de dierenwinkel was de mijne €17,50) en een reageerbuisje met een koningin.
Je kunt even rondneuzen op antstore.net natuurlijk.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Hallo iedereen

Bericht door Darkant »

Het houden van mieren hoeft je helemaal niks te kosten als je een beetje creatief bent. Echter, als de nesten mooier moeten worden en aan bepaalde eisen moeten voldoen (voor exotische mieren soorten) dan kan je er inderdaad vanuit gaan dat je meer geld kwijt zal zijn.

Wat tips om geen geld uit te hoeven geven en toch je hobby voor mieren te kunnen beoefenen:

- Mieren vang je in de natuur, aan het begin van de zomer zijn er vele bruidsvluchten van verschillende soorten mieren. Deze koninginnen kan je verzamelen om een nieuwe kolonie mee te beginnen. Je hebt wat geduld nodig, maar dit levert uiteindelijk wel de leukste resultaten op!

- Wat materiaal betreft kan je zeer creatief zijn. Lege potten van bijv. jam, pindakaas o.i.d. kunnen prima gebruikt worden als leefruimte voor de mieren. Een beetje aarde in de pot en je hebt een mierennest. Het nadeel hieraan is natuurlijk dat je ze niet goed kan bestuderen!

- Ik ben zelf vrij snel begonnen met Ytong nesten, Ytong is niet duur en er zijn mooie nesten van te maken. Je moet dan nog ergens aan een kleine glasplaat zien te komen (ik heb vaak gebruik gemaakt van oude foto/schilderij lijsten die mijn ouders weg wilde gooien). Tot slot is het altijd praktisch om buisjes te hebben waar de mieren door kunnen lopen. Deze zijn te koop bij bijna iedere dierenwinkel en zijn misschien 1 of 2 euro per meter (allemaal buizen die eigenlijk worden gebruikt voor aquarium pompen), afhankelijk wat voor soort buis je wil. Daar kan je wel lang mee vooruit!

Ik denk dat je in eerste instantie, ook voor een mooi Ytong nest niet meer dan 10 euro hoeft uit te geven. Als je tenminste bereid bent om tijd en energie te investeren in het zoeken naar het juiste materiaal en bouwen van je nest!
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
Metalizer
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Hallo iedereen

Bericht door Metalizer »

Bedankt iedereen!
Een koningin wil ik wel online kopen, want zo lang wil ik niet wachten.
Ik wou graag zelf een ytong nest bouwen, en dat dan in een terrarium zetten als de kolonie het proefbuisje ontgroeid is.
Een glasplaat van een fotolijstje is een goed idee, bedankt!
Plaats reactie