"kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

"kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door jakobus9 »

hoi

Ik heb in de voorbije bruidsvlucht drie koninginnen gevangen, maar dan zijn ze waarschijnlijk nog niet bevrucht (liet ik me vertellen door een vriend die hier ook ergens zit ;) )
Om niets aan de kans over te laten heb ik dan de zoektocht verder gezet naar darren, ik heb er zo veel mogelijk proberen te onderscheppen en heb ze ongeveer gelijk verdeeld onder de koninginnen.
een koningin is ontsnapt. de andere kreeg 1 geïnteresseerde dar over de vloer maar het zag er niet uit dat ze intieme dingen aan het doen waren, eerder een koffieklets. en de derde werd besprongen door darren.
de derde is bevrucht geraakt, de andere had haar vleugels nog, en heb ik dus vrij gezet.

Het is misschien niet onmiddellijk een forum topic, maar ik wil het algemene idee van de bevruchting in gevangenschap hier bij op het forum zetten, om het idee wat te verspreiden.
Offtopic: hopelijk staat zit ik hier juist :? ...

grtz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door Phantom »

Ik weet niet of koninginnen paren op de grond of dat ze daarvoor in vlucht moeten zijn. Sowieso zal de stress van het vangen van de mieren geen goed doen. Je hebt meer kans van slagen als je een bevruchte koningin vangt of koopt.
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door jakobus9 »

ik heb alleszins al eitjes gekregen uit een van de drie, de andere heb ik domweg vrij gelaten, dus die kon ik niet meer opvolgen :(
ik zal het volgend jaar nog eens proberen, misschien met een grotere test groep, maar momenteel geloof ik dat ze bevrucht is in het emmertje...
we zullen volgend jaar zien of ik slim was, of gewoon veel geluk heb gehad :lol:
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door Phantom »

Ook onbevruchte gynes leggen eitjes.
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door jakobus9 »

:o Oei!
Dat zou een mindere zijn.
Ik zal hier laten weten als het onbevruchte eitjes blijken te zijn of als er toch werksters uit komen. :?
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door ricardovdh »

Ik ben toch wel benieuwd ernaar want op de eerste foto lijkt het toch of ze aan het paren zijn ;) .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door Mika »

Bij insecten gaan de mechanismen om inteelt te voorkomen meestal uit van de vrouwtjes: dat wil zeggen: de mannetjes zijn meestal altijd paarbereid, de vrouwtjes niet. Bij mieren moeten gynes eerst een bepaald aantal meters gevlogen hebben vooraleer ze paarbereid zijn. Niets weerhoudt hen er natuurlijk van om na de eerste paring weer op te stijgen, en te paren met een ander mannetje. Het is dus zeker niet zo dat een gyne met vleugels nog niet gepaard heeft: je kan best wel enkel vleugelloze gynes verzamelen, tenzij je een oneindige voorraad buisjes hebt natuurlijk. Als je dus gevleugelde gynes vangt, kan het goed zijn dat ze nog of al paarbereid zijn. Dit is wel geen kunstmatige inseminatie: alles gebeurt op de normale manier.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door jakobus9 »

Ah zo, dat verklaard de zwangere met vleugels. ;)
Ik heb het maar inseminatie genoemd, omdat het een nieuw experiment is (voor zover ik weet). Ik vond toen gewoon niet onmiddellijk een betere benaming er voor.
Oneindig is mijn voorraad niet, maar ik heb wel veel meer proefbuizen dan dat ik koninginnen kan vinden. :( Ik ga vanavond nog eens op zoektocht (ik heb vandaag weer enkele gevleugelde mieren gezien).
Bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door Phantom »

"Paren in gevangenschap" :mrgreen:
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door jakobus9 »

We zullen het nooit echt weten. Toen ik vandaag in de kast keek (waar het proefbuisje lag) zag ik dat ze vedronken is in het kleine plasje water dat in haar buisje gelopen was. :cry:
De eitjes waren tot dan goed aan het groeien, en waren zelfs net larfjes geworden.
Noot: een doorknipte tampon is dus niet zo efficiënt om het water tegen te houden in de gekende opstelling voor koninginnen.
Een kleine troost: bij het openbreken van enkele tegels op de oprit lagen daar enkele Lasius Flavus koninginnen voor het rapen. Die heb ik dan samen met enkele werksters in een proefbuis proberen te steken. Eitjes heb ik niet kunnen vinden daar (wat ik best vreemd vond). Hopelijk passen ze zich aan aan hun nieuwe leefomgeving, en anders heb ik een probleem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door Floris »

Wanneer ik snel (veel) buisjes moet inrichten, sluit ik ze af met een droog watje en zet ik ze schuin zodat overtollig water naar het droge watje loopt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door Phantom »

Het gebruik van gewone watten is ook een stuk goedkoper. Ik doe met gemak een jaar met een pak watten à 1 euro.Ik haal er ook altijd nog even een keukendoekje door om de laatste druppel die niet wil lopen te verwijderen.
Gebruikersavatar
jakobus9
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 juli 2012
Gender:
Leeftijd: 31

Re: "kunstmatige" inseminatie van koninginnen

Bericht door jakobus9 »

Ik had toen geen watten voor handen, en het leek eerst te lukken.
Het schuin leggen is een zeer handige tip. Ik heb mijn andere buisje al omgedraaid.
Bedankt voor de tips. :)
Uit fouten leren we zeker ... :cry:
Plaats reactie