negatieve ervaringen met zandnesten?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

negatieve ervaringen met zandnesten?

Bericht door jakobus9 »

hoi

Ik heb momenteel in een donkere kast een Lasius Niger koningin met een kleine prop eitjes erbij :D
Nu wil ik (nu het nog vakantie is) een nest maken om ze er te laten intrekken van zodra ze daar zelf klaar voor zijn.

Mijn eerste gedacht was een zandnest, omdat ze dan vrij zijn om hun gangen en kamers te maken hoe ze willen, lijkt wel interessant.
Maar blijkbaar kunnen ze dan de wanden gaan afplakken, waardoor er niets meer te zien is.
is dit een veel voorkomend probleem, of is het gewoon iets waar iedereen bang voor is, maar wat niet zo heel frequent gebeurd?

mijn tweede keuze zou ytong zijn... maar dat is veel meer werk, en het blijft kunstmatig :?

grtz
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: negatieve ervaringen met zandnesten?

Bericht door Martijn »

jakobus9 schreef: is dit een veel voorkomend probleem, of is het gewoon iets waar iedereen bang voor is, maar wat niet zo heel frequent gebeurd?
Dit gebeurd vrijwel altijd. Een zandnest is inderdaad erg interessant, als er wat te zien valt. ;)
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: negatieve ervaringen met zandnesten?

Bericht door Krogzax »

Ik heb zelf een oplossing gezocht voor dit probleem.. heb steentjes onderaan gedaan voor vocht vast te houden.. daarna zand keiahard aangedrukt.
Dan keihard met een pipette naar de zeikant spuiten zodat er een soort van nest ontstaat, maak de bovenkant beetje dicht ( niet te dicht ) leg een steentje(s) van 2/3 bij 2/3 cm naast het gat om het aantrekkelijk te maken voor de mieren die graag onder stenen hun nest maakt, en vochtig natuurlijk. na 60 minuten waren ze van het reageer buisje naar nieuw nest verhuist :D ( heb vel licht op het buisje gezet beetje motivatie ) en het zand goed donker houden waar je gespoten hebt. En nu na een week zie ik de mieren ( myrmica rubra ) nog steeds super goed en ze hebben paar eitjes erbij nu :D
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
Krogzax
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 juli 2012
Locatie: Nederland / Noord-brabant
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: negatieve ervaringen met zandnesten?

Bericht door Krogzax »


Weet niet 100% zeker of je de foto kan zien maar hier heb je mijn myrmica rubra in hun zandnest die ik uitgespoten heb.
Ze hebben een gang naar rechts gemaakt :) richting boven..
1x Formica lemani
1x Lasius niger
1x Lasius emarginatus
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: negatieve ervaringen met zandnesten?

Bericht door jakobus9 »

Ik kan de foto goed zien. Het lijkt daar een toffe bende mieren bij elkaar :lol: .
Dat is een slimme en simpele methode om ze naar de wand te lokken. ;)

Maar ik hou het zandnest voor later, als ik wat meer gevorderd ben in het mieren houden en al zelf een beetje meer ervaring en inzicht in hun leven heb. Ik heb onlangs mij een ytong blok aangeschaft. Ik ga daarmee beginnen, en als ik dan later een zandnest maak zal ik dit zeker eens proberen.

Dankjewel
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: negatieve ervaringen met zandnesten?

Bericht door jakobus9 »

Voor mij part mag hier een slotje op. Mijn keuze is gemaakt.
Voor de mensen die me nog raad willen geven in verband met een verticaal Ytong nest: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6419
Plaats reactie