Het gif van mieren

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
creeping
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 april 2012
Gender:
Leeftijd: 35

Het gif van mieren

Bericht door creeping »

Hallo iedereen

Ik was mijn myrmica rubra kolonie aant het bekijken toen ik me afvroeg
Wat doet het gif van de mieren precies?
schakelt het het zenuwstelsel uit?
Of is het meer zoals spinnen en schorpioenen dat het gewoon snel dood?
Al wat liggen zoeken maar heb niet veel gevonden, is er zo weinig over bekend?

Groeten
Creeping
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Het gif van mieren

Bericht door Phantom »

De stoffen in het gif van mieren en wespen is naar mijn weten geoptimaliseerd voor het schrikeffect, dus vooral pijnlijk. Het bevat vele stoffen en enzymen die de pijnreceptoren in je lichaam juist triggeren. De mieren kunnen er zeker ook mee doden, maar dode beesten eten en luizen melken is altijd nog gemakkelijker.
creeping
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 april 2012
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Het gif van mieren

Bericht door creeping »

ja dat vinden die van mij ook blijkbaar :D
als ik een half dode vlieg aanbied late ze die meestal ligge tot deze dood is
ik heb mezelf eens laten prikken en het is toch verrassend effectief :D
het is 4 dagen een rode plek gebleven
Maar ik heb gelezen dat odontomachus (trapjaw-ants) hun prooien verlammen
kan iemand die een kolonie heeft dit vast stellen?
want dat zou betekenen dat ze verchillende soorten gif hadden(of misschien een hogere dosis?)
aleen ik denk dat ik odontomachus mij niet laat prikken om er achter te komen :D

Bedankt voor de snelle reactie phantom
Creeping
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Het gif van mieren

Bericht door Phantom »

Verschillende soorten mieren hebben ook verschillende soorten gif, zo hebben Pogonomyrmex spp. werksters een naar het schijnt zeer pijnlijke steek en is het in verhouding één van de sterkste giffen van het insectenrijk.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Het gif van mieren

Bericht door Lvet »

Het gif van mieren bevat niet één, maar meerdere werkzame stoffen. Soorten van het geslacht Solenopsis (die in Amerika bekend staat als de 'fire ant') en Monorium (faraomieren) zouden alkaloïden in hun gif hebben met antibacteriële, antischimmel, fytotoxische ('antiplant') en insecticide eigenschappen. In de mens kunnen de alkaloïden oedeem (vochtophoping) bewerkstelligen of hemolytische (afbraak van rode bloedcellen), necrotoxische en antibiotische effecten hebben. Verder hebben ze neuromusculaire effecten en kunnen ze ook histamine vrij laten komen uit mastcellen.

Dit laatste kan een allergische reactie teweegbrengen. Hiervoor kenmerkend is een rode, opgezwollen plek. Doordat histamine losgelaten wordt, treedt er vaatverwijding op en kan de inhoud ook in het weefsel lekken om daar een immuunrespons op te wekken. De allergische reactie kan echter ook gewijd worden aan de eiwitten in het gif.

Zo zullen verschillende soorten, verschillende samenstellingen van hun gif hebben, maar ik denk dat de histamine-afgifte het meest belangrijk is voor de mens (de rode bult). Bij het doden van prooien zullen vooral de insecticide eigenschappen van belang zijn. De mechanismen hierachter weet ik niet (bij de mens kun je bijvoorbeeld een indeling maken in neurotoxisch, cardiotoxisch, haemotoxisch, necrotoxisch etc., ik weet niet tot hoeverre deze mechanismen op insecten te betrekken zijn).

Bron.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
creeping
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 april 2012
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Het gif van mieren

Bericht door creeping »

heej bedankt!
Dat was precies hetgeen wat ik wilde weten! :lol:

Creeping
Plaats reactie