Advies gevraagd

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Beste allemaal,

Ik heb wat advies nodig voor ik over ga op aankoop, ik weet niet wat ik wil maar weet wel wat ik niet wil..
- Mieren die niet klein zijn, welke dus goed zichtbaar zijn in de tunnels welke ze hebben gemaakt.
- Dus ook geen grondnest/kolonie, wil dus een nest die onder de grond zit.
- Mieren/kolonie welke gewoon op kamertemperatuur kan blijven staan liefst ook in de winter.
- En als het kan een mieren/kolonie welke niet aan de winterslaap doen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Floris »

Devenity schreef:- Mieren die niet klein zijn, welke dus goed zichtbaar zijn in de tunnels welke ze hebben gemaakt.
- Dus ook geen grondnest/kolonie, wil dus een nest die onder de grond zit.
Wat voor nest wil je gebruiken? Ze moeten tunnels kunnen maken, niet in een grondnest zitten maar wel onder de grond zitten?
- Mieren/kolonie welke gewoon op kamertemperatuur kan blijven staan liefst ook in de winter.
- En als het kan een mieren/kolonie welke niet aan de winterslaap doen.
Mieren die voorkomen in gebieden waar het 's winters niet koud is, zijn het hele jaar door actief.

Ik vind het overigens wel prettig dat ik mijn kolonies een aantal maand per jaar in winterslaap kan zetten. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Bedankt voor je reactie,

Wat ik bedoel met geen grondnest is dat ze boven de grond leven, liefst een nest hebben onder een steen of onder/in hout.
Wil dus een nest die tunnels graven, maar wil wel een miersoort dat niet te klein is.
Mijn interesse is gevallen op de Lasius niger, echter heb ik geen idee hoe groot deze zijn.

Het kan misschien inderdaad wel fijn zijn dat ze in een winterslaap gaan echter is dat wel het tijd van het jaar dat je zelf ook het meeste binnen zit waardoor je ook vaak meer tijd hebt en dit dus fijn zou zijn als ze actief zijn.

Andere vraag dat ik heb is het bevochtigen.. ik heb een ant display van 60x2x30cm en heb begrepen dat je die moet bevochtigen anders storten de gangen in elkaar, hoe kan je dit het beste doen zonder dat de mieren hier last van hebben, of is het éénmalig bevochtigen en het zal altijd stevig blijven?

Dan heb ik ook een glazen farm basin van 30x20x20 cm / 10mm voor de buitenwereld, is dit prima of raad je me hier wat anders voor aan?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Phantom »

Lasius niger zijn de standaard huis-, tuin- en keukenmieren, zo'n 3-5 mm groot en prima te bezichtigen. Deze leven zoals praktisch alle andere mierensoorten in verscholen nesten onder de grond of in oud hout. Omdat ze inheems zijn, hebben de mieren ook weinig eisen qua temperatuur. Een winterslaap is niet verplicht bij L.niger, maar we raden het sterk aan om de natuurlijke cycli zo veel mogelijk na te bootsen. Doorgaans heeft de winterslaap een zeer positief effect op de kolonie. Extra voordeel van deze mierensoort is dat het bij uitstek de gemakkelijkste mierensoort is om te houden. Misschien dat M.rubra nog iets gemakkelijker is, deze mieren (rode steekmieren) zijn ook erg leuk om te houden, maar ze zullen in staat zijn om te steken als ze daar reden toe zien. Ze zijn iets groter en behoeven wat meer vochtigheid dan L.niger. Van beide mierensoorten is er een caresheet aanwezig, lees deze aandachtig door.

Over zandnesten kan je hier meer dan genoeg vinden via de zoekfunctie. Ik raad het gebruik van klei in het nest sterk aan, omdat het zand anders gewoon in elkaar stort. Als het niet in elkaar stort door droogte, dan wel door trillingen.
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Hartelijk dank voor je reactie!

Is sand + loam mixture ook goed voor het nest?
Ik zal morgen die caresheet er eens bij pakken, heb je misschien een link waar ik deze terug kan vinden?

