Formica sanguinea doden na winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door jeroenth »

He iedereen.

Vorig jaar heb ik een koningin met 15 werksters gekregen.
Waarvan 5 slaven.
Dit was rond januari dat ik deze had.
Toen ik ze kreeg heb ik ze in een klein ytong nest gezet dit ging reuze goed tegen augustus waren ze met zen 50.
Ik heb dan ook beslist om er ze beetje eitjes te geven van Formica Fusca een 20 tal hier hebben ze 13 als voedsel gebruikt dat zorgde dat de koningin dubbel aantal eieren legde als met ander voedsel.
En dan bleven er nog 7 slaven over tegen december waren ze met 70 denk ik en nog een hele boel broed.
ik heb ze toen in de winterslaap gedaan in de kelder daar was het ongeveer altijd rond de 4 a 5 graden.
Sinds toen ging ik iedere week kijken alles was goed maar 14 dagen geleden ging ik kijken en de helft lag dood in de buiten wereld.
Het broed denk ik dat ze hebben opgegeten want dat was weg.( 1 week geleden)
Actief waren ze niet echt, maar ik dacht dat ze terug uit de winterslaap aan het komen waren dat er daar iets mis was gegaan.
Dan heb ik ze terug warmer gezet 17 graden.
Maar ze zijn heel kalm doen niet veel en er zijn er sinds die week dat ze uit winterslaap zijn gehaald nog 12 dood gegaan ik heb er nog 17 en de koningin over.
Eten nemen ze niet aan en suikerwater blijven ze af.
Heb ik iets fout gedaan tijdens de winterslaap ? ik had alleen water staan in de buitenwereld (geen suikerwater en geen insecten) en minder vochtig gezet .

Ook heb ik nog een volgende vraag ,heeft er al iemand ervaringen dat deze soort ook broed aanvaard van andere soorten buiten de Formica familie ( bv lasius niger , Myrmica rubra)?
Dit bedoel ik als voedsel en als slaven ? Omdat ik deze soorten weet zitten en deze hebben snel broed.

Alvast bedankt
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door pjpj002 »

Ik denk dat je je kolonie suikerwater moet geven en en wat voedsel , misschien een chemisch product gebruikt dat schadelijk is? Ziekte kan ook oorzaak zijn , Mijten?
Ik denk dat ze ook andere slaven accepteren.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door jeroenth »

ze hebben al een week nu suiker water maar dat aanvaarden ze niet ook ligt er een meelworm in 2 bij maar dat nemen ze ook niet aan
Voor de winterslaap waren ze verzot op de meelworm maar nu niets meer .
chemisch product zal denk ik niet de oorzaak zijn omdat ze al meer dan een jaar in een onveranderd nest zitten.
ziekte denk ik ook aan ,mijten zie ik niet maar hoe weet ik dat zeker ?
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door pjpj002 »

Sommige mijten kun je met het blote oog zien en sommige alleen onder de microscoop, neem een pas dode mier en bekijk deze met een vergrootglas.
Als je dan kleine bolletjes ziet dan zitten er mijten op ( soms zijn ze groter en kan je ze zien rondkruipen ) als dat het geval is dan zou ik niet weten wat te doen.
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door Floris »

jeroenth schreef:ik heb ze toen in de winterslaap gedaan in de kelder daar was het ongeveer altijd rond de 4 a 5 graden.
Sinds toen ging ik iedere week kijken alles was goed maar 14 dagen geleden ging ik kijken en de helft lag dood in de buiten wereld.
Het broed denk ik dat ze hebben opgegeten want dat was weg.( 1 week geleden)
Actief waren ze niet echt, maar ik dacht dat ze terug uit de winterslaap aan het komen waren dat er daar iets mis was gegaan.
Dan heb ik ze terug warmer gezet 17 graden.
Maar ze zijn heel kalm doen niet veel en er zijn er sinds die week dat ze uit winterslaap zijn gehaald nog 12 dood gegaan ik heb er nog 17 en de koningin over.
Eten nemen ze niet aan en suikerwater blijven ze af.
Heb ik iets fout gedaan tijdens de winterslaap ? ik had alleen water staan in de buitenwereld (geen suikerwater en geen insecten) en minder vochtig gezet .
De winterslaap is bij mij ook wel eens een problematische periode. Het kan ook met vochtigheid te maken hebben.
Ook heb ik nog een volgende vraag ,heeft er al iemand ervaringen dat deze soort ook broed aanvaard van andere soorten buiten de Formica familie ( bv lasius niger , Myrmica rubra)?
Dat lijkt me sterk. In de natuur roven ze een beperkt aantal andere Formica spp.. Ik denk niet dan een Myrmica sp. of Lasius sp. hun koloniegeur kan overnemen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door jeroenth »

Ja vochtigheid kan ook
Maar dan zouden ze zich nu toch al moeten herpakken want er is er weer 1 dood.
Nu nemen ze wel suikerwater maar de koningin laten ze met rust.
af en toe gaat er een werkster naar toe maar ze te eten geven doen ze niet.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door ProXi »

Wellicht mijten inderdaad.
Gezien het grote aantal doden in een korte tijd.
Door de vochtigheid en warmte kunnen mijtenproblemen ontstaan.
Ik weet niet hoe je set-up eruit ziet.
Gebruik je ook zand/hout ?

Probeer de buitenwereld schoon te maken en de kolonie te bespra-en met een mengsel van citroensap en water.
Dat laatste kan werken tegen mijten.
Je kan ze ook citroensap aanbieden als voedsel
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door pjpj002 »

Gaat zo de geur van de kolonie niet verloren?
Zijn er nog andere methoden?
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door jeroenth »

Ik heb de mieren onder een microscoop bekeken maar geen mijten te zien
Ik heb ook een klein stukje citroen in de buiten wereld gezet deze werd drek onderzocht.
en heb op de meeste mieren een citroen drup laten vallen alleen de koningin en 3 andere mieren heb ik niet kunnen doen.
Wat kunnen de reden zijn van mijt?

Mijn setup is een ytong blokje van 10 op 10 waar 4 kamertjes in zitten 2 droge 2 vochtige dan heb ik een buisje van de ytong lopen naar een plastiek doosje 15 op 8cm en 6 hoog hier is een deksel op met vliegen gaas .
In de buitenwereld is suikerwater en gewoon water aanwezig ik had ze een meel worm gegeven maar hier kwamen ze niet aan heb ik deze weg gehaald zou ik ze insecten moeten geven ?
Gebruikersavatar
bjoeyb
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door bjoeyb »

Mijn oom heeft ook die soort mier. Bij hm worden de eiren van bijna alle soorten aanvaard. Behalve lasius flavus. Dus bij mijn oom lukt het wel bij jouw zou het dan ook wel moeten lukken. Mijn oom heeft wel groteren kolonie.
jeroenth
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formica sanguinea doden na winterslaap

Bericht door jeroenth »

Dat is goed om te weten zodra ik zie dat een nest weer volop actief is en genoeg eieren heeft zal ik het eens proberen
Plaats reactie