hommelleven 2012

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

hommelleven 2012

Bericht door filip123 »

Hier ben ik weer met mijn hommels,ook in 2012 zijn ze er.Kben sins 25 november verhuisd in een appertement dus nu is mijn hoby bij mijn grootmoeder.
Ik heb nu in totaal 5 kasten waarvan 1 bezet is met aardhommel of veldhommel.Dit is al een begin,ik hou jullie op de hoogte. ;)
Laatst gewijzigd door filip123 op 07 mei 2012, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: hommelleven 2012

Bericht door ricardovdh »

Waar koop/vind jij die hommels dan?
Ik heb nu zo'n soort hommel pot en daar zit nu pas naar 3 jaar :shock: eindelijk een jonge hommel in.
Die een nest aan het bouwen is.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: hommelleven 2012

Bericht door ameiseman »

Je kan ze gewoon vangen als ze een nestplaats zoeken, nu vliegen er hier nog veel rond.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: hommelleven 2012

Bericht door ricardovdh »

Moet je ze dat in een potje tijdelijk doen dan ofzo :?: :) .
Ik zou graag nog een hommel nest in de tuin hebben :P .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommelleven 2012

Bericht door filip123 »

Ik koop ze nergens,die zitten toch vol met antibiotica en (ziektes).Ik heb hommelkasten waar ze kunnen in wonen,De koninginnen die laag over de grond vliegen zoeken een nest,vang die doe die in je (hommelkast) voor 2 min doe ze dan weer open,afstand nemen 10 meter en als ze cirkels rond je kast maakt komt ze vast terug 20min 1dag 1week zelf na 10 dagen zelden wel.Wel van belang als ze terug komt ga dan niet kijken wat ze doet of gaan rotzooien en de boel onderste boven halen gewoon met rust laten tot je ziet dat er wat meer activieteit in komt werksters dus.Dan kan je eens voorzichtig wat nestmatriaal van boven halen en eens kijken.Nie te veel doen het kost ze veel werk om het terug dicht te maken.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: hommelleven 2012

Bericht door ricardovdh »

Oke dat met het vangen is aardig simpel dat heb ik namelijk toch al zo vaak gedaan :) .
Maar dan nog een vraag over die kasten waar koop je die dan of moet je die zelf maken :?: :P .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommelleven 2012

Bericht door filip123 »

zelf maken een oplossing maar niet zo goed als de professionals.hier een goede website wel duist maar goed: http://bombus.de/ http://www.harry-abraham.homepage.t-onl ... 20neu.html
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: hommelleven 2012

Bericht door semar »

filip123 schreef:Ik koop ze nergens,die zitten toch vol met antibiotica en (ziektes).Ik heb hommelkasten waar ze kunnen in wonen,De koninginnen die laag over de grond vliegen zoeken een nest,vang die doe die in je (hommelkast) voor 2 min doe ze dan weer open,afstand nemen 10 meter en als ze cirkels rond je kast maakt komt ze vast terug 20min 1dag 1week zelf na 10 dagen zelden wel.Wel van belang als ze terug komt ga dan niet kijken wat ze doet of gaan rotzooien en de boel onderste boven halen gewoon met rust laten tot je ziet dat er wat meer activieteit in komt werksters dus.Dan kan je eens voorzichtig wat nestmatriaal van boven halen en eens kijken.Nie te veel doen het kost ze veel werk om het terug dicht te maken.
dat scheelt natuurlijk wel waar je ze koopt.
een goede is www.koppert.nl

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommelleven 2012

Bericht door filip123 »

Ik geloof daar toch niet veel van,van de hommels in koppert.Om ziektes en kieming tegen te gaan doen ze wel antibiotica in het suikerwater en stuifmeel en misschien verstuiven ze het wel met een spuitfles op het nest.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: hommelleven 2012

Bericht door semar »

nee, dat klopt niet
ik heb bij koppert gesolliciteerd en heb een uitgebreide rondleiding gehad in het lab.
de jonge hommelmoeren, worden via een kooldioxide verdoving wijsgemaakt dat het voorjaar is.
de kolonie wordt gestart met een jonge hommelmoer, honing en stuifmeel, er wordt geen antibiotica toegevoegd (is ook niet nodig)
stuifmeel wordt betrokken van imkers net als de honing.
honing is van nature al bacterie remmend,
en het stuifmeel wordt door de bijen bevochtig met nectar en enzymen waardoor het geen vers stuifmeel meer is maar 'bijenbrood' wat ook enige maanden houdbaar is.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: hommelleven 2012

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb een hommel koningin gevangen die van bloen naar bloem gaat. Kun je die ook gebruiken om een kolonie te stichten of heeft deze hommel zeer waarschijnlijk al een nest gebouwd en zal ze daar naar terugkeren?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommelleven 2012

Bericht door filip123 »

Wil je aub dat beest onmiddelijk vrij laten als het nog gevangen zit want misschien heeft ze al een nest en broede ze al en heb jij haar gevangen en is haar broed afgekoel en lopen ze naarmate het langer duurt schade op en nee met bloembezoekers kun je niets.Als jullie hommels wil houden lees een heleboel informatie voor je iets doet met ze dat totaal onnodig is. ;) :roll:
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: hommelleven 2012

Bericht door ANThousiasteling »

De hommel was al losgelaten, de vraag was naar aanleiding van het vangen. Kun jij kort uitleggen hoe je ongeveer tewerk gaat en hoe je zelf zo'n nest kunt maken waar je ze inhoud?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hommelleven 2012

Bericht door filip123 »

Je ben al wat laat met een nestkast te zoeken als je er 1 wilt maken hier en link ook met informatie over het houden ervan: http://www.ahw.me/indexhommel.html
Op die website staat er dat je de hommel 30 min in de kast moet doen dat is volledig fout 3 min is ok.
filip123
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 augustus 2008
Locatie: de panne
Gender:
Leeftijd: 27

Hommeleven 2012

Bericht door filip123 »

Hier kunnen jullie vragen en opmerkingen schrijven. ;)
Plaats reactie