Bladluizen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
kire2000
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 september 2011
Gender:
Leeftijd: 23

Bladluizen

Bericht door kire2000 »

Binnenkort krijg ik een messor barbarus kolonie.
En de vraag was: drinken Messor ook dat spul dat bladluizen uitpoepen?
Het leek me wel leuk om dat eens te doen maar ik weet niet of Messor dat ook drinken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen

Bericht door Floris »

Ongetwijfeld. Bijna alle mieren vinden zoete vloeistof lekker.
Of Messor barbarus in de natuur opzoek gaan naar bladluizen, zoals bijvoorbeeld Lasius niger en Formica rufa dat doen, weet ik niet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bladluizen

Bericht door SirLenz0r »

Ik heb net zitten zoeken op het internet wat goeie planten zijn voor bladluizen.
Helaas lijkt het merendeel van het internet juist van de beestjes af te willen :)

Lijkt me leuk af en toe een takje met bladluizen in het nest te leggen om te kijken hoe het ontvangen wordt.

Iemand ideeen?
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Bladluizen

Bericht door Phantom »

Luizen kom ik vaak tegen op rozen, springbalsemienen, tuinbonen, vlieren, cornus, klimop. Ze komen ook voor op wortels van planten. Loop door een bos, park, tuin en merk op dat luizen op veel planten zitten.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Bladluizen

Bericht door semar »

Bijen verzamelen honingdauw van de bomen, eik, linde, esdoorn en ze verzamelen honigdauw van de schildluis op ceders, pijnbomen etc. Dat zal voor mieren ongetwijfeld ook gelden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bladluizen

Bericht door SirLenz0r »

Thanks voor de tips, ik ga er eens wat meer op letten.
En sowieso kan wat meer groen in mn tuin geen kwaad :D
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Bladluizen

Bericht door Darkant »

Overigens, een takje met bladluizen aanbieden zal niet werken. Bladluizen boren een gaatje in een floeem vat van een plant. De suikerige substantie die door fotosynthese in de bladeren is gemaakt word door de plant naar de wortels vervoerd. De bladluizen drinken dit graag en tappen dit direct af uit het transportsysteem (floeem) van de plant. Omdat de bladluis meer inneemt dan het gebruikt en er behoorlijke druk op zo'n vat staat poepen ze regelmatig wat van dit sap uit (honingdauw). Als je dus een tak afknipt is het hele idee van de sapstroom van de plant weg. De bladluizen zullen ten eerste geen honingdauw meer produceren en daardoor het takje verlaten. Ten tweede is de kans groot dat de mieren de bladluizen eerder zien als een lekker hapje proteïne dan een bron van suiker. Tenzij je ze verder geen zoete stoffen voert...

Een oplossing kan zijn om een hele plant aan te bieden met bladluizen erop. Het probleem hiervan is dat planten graag in aarde staan, waar mieren ook graag hun nest in graven. Dan verdwijnen ze voor ons uit het zicht en dat is niet de bedoeling. Daarnaast blijft het probleem bestaan dat de kans groter is dat de bladluizen worden opgegeten door de mieren dan dat ze daadwerkelijk gemolken worden.

Als het je lukt, laat me dan weten hoe want ik zou het zelf ook graag voor elkaar krijgen!
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Bladluizen

Bericht door mn »

Ik kweek zelf 3 soorten bladluizen, op erwten- en tarwescheuten. Een van die luizen op de erwtenscheuten zijn afkomstig van een rozenplant en kunnen waarschijnlijk dienen. Het zijn redelijk grote groene luizen met zwarte pootjes, op de rozenplant kleuren ze rood meende ik. Wordt hier gebruikt als voeding voor men gifkikkertjes.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bladluizen

Bericht door ricardovdh »

Bedoel je de planten van de erwten?
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Bladluizen

Bericht door mn »

Ja, ik koop hier grote zakken met erwten, laat de hoeveelheid die ik nodig heb weken in water, en na een kleine 24uur spoel ik de erwten en kun je ze zaaien. Wanneer de scheuten een centimeter of 3 hoog staan kun je er bladluis op zetten. Meestal na een goeie week, opnieuw zaaien, en bladluis over zetten. Ik doe dit alles in 1liter potten.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bladluizen

Bericht door ricardovdh »

Dus je moet eigenlijk hetzelfde doen op de manier zoals je bruine bonen kan kweek :D .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Plaats reactie