Massale sterfte Camponotus substitutus

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door MorbidMike »

Besten!

Vandaag is er in 1 van mijn 2 bakken massale sterfte van mijn mieren. Het gaat exclusief om 1 bak, hoewel de 2 verbonden zijn, en mieren die overlopen schijnen geen problemen te ondervinden (tot zover). Ze spartelen op de grond, en na een lange doodsstrijd geven ze het leven, en ik heb werkelijk geen idee waar dit vandaan komt.

Ik voer de bak in kwestie niet, al het voedsel transporteren ze zelf van bak 1 naar bak 2 (waar de sterfgevallen zijn). Het enige wat ze krijgen is bevochtiging (de Ytong). Ook geen giftige stoffen etc. In feite is de bak al hetzelfde sinds ~september, behalve dat er nu ineens (sinds vannacht) veel mieren sterven, het ziet er nu al zwart van de lijken.

Heeft iemand enig idee hoe/waarom? Temperatuur kan het niet zijn, en droogte ook niet, deze zijn allebei al een lange tijd hetzelfde. Alle input wordt geappreciëerd!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door Unexisted »

Welke parameters heb je recentelijk gewijzigd? Je zegt zelf al dat het nest hetzelfde is gebleven. Voeding misschien?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door MorbidMike »

De voeding heb ik het laatst gewijzigd ongeveer anderhalve maand geleden, en dat is in feite het enige wat gewijzigd is. Natuurlijk fluctueert de temperatuur continu, 's nachts is het toch een stuk kouder ondanks het warmtematje, maar ook niet enorm (deze winter waren de temperatuurfluctuaties vele malen groter, van bijna vriespunt naar 20 graden Celsius op minder dan 24 uur tijd in mijn kamer).

Bijgevoegd een foto van de huidige staat:

Afbeelding

Van een volledig gezond nest op 1 nacht tijd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door Floris »

Zou het natuurlijk dood kunnen zijn? Als er een of twee jaar geleden een geboortegolf geweest is, zijn er nu veel tegelijk op hun einde.
Dat ze allemaal in dezelfde bak liggen, kan komen omdat ze zelf zo ver mogelijk van het nest gaan om te sterven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door MorbidMike »

Floris schreef:Zou het natuurlijk dood kunnen zijn? Als er een of twee jaar geleden een geboortegolf geweest is, zijn er nu veel tegelijk op hun einde.
Dat ze allemaal in dezelfde bak liggen, kan komen omdat ze zelf zo ver mogelijk van het nest gaan om te sterven.
Die mogelijkheid is er zeker. Vorig jaar rond deze tijd is er een redelijke bevolkingsexplosie geweest.

Ik heb voor de zekerheid de bak waar alle sterfgevallen plaatsvinden afgesloten, stel dat het een gif is, of ziekte, dan blijft het in ieder geval beperkt tot deze helft van de kolonie. De gyne zit in de andere bak (ik heb haar in ieder geval niet kunnen vinden tussen alle lijken of nog levende mieren), dus de kolonie zou verder veilig moeten zijn.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door mpower000 »

Hopelijk is het hiermee opgelost.
Het eerste waar ik aan denk als er zoiets gebeurd, is voedsel dat op de ene of andere manier besmet is geraakt. Een andere mogelijkheid zou eventueel de uitbraakbeveiliging kunnen zijn: een slecht soort (geparfumeerd?) talkpoeder of de alcohol waarmee je de talk hebt opgelost.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door ProXi »

Heb je mijten ook uitgesloten? Heb je de dode mieren met microscoop bekeken?
Meet je de temperatuur/vochtigheid met bepaalde apparaten/middelen en werken die nog allemaal goed?

Misschien is het ook wel een virus zoals wel eens bij Myrmica rubra kolonies schijnt voor te komen.
Is het gedrag van de levende mieren anders? Slomer of juist feller als je ze stoort en hoe reageren ze op elkaar?

Wellicht is het inderdaad de ouderdom. Maar sterven ze dan ook echt allemaal tegelijk in 1 dag tijd?
Dat vind ik dan wel bijzonder eigenlijk.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door ProXi »

Zijn er nog veranderingen?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door MorbidMike »

Tot nu toe lijkt het gewoon inderdaad ouderdom... hoe vreemd het ook is dat ze allemaal tegelijk stierven, sinds toen zijn er niet meer mieren overleden dan normaal. Er is wel een zeer groot deel van de kolonie gestorven (ik schat ongeveer 30%), en ze hebben de lijken nog niet opgeruimd, maar verder gaat het eigenlijk weer goed, het broed wat nog in de bak met de sterfgevallen lag wordt weer verzorgd door mieren die overgelopen zijn van de andere bak, en die maken het goed.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door Floris »

Goed dat je dat laat weten. Ik heb in mijn kolonie Formica fusca ook bergen dode mieren opgeruimd, maar nu komen er nog maar weinig bij (niet meer dan normaal).
Ik veronderstel dat dit in de natuur zo niet plaatsvindt, omdat sterfte door mieren die fourageren doorgaans niet wordt veroorzaakt door ouderdom. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Darkant
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 augustus 2011
Locatie: Wageningen
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door Darkant »

Blijft toch een vreemde gewaarwording, zeker omdat het zo plotseling in een tijdspan van een paar dagen gebeurt. Het verbaasd me wel dat deze relatief grote mieren dus blijkbaar maar 1 jaar oud worden?
"Ants will rule the world" - Darkant
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Massale sterfte Camponotus substitutus

Bericht door ProXi »

De grote van een dier bepaald de leeftijd niet waarschijnlijk. Veel kleinere honden worden bijvoorbeeld ook ouder dan de grotere rassen. Kan dit trouwens bij alle soorten? Heb dit namelijk nooit eerder gehoord of gezien. Misschien heb ik nu dan ook een verklaring voor de grote sterfte bij mijn Lasius niger kolonie na de winterslaap. Vorig jaar had ik enorm veel coconnen namelijk na de winterslaap net als nu. De mieren waren wel wakker geworden maar veel stierven er een paar weken erna.
Plaats reactie