Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Suggesties of meldingen van problemen
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door ANThousiasteling »

Misschien ben ik niet de eerste die dit onderwerp aansnijdt. Als ik namelijk iets wil opzoeken en daarvoor de zoekbalk gebruik dan krijg ik soms enorm veel hits, maar voor 95% zijn het artikelen die alleen kort dit woord vermelden maar zelden echt iets te zeggen hebben over het gezochte onderwerp. Daarnaast staan een artikel soms wel 2 tot 5 keer als zoekresultaat vermeld omdat iemand een bepaald woord 2 tot 5 keer in hetzelfde artikel heeft gebruikt. Hebben jullie daar een oplossing voor?

Zou het misschien een idee zijn als iedereen die een onderwerp wil plaatsen in zo min mogelijk woorden zijn vraag of onderwerp in de titel vermeld (dus zo compact mogelijk omschrijft waar hij het artikel in hoofdzaak over laat gaan) en dat de zoek functie alleen nog maar zoekt naar woorden in een titel en niet meer naar de bewuste woorden in een artikel. Volgens mij krijg je dan minder hits maar wel van een hogere waarde en bruikbaarheid. Een titel regel moet dan misschien wel iets meer tekens kunnen bevatten.

Zoek bijv. maar eens naar een artikel die iets zinnigs heeft te melden over "rode folie". Het resultaat is 91 artikelen maar er zijn er maar een paar die er echt toe doen.

ps. daarnaast zie ik redelijk wat onderwerpen die in de verkeerde rubriek staan. Neem als voorbeeld deze rubriek die vragen moet bevatten die strikt genomen alleen met de site zelf te maken hebben en niet met de hobby. Toch zie ik redelijk wat vragen of artikeltjes die over de hobby gaan en die volgens mij in andere rubrieken thuis horen. Of maak ik nu dezelfde fout door 2 verschillende onderwerpen in 1 artikel te noemen waardoor het zoeken weer wordt bemoeilijkt ;)?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Phantom »

Als we daar een oplossing voor zouden hebben, dan zouden we die ook toepassen. ;) Zoeken is een kunst en niet de fout van het systeem als het gewenste resultaat niet wordt gevonden.

6 hits op Rood+licht+zicht
45 hits op "rood licht"

Een enkele post wordt hooguit eenmaal getoond, een onderwerp (topic) vaker als er meerdere posts in staan die dezelfde termen bevatten. Het is een feit dat het zoeksysteem van gewone forums niet toereikend zijn en Google betere resultaten geeft. Maar aan de andere kant is het gebruiken van de juiste termen en methodes om te zoeken iets wat men moet leren, ongeacht of je dit forum of Google gebruikt.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door efbi »

Grappig, daar gaf ik vandaag nog les over (als beginnend leerkracht Informatica/Aarderijkskunde ;) )
Operatoren zoals + (wat Phantom gebruikte) kunnen inderdaad handig blijken, de kunst is je zoekopdracht zo te verfijnen dat je minder resultaten krijgt maar toch nog dat wat je zoekt.

Edit: Gewoon ter illustratie.

Ik wil weten waar ik rode folie kan kopen, maar dus niets over het al dan niet merkbaar zijn van licht voor mieren.
Met: Rode folie kopen zal ik veel te veel hits krijgen.
Rode AND folie (+Rode +folie) zal al een beter resultaat geven.
Rode folie NOT licht (+ Rode folie - Licht) geeft zo mogelijk nog betere resultaten.

AND en NOT werken op dezelfde manier als + en -

Mijn voorbeeld van de rode folie is fictief, ik heb het niet getest.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Phantom »

Ik weet niet wat de operators zijn in phpBB. De "+" of AND wordt automatisch toegepast bij het gebruik van een spatie. Zoals bij Google. De quotes ("quotes") zorgen voor een exacte zoekfunctie, dus inclusief de spatie zoals getypt.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Canard »

Een aanvullende tip: gebruik Google om te zoeken op het forum. Dit kun je doen door het volgende in te typen in de Google zoekbalk:

Code: Selecteer alles

site:antforum.nl rode folie
Of klik hier: https://www.google.nl/search?q=site%3Aantforum.nl+folie

"Site" kun je natuurlijk ook gebruiken voor zoeken op andere websites.
Phantom schreef:Zoeken is een kunst en niet de fout van het systeem als het gewenste resultaat niet wordt gevonden.
Ik ben het met je eens dat zoeken een kunst is, maar het zou wel erg prettig zijn als de ontwikkelaars van een forum wat meer aandacht schenken aan de zoekfunctie. Ik vind deze ook niet echt geweldige resultaten geven.
Ik ben zelf een Java webontwikkelaar en weet dat er erg mooie third-party zoekmodules bestaan die, mits goed ingezet, erg goede zoekresultaten kunnen geven. Deze gaan verder dan het kunnen zoeken met operatoren zoals AND en OR. (Voor de geinteresseerden, krijg maar eens naar Lucene)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Phantom »

Heel leuk, maar zulke zoekmachines trekken veel meer rekenvermogen dan een simpele indexering van woorden waarop phpBB is gebaseerd. Erg overbodig als je nagaat dat Google dat al voor je doet.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Floris »

Canard schreef:Een aanvullende tip: gebruik Google om te zoeken op het forum.
Deze zoekfunctie zit gewoon in gebouwd in het menu-item dat 'Zoeken' heet...
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Canard »

Phantom schreef:Heel leuk, maar zulke zoekmachines trekken veel meer rekenvermogen dan een simpele indexering van woorden waarop phpBB is gebaseerd. Erg overbodig als je nagaat dat Google dat al voor je doet.
Inderdaad, je kunt Google integreren, die hebben wel wat ervaring met zoeken geloof ik ;)
... en dit is dus geïntegreerd op het forum zoals Floris aangeeft... had ik niet gezien.

Wat betreft het rekenvermogen, zou best kunnen dat daar meer van nodig is bij de third-party oplossing, maar het gaat er ook om op welk moment het rekenvermogen nodig is. Bij Lucene zit het rekenvermogen vooral bij het indexeren van de tekst en niet zo zeer bij het zoeken. Dit heeft als gevolg dat het zoeken supersnel is, hier hebben de website bezoekers profijt van.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door ANThousiasteling »

Oke...dit gaat ver boven mijn pet. Ik dacht dat het simpeler was om een zoekfunctie obv. woorden in een titel te zoeken. De titel van een onderwerp geeft toch heel goed aan waar het artikel er onder nu werkelijk over gaat. Als ik dan de juiste titels te pakken heb, heb ik ook de antwoorden op mijn vraag te pakken. Of denk ik te simpel, want verstand van computers heb ik niet. En ik denk dat er veel meer gebruikers zijn die op "mijn nivo" zitten.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door Phantom »

Zie een titel van een topic als een titel van een boek. Het kan omschrijvend staan, maar het blijft een omschrijving in weinig woorden. Lange titels zijn juist onduidelijk op het eerste gezicht en onaantrekkelijk. "Eethuis de Schranserij" klinkt ook beter dan "Gebouw waar eten alswel drinken genuttigd kan worden wanneer betaald met metalen munten genaamd geld".
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Slechte resultaten bij gebruik zoekfunctie.

Bericht door ANThousiasteling »

Oke duidelijk, ik ga proberen zoekopdrachten zo specifiek mogelijk te maken. 100% sluitend en efficiënt zal een zoekmachine nooit worden, daarvoor moet je een vraag aan een mens stellen.....en zelfs dan nog ontstaan er regelmatig misverstanden. Bedankt allemaal voor jullie commentaren en toelichtingen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie