Voeding messor barbarus

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Aces
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 april 2012
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 38

Voeding messor barbarus

Bericht door Aces »

hallo iedereen, men eerste post hier !

Ik heb onlangs deze soort van mierenboerderij.nl verkregen(25euro voor koningin +15-20werksters) maar wil graag weten welk voedsel en drinken members op deze forum hun eigen messor barbarus geven.
Tot zover heb ik ze water, suikerwater, proteinepap, zaden en een insect gegeven, maar enkel het insectje zijn ze aan het opeten.
Van het suikerwater moeten ze niks hebben en die proteinepap was onhandig (geprobeert water met proteinepoeder te mengen maar was helaas niet oplosbaar en werd een papje wat de mieren niet willen).
Zaden en water hebben ze nog in het buisje zelf maar ik lees veel op het internet over de belangrijke rol van aminozuren, verkrijgen deze mieren de benodigde aminozuren via de zaden en insecten of moet ik deze speciaal toevoegen in water of suikerwater?
Dus ze hebben hun zaden, water en insectje maar toch heb ik gisteren nog een dode werkster gevonden (3 in totaal nu in een week tijd) en ik vraag me af wat ik over het hoofd zie.
Warmtemat houd de temperatuur zowat doenbaar voor de mieren (ik probeer 25-30°C maar is helaas niet perfect te meten) en de proefbuis ligt in een open terrarium met kleine grindsteenjes bedoelt voor een vissenbak (juist gekocht dus niet vuil vermoed ik).

Alle hulp is welkom, alvast bedankt.

bijvraagje: hoe krijgt deze mieresoort suiker in het wilde spanje btw? ik heb ze daar in het wild enkel zaden en insecten zien verzamelen maar begrijp niet hoe ze hun suiker verkrijgen.
Gebruikersavatar
beijerma
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 augustus 2010
Locatie: Haarlem, Nederland
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Voeding messor barbarus

Bericht door beijerma »

bijvraagje: hoe krijgt deze mieresoort suiker in het wilde spanje btw? ik heb ze daar in het wild enkel zaden en insecten zien verzamelen maar begrijp niet hoe ze hun suiker verkrijgen.
In zaad zit een kiempje en reservevoedsel voor het kiempje. Het reservevoedsel is vaak rijk aan zetmeel (maïs), olie (koolzaadolie) en eiwitten (erwt, boon). Zetmeel is een glucose polymeer. Door de activiteit van enzymen (van de mieren) kan uit zetmeel diverse zetmeelsuikers gewonnen worden.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Floris »

Eiwitten halen ze voornamelijk uit insecten.
Onze ervaring is dat het toevoegen van een aminozuuroplossing (inderdaad geen poeder, stukjes, zoals je ondervonden hebt) zeer goed werkt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Aces
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 april 2012
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Aces »

Floris ik heb proteinepoeder maar bedoel jij dat de aminozuren in die proteines zitten of ben jij over nog een ander middeltje aant praten dat enkel aminozuren bevat?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Floris »

Proteïne is een ander woord voor eiwitten. Zo uit mijn hoofd zijn aminozuren specifieke eiwitten die mensen (alle organismen?) nodig hebben en niet zelf kunnen maken. Deze moeten in je eten zitten.
Mieren kunnen vast voedsel moelijk opnemen, daarom moeten de eiwitten opgelost zijn en kunnen ze bijvoorbeeld geen gedroogde insecten eten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Aces
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 april 2012
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Aces »

Heb weeral een dode werkster, deze keer door het suikerwater.
Wat ik ook probeer met dat suikerwater, als het wat opdroogt wordt het wat plakkerig en als zon klein miertje erin blijft plakken begint die te panikeren en loopt het meestal recht in/op het watje wat het enkel erger maakt.
Dat miertje bleef overal aan plakken met zen achterpoten en is uiteindelijk buiten gaan liggen en dan gestorven, nochthans hebben andere mieren haar constant liggen "poetsen" maar tevergeefs.
Ik snap eigenlijk niet hoe jullie ervoor zorgen dat dat suikerwater niet verdampt, bij mij is da droog binnen een paar uur en dan is het een dodelijke plaats voor men kleinste miertjes in de kolonie.

edit: geeft iemand eigenlijk gewoon suikerkorrels aan de mieren en nemen ze dat aan?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Floris »

Je kunt zo weinig suikerwater geven dat ze het opdrinken voordat het indroogt, of het anders op een watje geven. Messor barbarus is niet handig met water.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Lvet »

Aminozuren zijn geen eiwitten, maar de bouwstenen van eiwitten. Om een antwoord op je vraag te geven, Floris had het inderdaad over een andere oplossing, namelijk waarin aminozuren opgelost zijn en niet eiwitten, omdat eiwitpoeder gaat klonteren. En klontjes zijn vaste deeltjes, waarmee de mieren dus moeite hebben om ze op te nemen. En daarmee is je andere vraag over suikerkorrels ook beantwoord: die zijn vast, dus niet geschikt als voedsel.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Phantom »

Mieren lijken altijd geïnteresseerd in suikerkristallen, maar ik vermoed dat ze eerder geïnteresseerd zijn in het suikerwater dat op het oppervlakte ontstaat door vocht in de lucht. Meer dan wat aarzelend suikerkorrels likken zit er dan ook meestal niet in.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door freek114 »

Ik ben een geliefd Messor houder. Ik heb een heel lang buizen nest langs mijn verwarming lopen. Als de verwarming opstaat dan leggen ze het broed waar de temperatuur het beste aanvoelt.

Op gebied van voeding en drinken.
Ik heb 3 volle water buisjes aan het nest aangesloten. En 2 half gevulde buisjes helft water andere helft voor de mieren.
Suikerwater geef ik ze NOOIT ik vermoed dat ze het uit het zaad hallen of zo wand bij mij doen ze het perfect zonder.
Voeding is bij mij altijd zaad, Wat insecten dat een zelfmoord missie bezig zijn in mijn kamer en meelworm popen omdat ze te snel verpoppen :D

Ik raad je aan:
Zorg ervoor dat ze in een buisje half gevuld met water zitten Afgeschermd van het ligt. Geef ze eventueel ook een leeg buisje waar ze hun zaden kunnen in opbergen ook afgeschermd van het ligt. Geef ze in het begin enkel paardenbloemen zaden (zonder het pluisje) en gras zaden .

Als je all grote werksters hebt kan je gerust kiezen tussen de zaden.
Ik heb hiermee ge experimenteert dit is de top 3 zaden die ze het liefste hebben (bij mij).
1. Volkorengranen (bio)
Hierbij laten ze compleet geen afval achter.
2.Waterkers zaadjes.
Ook hierbij geen afval.
3. Paprika zaden.
Ook geen afval.

Natuurlijk zijn er meerdere zaden maar dit is wat ik ze altijd geef.
Houd gewoon het zaad in verhouding van de mieren.

Jou doden probleem is vast een gebrek aan water dat ze kunnen opnemen.

veel succes ;)
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door freek114 »

Dit nog,

Aminozuren heb ik nog nooit gemaakt/gekocht/gegeven dus het is wel duidelijk dat ze het niet nodig hebben.
Het is enkel om de groei sneller laten te gaan.

Offtopic: voor mijn lasius gebruik ik nektapoll wat echt wel het beste midel is dat ik ooit heb geprobeerd ben echt wel verbaast van het resultaat
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Phantom »

Alle organismen hebben aminozuren nodig om te groeien, Messor barbarus zal deze waarschijnlijk al uit zaden en insecten halen, dus aminozuren in de vorm van honingdauwsurrogaat zijn niet per se nodig. Wel een aanrader.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Voeding Messor barbarus

Bericht door Unexisted »

freek114 schreef: Als je all grote werksters hebt kan je gerust kiezen tussen de zaden.
Ik heb hiermee ge experimenteert dit is de top 3 zaden die ze het liefste hebben (bij mij).
1. Volkorengranen (bio)
Hierbij laten ze compleet geen afval achter.
2.Waterkers zaadjes.
Ook hierbij geen afval.
3. Paprika zaden.
Ook geen afval.
Waar koop je deze zaden in grote aantallen?
Plaats reactie