3D printen van nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hoferman
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 55

3D printen van nest

Bericht door hoferman »

Enige dagen geleden ben ik begonnen met het ontwerp van een nest in Google Sketsch. Het idee is dat ik het 3D ga printen in hard plastic. Net als mijn nesten van kurken tegels, zal de kern hol zijn en ga ik dat vullen met gips. Dit om het next vochtig te houden.
Hoe dit werkt, kijk even naar oudere posts van me over nesten van kurk en hout/epoxy.
Mijn idee is om het uit 4 delen op te bouwen (van onder naar boven):

- Onderkant (reservoir voor gips/water)
- Middensectie, met daarin het vloerplan (kamers, gangen, etc..)
- Glasplaatje (deze valt als het goed is mooi in de andere delen)
- Deksel.

Ik zal er nog wel even mee bezig zijn, maar ik hoop ook anderen hiermee te inspireren. Waarschijnlijk ben ik er nog wel even mee bezig. Ook omdat ik denk dat er nog fouten in de constructie zitten, waar ik pas achter kom als ik het geprint heb.

Hier alvast een tussen versie van de onderkant en middensectie.
Screen Shot 2012-10-26 at 15.03.37.png
Screen Shot 2012-10-26 at 14.53.39.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: 3D printen van nest

Bericht door Floris »

Dat is een leuk idee. Is het materiaal waarmee geprint wordt ook waterdoorlatend? Of maak je vakken waarin je gips giet, zodat de mieren toch in contact komen met het vocht?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
hoferman
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 55

Re: 3D printen van nest

Bericht door hoferman »

Het geheel wordt waterdicht, sommige delen zijn open zodat het gips te zien is. Net als bij Ytong trekt het vocht dan naar boven.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: 3D printen van nest

Bericht door Lvet »

Mooi idee, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat! Waar ga je 3D-printen?
Overigens moet 'niger' zonder hoofdletter, ik wil niet 'mierenliefhebben' (om het even netjes te verwoorden), maar ik wijs je er op omdat een fout in zo'n mooi project natuurlijk zonde is.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
hoferman
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 55

Re: 3D printen van nest

Bericht door hoferman »

@Lvet, je hebt helemaal gelijk, ik zal me voortaan aan de taxonomische naamconventies houden!

@Lvet, ik ga het printen bij één van de FabLabs in de Randstad. Dit zijn hobbyclubs waar diverse mensen een 3D printer hebben. Zo kan ik ook nog advies vragen over mijn ontwerp en de print-beperkingen ervan.

Eén ding waar ik me nog wel zorgen over maak is het materiaal. De printplastics hebben een glad oppervlak. Ik kan me voorstellen dat de mieren een sterke voorkeur hebben voor een ruw oppervlak (zoals Ytong of kurk). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Buisjesnesten hebben natuurlijk ook een zeer glad oppervlak, maar daar hebben de mieren nog de mogelijkheid om het watten te gebruiken.
Ik overweeg ook om op sommige plekken in het nest extra gips te gebruiken, ook op de droge delen.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: 3D printen van nest

Bericht door Lvet »

Bedankt voor je reactie, ik kende FabLab helemaal niet, maar ik ga het onthouden mocht ik ook ooit zoiets willen doen. Erg leuk dat een 3D-printer zo toegankelijk is.

Over je vraag: ik denk dat het voor Lasius niger niet veel uitmaakt, gezien ze helemaal geen moeite hebben met het lopen op gladde oppervlakten. Bovendien bestaan er ook acrylnesten waar mieren, voor zover ik weet, ook prima in gedijen. Met soorten die minder goed kunnen klimmen zou het wel een ander verhaal zijn. Zoals je zelf al aangeeft, zijn buizen ook glad. De watten hebben maar een klein oppervlak.
Gaat gips trouwens niet op den duur schimmelen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
hoferman
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 55

Re: 3D printen van nest

Bericht door hoferman »

Bij huidige nesten is mijn ervaring dat er op het gips in het nest geen schimmel ontstaat (ik heb het in ieder geval nog niet gezien). Maar het kan ook dat de mieren dit schoonhouden. Wel ontstaat er bij mij schimmel in het water reservoir - dat ik buiten het nest vul met water - maar dit kan je eenvoudig schoonmaken.
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: 3D printen van nest

Bericht door pjpj002 »

Kun je het ook niet bv met kurk maken omdat ik dacht dat je verschillende soorten materiaal kon gebruiken in de printer of ben ik nu fout?
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
hoferman
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 55

Re: 3D printen van nest

Bericht door hoferman »

Kurk kun je nu net niet printen. Wat wel kan is metaal, glas, plastics, rubber, keramiek, etc.. Maar het enige dat nu al makkelijk en goedkoop is, zijn plastics.
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: 3D printen van nest

Bericht door pjpj002 »

Oke nu weet ik weer iets meer.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: 3D printen van nest

Bericht door Phantom »

Kurk kan je natuurlijk wel frezen.
Plaats reactie