Camponotus substitutus (MorbidMike)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Camponotus substitutus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Hier is een blog over mijn Camponotus substitutus kolonie. Dit is de vierde Camponotus soort die ik houd, en ik vind dit zonder meer de snelst groeiende, en bijzonder makkelijk te houden, zeker in vergelijking met Camponotus ligniperda.

Ik heb deze kolonie vorig jaar in april aangekregen, en toen waren het een koningin en tien werksters. Eerst waren ze erg verlegen, en voorzichtig, zoals ik kleine Camponotus kolonies ken. Ze groeiden wel redelijk snel aan, en van de zomer moest ik ze al een eigen Ytong geven, in feite het oude Ytong nest van mijn overleden Pheidologeton diversus. In februari dit jaar ben ik een tijdje op vakantie geweest en was ongeveer de helft van de kolonie jammer genoeg gestorven door watertekort, maar ze hebben zich zeer snel herpakt. In april heb ik een nieuw Ytong nest erbij gemaakt wat aangesloten is op de buitenwereld. Hun oude Ytong is nog steeds in gebruik, en staat in de buitenwereld.

Tegenwoordig groeit de kolonie enorm snel, ik heb ook een enkele keer een mannetje gezien. Ze eten 3 moriowormen per dag, en de pillenstrips moet ik verschillende keren per dag hervullen. Ik ben benieuwd hoe de kolonie er over een half jaar uit ziet. Ze zijn tegenwoordig ook stukken agressiever dan eerst, en als ik niet uitkijk bij het schoonmaken heb ik wel eens een major op mijn vingers die me flink te grazen neemt. Ze zijn ook erg agressief naar andere insecten, spinnen, etc. die ik vang en erbij gooi. Deze worden erg snel overmeesterd en vaak is het mierenzuur van bovenaf te ruiken als ik ze voer, daarbij doen ze me erg denken aan mijn oude Polyrhachis dives kolonie die ik verkocht heb. Het is moeilijk te schatten hoeveel mieren het zijn, in ieder geval een paar honderd.

Wat erg interessant is, is dat ze met hun gasters op de bladeren tikken als ik iets te dichtbij kom en ze mijn adem voelen. Het klinkt net als zachte regen en is duidelijk hoorbaar.

Hier volgen een paar foto's van mijn setup.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop deze kolonie nog veel groter te kunnen maken, ik vind dit een erg mooie soort om te zien, en ze zijn erg snel. Qua lichaamsbouw zijn ze slanker dan de Camponotus ligniperda die ik had, eigenlijk vind ik de majors minder imposant, maar deze soort groeit ontzettend veel sneller (en is naar mijn mening veel makkelijker te houden: mijn Camponotus ligniperda kolonie had hun koningin vakkundig gedemonteerd na een verhuizing). Zeker een aanrader voor iemand zonder ervaring met exotische soorten.

Vragen of opmerkingen?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus substitutus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Dit weekend heb ik een redelijke ontsnapping laten plaatsvinden, ik had het deksel open laten staan en blijkbaar was de paraffine-olie niet meer wat die moest zijn. Resultaat is dat ik vandaag heel wat miertjes van de vloer heb moeten pakken.

Ik heb weer enkele foto's van het broed. De eerste twee foto's zijn van 26-06 en de laatste twee zijn van 03-07. Je kunt zien dat ze behoorlijk snel groeien. Al het vuil waarmee ze het glas afplakken bestaat voor een groot deel uit spinsel van cocons, wat dus betekent dat er erg veel zijn uitgekomen de laatste tijd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus substitutus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Tijd voor een update!

