lasius niger in antworld

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
sgtruben
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 40

lasius niger in antworld

Bericht door sgtruben »

Dag beste farmers,

als beginnend farmer heb ik op 30/11/12 voor het eerst een kolonie gestart. Wat begonnen is als een verjaardagscadeau voor mijn zoontje is ondertussen ook voor mij een interesse geworden. Zo ben ik beginnen lezen op dit en ook enkele andere forums over mieren. Wat me vooral opviel was dat de farm die ik gekocht heb op de meeste plaatsen zeer negatieve kritiek krijgt. Mijn ervaring (tot nu toe) is namelijk helemaal anders. Via deze blog zou ik dan ook eens willen tonen hoe alles verloopt in de antworld.
Ik ben dus ongeveer zes weken geleden gestart, samen met mijn zoontje. Had eerst het buisje aangesloten maar na drie dagen aandringen van mijn mede farmer heb ik de mieren toch maar in de wereld gegoten. Achteraf enkele keren gelezen dat dit zeker geen goed idee was maar gelukkig is alles vlot verlopen. De werksters verzamelden alle eitjes en zaten daarna rond de koningin. Na 1 dag waren ze reeds ondergronds en na drie a vier dagen waren de gang en de twee kamers gegraven. Wat ik zeer snel vond aangezien er maar zes werksters waren.
Na de enkele dagen lag er een dood miertje in de buitenwereld en nog enkele dagen later heb ik per ongeluk ééntje geplet. Na een week of drie is er nog een werkster verdronken in de honing. Ik dacht toen echt dat het de verkeerde kant ging opgaan (maar drie werksters over).
Nu ongeveer zes weken na de start gaat het weer de goeie kant op. ik heb terug een zevental werksters en echt een heleboel eieren/larven liggen. schat 20 a 30.
Als voeding geef ik honing en gewone maden (zeer veel goede aminozuren en bom van eiwitten/proteïnen) die ik invries, wat de bacteriën gelijk dood, en dan om de twee dagen krijgen ze eentje. De mieren zijn er gek op. Eens "de verkenner" in het buitenwereldje het opmerkt zijn ze binnen het kwartier met drie of vier aan het eten van de made. Het leek me een zeer eenvoudige (verkrijgbaar in elke hengelsport zaak) en goedkope ( 1 euro maden kan ik een jaar met verder) oplossing.
Dit was zo een beetje kort hoe de situatie in elkaar zit. Ik zal ongeveer twee wekelijks een update geven hoe het verder evolueert.
Ook enkele foto's: De wereld afgedekt met de flapjes, de voeding en de reeds gegraven gangen.
Groeten, beginnende farmers Ruben en Arne

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Lasius niger in antworld

Bericht door ruttydm »

ik heb namelijk het zelfde nest en dezelfde kolonie alleen moeten ze nog bij mij verhuizen en het zijn er nog maar 8 mieren
Plaats reactie