Messor Barbarus (SirLenz0r)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Messor Barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Zo, ik heb mijn spullen van Antstore binnen. En heb daarmee mijn eerste formicarium... alleen nog zonder mieren.
Ik verwacht komende week de mieren, dus ik dacht, ik laat alvast zien hoe het erbij staat (reacties zijn daarom meer dan welkom!).

Ik had eerst het plan geen nest te maken zodat ze eerst in een buisje konden groeien. Maar ik kwam nog wat klei tegen en dacht ik ga eens kijken of ik er iets mee kan, vandaar het nest, wat ik tegen het glas gekit heb.
Afbeelding
Afbeelding

Verder is dit m'n eerste blog en kon niet niet echt richtlijnen vinden, dus mocht er iets zijn, pm me gerust, dan pas ik het aan. Ik heb hier de link voor reacties:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=4244

Ik heb zojuist een kolonie messor barbarus besteld bij Kalytta op hoop van zegen dat alles goed aan komt! erg spannend!
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Zo, de mieren zijn aangekomen!
Ik kwam van het weekend bij de dierenwinkel nog een glazen bak tegen van hetzelfde formaat voor een prikkie (wel van die lelijke kitranden, die de antstore bak niet heeft).
Mijn opstelling is als volgt:

Het warmtematje ligt tussen de twee bakken in en heb een thermostaat waarvan de sensor tussen de bakken in hangt (zodat ik me niet druk hoeft te maken dat de mieren langs een snoertje omhoog klimmen).
Afbeelding
Verder verbaasde het me dat de paraffineolie zo naar beneden droop. heb ik het er te dik opgesmeerd? of had ik toch gewoon talkpoeder moeten gebruiken? (ik vind het zo lelijk :oops: )

Misschien ook door het warmtematje, maar het is flink droger geworden in de bakken, een extra deksel zou misschien toch nog niet zo gek zijn.

Ik had bij Ants Kalytta (geweldige service trouwens!) besteld:
* Messor Barbarus koningin met 20-50 werkers
* Messor Barbarus koningin - met rode kop

Nu kreeg ik er van Kalytta een minivoorraadje zaad bij, gewoon graszaad en kleine zwarte zaadjes. Veel kleiner dan wat ik bij de dierenwinkel vond (het kleinste vogelzaad wat ik kon vinden). Ben ik naar de verkeerde dierenwinkel gegaan?
De mieren gaan veel aan de wandel met de zwarte zaden (jaja, ze zitten op zwart zaad! :lol: ), iets anders hebben ze nog niet mee gesjouwd (misschien komt dat nog).
Al snel gingen de mieren buiten hun reageerbuis kijken en hebben uiteindelijk een holletje in het zand gevonden (toevallig of niet toevallig het warmste deel van de bak, dus ik heb de thermostaat voor de zekerheid nog iets omhoog gezet).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rode koningin lijkt nog een beetje zoekende, ze zit graag in haar verduisterde reageerbuis. Het is erg moeilijk om te zien of ze het een beetje naar haar zin heeft.
Voor de foto heb ik haar natuurlijk even naar buiten gebracht :) Zodra ze jongen krijgt, zal ik en nieuwe blog voor haar beginnen, zodat het niet teveel door elkaar gaat lopen hier.
Afbeelding
Afbeelding

Wat is ze fotogeniek hè! (ik dacht eerst dat het niks ging worden met mn simpele compactcameraatje)
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Gisterenavond nog een experimentje gedaan: Ik had een van de werksters van de ene groep bij de rode koningin gezet. Eerst liep de werkster nogal verstrooid rond, maar na een uur ongeveer lijkt de werkster in dienst te zijn voor de koningin en zag hem vanochtend al met zaadjes slepen naar de reageerbuis waar de rode koningin in blijft zitten.

Het zwarte team is ondertussen verhuisd van een hoopje zand wat ik had neergelegd naar onder een steen in een koeler gedeelte van de bak. Waarschijnlijk komt dat vooral doordat ik het hoopje zand steeds zag instorten.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor Barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Zo, even een korte update.

In het zwarte team lijkt het allemaal goed te gaan. ik heb de zelfgemaakte steen, wat niet echt een succes ging worden, weggehaald en daar een klein ytong nest neergezet (ik wist niet dat ytong trouwens zo goedkoop was :) ).
Ze lijken het naar hun zin te hebben, want ze zitten aan de rand van het ytong-nest , in een kuiltje met wat beschutting wat ik voor ze gemaakt had. Iedere dag zie ik zaadjes steeds ietsje verder het ytong nest in liggen.
Ik zie alleen nog geen nieuwe eitjes/larven ontstaan. De larven die ik had zijn aan het poppen.

In het rode team zijn ze inmiddels met 4 werksters. Ik had een steen van de ene naar de andere bak geplaatst en daar zat blijkbaar nog iets onder: een werkster en 2 al licht bruinende poppen. Ik kwam er pas later achter en het kwartje viel pas toen ik een van de werksters flink aan de poten van de gyne zag trekken. ik heb ze nog een paar keer uit elkaar gehaald (ik schrok er wel van) en uiteindelijk gaf de werkster eraan toe en begon zaadjes te verzamelen. Ze lijken wat minder kieskeurig, want ik zie zowel de kleine zwarte zaden liggen als graszaad en nog iets.
Ze zitten in de reageerbuis en probeer ze niet teveel te verstoren, ik hoop dat ook zij snel eitjes legt.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor Barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Maandje later, weer een update, er zijn wat ontwikkelingen.