De kolonie is weer enorm aangegroeid, afgelopen weekend heb ik een nieuw Ytong nest voor ze gemaakt omdat het vorige overvol was en ik vreesde dat ze eruit zouden proberen te komen, door de muren te vernielen. Het nieuwe nest is 60*40*10 cm. Omdat op mijn bureau geen plaats meer was heb ik het nieuwe nest op een kast gezet aan de andere kant van mijn kamer.... natuurlijk bracht dit ook problemen met zich mee, de mieren moeten op een of andere manier aan de andere kant van mijn kamer komen. Hiervoor heb ik een plastic tube langs mijn muur, en langs mijn plafond laten lopen, naar de andere kant. Dit ziet er erg leuk uit, als ik omhoog kijk zie ik een mieren-weg, vooral gisteren toen ze een gedeelte van het broed verhuist hebben was het erg mooi om te zien. Het enige nadeel is dat de mieren die geprobeerd hebben over de paraffine-olie te lopen niet omhoog kunnen klimmen in het buisje, ze glijden terug naar beneden, dit is overigens wel grappig om te zien omdat ze meestal een lange tijd blijven proberen. De tweede setup die ik erop heb aangesloten bestaat weer uit een Antstore buitenwereld, en het Ytong nest.

Ik merk dat de kolonie steeds meer voedsel vraagt, op een abnormale manier. Ik moet alle pillenstrips dagelijks bijvullen, en ik heb ook twee flessendoppen extra in de tweede buitenwereld bijgezet om ze meer suikerwater aan te kunnen bieden. Ook de aanname van moriowormen is zorgelijk op zijn minst, 4 per dag. Ik verwacht, nu ze de ruimte hebben om erg uit te breiden, een ware explosie. De majors die nu in de kolonie zitten zijn bijzonder groot, langer dan mijn duimnagels (in de lengte, niet dwars), en kunnen behoorlijk bijten als ze willen. Dit gebeurt wel eens als ik bij het schoonmaken van de buitenwereld tegen de bladeren aankom, dan word ik aangevallen door iedere mier die daar toevallig aanwezig was.

De aantallen zijn moeilijk te schatten... het eerste Ytong is weer iets leger na de verhuizen, het nieuwe heeft een paar verdiepingen waar al redelijk wat mieren zitten, en de nieuwe buitenwereld zit vol mieren. De kolonie zal ondertussen wel boven de 800 mieren zijn. In ieder geval zijn het behoorlijke aantallen, en de koningin is op dit moment bijzonder fysogastrisch en legt erg veel eieren, dus binnenkort nog veel, veel meer. Hier volgen weer een paar foto's. De eerste twee zijn van begin augustus, de anderen van vandaag.

Afbeelding

Erg veel activiteit bij het aanbieden van suikerwater!

Afbeelding

Hier volgen wat foto´s van mijn oude en nieuwe setup.

Afbeelding

Afbeelding

Een mooie major, die in de buitenwereld rondliep.

Afbeelding

De weg naar de tweede setup. Deze slang loopt bijna evenwijdig aan de muur, bijzonder stijl naar boven, maar de mieren hebben er geen problemen mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het nieuwe Ytong nest wordt al snel gevuld met mieren.

Afbeelding

Afbeelding


Vragen of opmerkingen?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus substitutus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Een korte update: de kolonie is enorm aangegroeid tot december, maar sindsdien groeit de kolonie niet zo hard meer aan. Mijn verwarming is jammer genoeg stuk, dus behalve dat ik nu binnen met jas aan moet zitten, is ook een van mijn twee buitenwerelden onverwarmd, en zijn de nesten eigenlijk niet warm genoeg meer. Ik hoop snel dat het gerepareerd word!
Ik neem aan dat wanneer de temperatuur weer op orde is ze weer hun gebruikelijke hoeveelheid broed zullen krijgen!
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus substitutus (MorbidMike)

Bericht door MorbidMike »

Sinds de massale sterfte heeft de kolonie zich goed herpakt. Vrij veel broed, en nu heb ik ook geslachtsdieren! Geen mannetjes maar vrouwtjes. En ik heb op mijn terras een ware muizenplaag, wat me op een idee bracht. Ik had een muis gevangen en doodgemaakt, en het blijkt dat deze mieren niet vies zijn van een vers karkas! Ze eten er zeer enthousiast van. Heeft iemand anders dit ook al eens geprobeerd? Zijn er (op rotting na) mogelijke nadelen aan verbonden?
Plaats reactie