Mochten er mensen nog tips hebben dan hoor ik die graag.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Phantom »

Leem is een kleisoort. Je kan onder andere hier meer informatie vinden. Voor caresheets is zelfs een apart subforum te vinden.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Lvet »

Als je het belangrijk vindt om goed zicht op je mieren te hebben, raden we een ytongnest aan. Is er een specifieke reden waarom je voor een zandnest wil gaan, met de wetenschap dat het zicht op de kolonie hierdoor zal verminderen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

@Phantom: bedankt voor je reactie zal er zeker naar gaan kijken.

@Lvet: Het is meer dat ik ze die tunnels wil zien maken, dus een ytong blok is voor mij dan niet geschikt..
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Nu ben ik ooit al eens begonnen met het houden van mieren echter zonder veel succes, ik heb daarom nog het een en ander liggen zoals een ant display van 60x2x30cm (echter is deze kapot) en zal ik wat anders moeten kopen.
Iemand een advies wat ik dan het beste kan nemen, wil wel zien hoe ze de tunnels en dergelijke bouwen, kan later nog altijd een ytongnest er aan hangen toch?
Daarnaast heb ik ook nog een glazen farm basin van 30x20x20cm echter vind ik deze wat klein voor als buiten wereld of valt dat wel mee?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Floris »

Mijn advies is om niets te kopen. Kleine kolonies wonen prima in een reageerbuisje. Een Ytongnest kun je goed zelf maken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Mieren houden in een reageerbuisje maakt het er nou niet leuker op.. kan ik net zo goed buiten in de tuin gaan liggen bij een mierennest.
Zoiets wil ik als nest, is dit geschikt?
Afbeelding

Een ytongnest wil en kan ik later nog maken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Floris »

Devenity schreef:Mieren houden in een reageerbuisje maakt het er nou niet leuker op.. kan ik net zo goed buiten in de tuin gaan liggen bij een mierennest.
Reageerbuisjes zijn doorzichtig, dus kun je in het nest kijken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Beetje nutteloze reactie van je, je snapt vast wel wat ik bedoel..
Gebruikersavatar
Canard
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 juni 2011
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 47

Re: Advies gevraagd

Bericht door Canard »

Iedereen hier probeert je te helpen door tips te geven of hun ervaringen te delen. Of je die tips of hun ervaring of mening aanneemt is aan jou hè :)

Ik moet zeggen dat ik je vergelijking tussen een reageerbuisje en in de tuin op de grond liggen ook niet snap.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Advies gevraagd

Bericht door SirLenz0r »

Floris schreef:
Devenity schreef:Mieren houden in een reageerbuisje maakt het er nou niet leuker op.. kan ik net zo goed buiten in de tuin gaan liggen bij een mierennest.
Reageerbuisjes zijn doorzichtig, dus kun je in het nest kijken.
Niks mis met buiten in de tuin liggen :)



Anyways, ik heb hier op het forum nog niet zoveel succesvolle nesten gezien in zo'n bak. Voor mij was dat reden genoeg om zoiets niet aan te schaffen.
Reageerbuisjes zijn nu eenmaal het makkelijkst voor kleine kolonies, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Ik ben zelf immers ook al gaan knutselen :) misschien ook een optie voor je?:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=72&t=4337
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Devenity
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Advies gevraagd

Bericht door Devenity »

Hoe heb je jou nest zo gemaakt dan? vind erg mooi zoals het eruit ziet maar wel wat groot, waar ik dan bang voor ben is dat ze het gaan bevuilen.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Advies gevraagd

Bericht door ANThousiasteling »

Hoi Devenity,

Nu vind ik het eigenlijk niet zo netjes om in andermans topic mijn eigen topic onder de aandacht te brengen maar in jou laatste reactie maak je de opmerking dat je het Formicarium van SirLenzOr erg mooi vindt maar wel te groot. Een bouwverslag van het veel kleinere origineel is te vinden op : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4320

Ik zou je graag eens willen verwijzen naar de rubriek "Formicarium". daar staat meer bruikbare info dan ik (wij) je ooit via een reactie kunnen geven. Allerlei verslagen van mede hobbyisten laten zien hoe zij hun beginnende kolonie hebben ondergebracht. Zo kom je op ideeën die je kunt kopiëren of naar eigen wensen kunt aanpassen.