Ik had via e-bay ook nog 2 koninginnen besteld, uiteindelijk weinig vertrouwen in en al bijna mijn geld terug gevraagd, omdat ze verstuurd werden met de flinke vorst en ze enkele weken onderweg waren.
Uit eindelijk zijn ze toch allebei levend gearriveerd.
Oftewel, ik heb sinds vorige week 4 koniginnen! :D De twee nieuwe koninginnen heb ik geen plekje voor dus die blijven nog even in een afgesloten reageerbuis zitten met rode folie tot ik zeker weet dat ze vruchtbaar zijn.

De kleine kolonie lijkt het niet zo lekker mee te gaan, wat er aan de hand is weet ik niet precies, maar ze zitten op een hoopje in het y-tong nest en bewegen daar niet zo veel.
Afgelopen week een vlieg neergemept en voor het nest gelegd, die werd lekker opgepeuzeld. Ook de honing vonden ze lekker.
Het gekke is dat er nog niet echt eitjes ontstaan.

Bij de andere koningin lijkt alles goed te gaan, daar is nu een hoopje eitjes te zien waar een mier zich de hele tijd suf mee sjouwt.
Gisteren waren ze hun reageerbuis ineens zat en vertrokken in het zand onder een steen in de bak.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Weer al bijna een maand later.

De kolonie in het nest van celbeton zit maar weinig vooruitgang in, het beweegt allemaal best wel, nemen goed voedsel aan, maar de koningin legt maar geen eieren.
De andere koninginnen leggen wel eitjes. Nog geen larves tot nu toe.

Ik wilde nog wat dingetjes van Antstore en heb meteen nog wat koninginnen besteld (5 Messor Barbarus erbij!!!). Mochten ze allemaal werksters krijgen, zal ik ze hier aanbieden voor de liefhebber, voorlopig is het nog even afwachten.
Afbeelding


Een koningin is meteen mijn favoriet: prachtig rood:
Afbeelding


Ook heb ik een kleine kolonie lasius niger meebesteld, die al zo'n 20 werksters heeft. Ook eigenlijk best mooie mieren, maar vind ze minder mooi dan de messor barbarus, vooral de koningin.
Afbeelding

Verder ben ik vandaag lekker aan het knutselen geweest, ook een beetje geinspireerd door KM:
Een nest voor 3 kolonies (aan beide kanten is wat te zien), twee van de pijpjes sluit ik een slang op aan naar buitenwerelden en bovenop leg ik zand, zodat dat ook een buitenwereldje is,
De foto is niet zo heel mooi, maar mn telefoon kon niet beter in het donker
Afbeelding
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Ik had een paar dagen het warmtematje aanstaan en toen lagen er 2 dode koninginnen :( erg jammer, maar heb nu wel een beter gevoel voor het regelen van de temperatuur.
Afbeelding

Van het weekend honingdauwsurrogaat gemaakt, grappig om te zien dat de koninginnen ieder toch wel een beetje verschillende persoonlijkheden hebben.
eentje bleef maar aanvallen (ze bleef tegen de het goedje aan stoten en liep steeds als ze nat werd verschrikt weg... niet heel snugger, maar wel indrukwekkend gezicht met haar kaken open.
Afbeelding
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Afbeelding
Weinig nieuws over de koninginnen, de larven zijn nu wat groter, er ligt bij een koningin een pop.

Ze krijgen een stuk meer rust en liggen in het donker nu ik lasius niger heb om naar te kijken :)
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Nieuws! De jongen van de tweede zending koninginnen zijn aan het uitkomen/uitgekomen.
Ze zijn verhuisd naar het nieuwe formicarium: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4901


De eerste twee koninginnen zijn eigenlijk afgeschreven geloof ik :(
De ene die nog leeft heeft nog geen eitjes gelegd misschien dat ik ze in het begin toch te weinig rust heb gegeven
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat goed! Volgende generaties zijn al onderweg!

Het nieuwe nest is een groot succes, ik kan makkelijker even een kijkje nemen, je kunt merken dat ze dan even schrikken van het licht en paniekerig worden, maar ze worden niet zo boos als wanneer je het reageerbuisje moet oppakken om te kijken hoe het gaat.

Met hun grote kop, sterke kaken en smal lijf blijf ik het een van de mooiere mierensoorten vinden.

Mijn favoriete koningin, de bijzonder rode, heb ik niet op de foto kunnen krijgen omdat er teveel condens op de reageerbuis zat, maar ook zij heeft werksters.

Even voor de score:
  • Ik had 9 koninginnen messor barbarus, 2 op ebay gevonden, 2 van AntsKalytta, 5 van AntStore
  • 2 zijn dood omdat ze denk ik iets te dicht op het warmtematje lagen en ik deze een weekend lang aan had laten staan
  • 2 leggen geen eitjes, mijn administratie is wat in de war, maar ik vermoed dat dit de koninginnen van Kalytta zijn waar ik mee begon en het zou goed kunnen dat het komt doordat ik in het begin had ik wat meer moeite om ze rust te geven
  • 1 legt eitjes, maar komen (nog niet?) uit
  • 4 doen het erg goed!
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (SirLenz0r)

Bericht door SirLenz0r »

Afbeelding
Ants never lend, ants never borrow.
Plaats reactie