Als je mieren wilt zien graven is een zandnest de enige oplossing. Je wilt het graven wel kunnen zien anders heb je nagenoeg niets aan zo'n nest en kun je, zoals je zelf al zei, net zo goed buiten bij een nest ingang gaan liggen. Ook dan zie je niet wat er onder de grond gebeurd.

Als je de mieren al wilt laten graven dan moet je ze dwingen langs het glas te graven anders zie je nog niets. Welk zandnest je ook neemt je zult het glas constant moeten verduisteren anders zullen de mieren het glas gaan afplakken en hun gangen naar het midden van het zand graven, weg van het glas. Zelfs al zou je het glas afdekken dan zal het merendeel van de gangen niet zichtbaar zijn. Daar is een oplossing voor die wat minder gyne vriendelijk is. Bouw een u vormig frame waartussen je 2 glasplaten klemt die slechts 4 mm van elkaar staan. Vul dit met zwarte aarde uit de tuin ,geen geel zand of metselzand want dat stort bij droogte in. Zorg dat er aan dit goedkope (3 plankjes, 2 glasplaatjes, 6 latjes een slangetje en een kleine buitenwereld) zelf te maken nest een kleine buitenwereld is gekoppeld dmv een slangetje dat je aan de zijkant door het houten frame naar de buitenwereld laat lopen. Plak de 2 glasplaatjes van boven af met een stukje plakband. Vul de ruimte tussen de 2 glasplaten niet helemaal met aarde anders hebben de mieren geen ruimte om hun uitgegraven zand kwijt te kunnen. Natuurlijk kun je een soortgelijk nest kopen via antstore maar dat is erg duur (het ziet er wel erg mooi uit) maar het belangrijkste nog is dat de glasplaten waarschijnlijk veel te ver van elkaar staan. De mieren kunnen nu zelf kamers graven naar het formaat dat ze hebben willen. maar let op, je zicht op het nest zal nooit optimaal zijn. Vocht in het nest dien je toe door voorzichtig water tussen de 2 glasplaten te laten lopen. Op den duur zal dit nest echter niet meer aan je wensen voldoen maar om een begin te maken kan het volstaan. Ik ben 26 jaar geleden ook zo begonnen en ik heb er veel lol aan gehad. Vorig jaar ben ik weer met de hobby begonnen en dan wil je toch iets wat praktischer en mooier en beter is.

Maak je zelf een kunstnest waar de mieren zelf niet meer in hoeven te graven dan weet je in elk geval zeker dat je zicht op de kolonie altijd optimaal is en dat was 1 van je eisen in je eerste berichtje, zwarte mieren op een witte ondergrond....hoe duidelijk wil je het hebben? (dat haal je in een zandnest niet wan t daar is het zwart op zwart zand tenzij je dwars door de gangen heen kunt kijken). Ook wil je mieren op kamer temp. kunnen houden. Lasius is zo'n soort. Je hebt keuze uit een liggend of staand Ytong nest of een buizen nest. Een beginnende kolonie heeft vaak erg weinig werksters. Is de ruimte te groot voor de kolonie (dus teveel en te grote kamers) dan zullen ze het gaan bevuilen. Dus ongeacht welk type nest je ook maakt, de ruimte die deze kolonie mag innemen is meestal amper 1of 2 kleine kamertjes groot (of 1 a 2 reageerbuisjes groot). Het kunstnest dat je gaat maken mag dus heel klein zijn. Vind je dat niet mooi/leuk dan moet je een nest maken op de groei. Zo'n nest is in compartimenten verdeeld. Deze compartimenten zijn door schotjes van elkaar gescheiden waardoor de mieren zonder jou "toestemming" niet meer kamers kunnen bereiken. Je kunt dus wel een wat groter nest maken maar de mieren komen in eerste instantie niet verder dan de buitenwereld en 2 kleine kamers. Pas als ze uit die ruimte gegroeid zijn haal je 1 schotje weg waardoor er meer ruimte beschikbaar komt (zie bouwplan en nestschema in reeds gegeven link). Zo'n Formicarium is echter wel even wat meer werk om te maken, maar persoonlijk vind ik dat juist leuk.

O ja, je vond een buitenwereld van 30x20x20 te klein. Voor een beginnende kolonie is hij eerde te groot. Mijn buitenwerelden voor kolonies rond de 200 werksters zijn maar 7 x 12 = 84 cm2. en dat is nog ruim zat.

Zijn je vragen naar tevredenheid beantwoord? 1 tip kan ik je nog geven, wil je zo min mogelijk beginners fouten maken ga dan lezen, lezen en nog eens lezen op dit forum, vooral de blogs en caresheets over de soort die je houden wil (en vragen als dat nodig is). Dat heb ik gedaan en dat doe ik nog steeds, en sinds dat ik mij aangemeld heb heb ik ook geen gezinsleven meer, dus waarom zou jij het beter moeten hebben als ik! :D . Maar goed dat hoef ik jou niet te vertellen want jij zit al langer op dit forum dan ik. Gr. Kenneth

ps. begin lekker met Lasius niger (of kijk bij "Kort overzicht veel voorkomende soorten" http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=1812 ). Die kolonie groeit lekker snel en kan beter dan andere soorten tegen een stootje of vergissing. Ze zijn niet zulke uitbrekers en knagers aan je nest. En hoe meer succes je hebt des te enthousiaster zul je worden en met die ervaring zul je gedurende 2012 en 2013 vast wel een soortje erbij nemen.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 31 mar 2012, 09:41, 7 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Advies gevraagd

Bericht door SirLenz0r »

Wat Kenneth zegt :)
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Advies gevraagd

Bericht door Roschambo »

Zelf heb ik een oud 40 x 25 x 25 aquarium omgebouwd naar zandnest, door er een glasplaatje in te plakken. tegen een vierkant aluminium profiel.(met een watje bovenin waardoor ik water toevoeg met een injectienaald. De afstand tussen de ruiten is 12 millimeter. Dit is eigenlijk te veel. Ik heb hier helemaal geen folie op en ze graven wel een beetje tegen de ruiten aan. Ik kan de gyne goed zien zitten. Ze hebben het wel naar hun zin geloof ik.

Afbeelding

Je zou ook nog kunnen denken aan een horizontaal zand nest. Afstand tussen de ruit en bodem 5 mm.

PS: Speelzand stort niet in als het droog wordt
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Advies gevraagd

Bericht door Unexisted »

Canard schreef:Ik moet zeggen dat ik je vergelijking tussen een reageerbuisje en in de tuin op de grond liggen ook niet snap.
Ik snap op zich wel wat jullie allemaal bedoelen. Reageerbuisjes zijn bij mij allemaal ingewikkeld in aluminium en weggestopt in een doos.

Als het puur gaat om het verzorgen van mieren dan zijn reageerbuisjes en y-tong nesten afdoende. Echter, uiteindelijk is het natuurlijk ook leuk om je eigen draai te geven aan het nest kijkend naar de reden waarom je mieren eigenlijk leuk vindt. De een vindt reageerbuisjes prima omdat het simpel en effectief is, terwijl de ander eigenlijk iets wilt presenteren aan de omgeving. Ik vind het persoonlijk erg vet om uiteindelijk een groot nest in mijn kamer te hebben waar je de mieren zichtbaar kunt zien leven. Uiteindelijk zul je compromissen moeten sluiten tussen verschillende factoren, maar dat zul je altijd houden in het leven. :)
Plaats reactie