Ervaringen zelf vangen

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Ervaringen zelf vangen

Bericht door Voske »

Ik ga morgen in het bos op zoek naar de Myrmica Rubra.

Ik vroeg me af, heeft er iemand al veel ervaring met het vangen en of ze geen raar gedrag ofzo gingen vertonen als ze ineens in een formicarium zitten, ik zal ze de komende maanden in een reageerbuisje in mijn box van 40x30x20 zetten.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Voske op 02 mei 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door boboy123 »

Ik weet niet welk gedrag ze vertonen maar ik weet wel dat je het best in heel rotte stammen hout kijkt :D
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Lvet »

Het makkelijkste is om een bak mee te nemen en deze te voorzien van een talklaag én een deksel. Hierin kun je bijvoorbeeld een rot stuk hout of een klomp humus waar ze in vertoeven gooien, met de kans dat je koninginnen meeneemt. Op die manier heb ik een stuk of 8 koninginnen gevangen, slechts door op de gok een bewoonde tak van 15 cm mee te nemen. Raar gedrag zou ik niet verwachten, er zal uiteraard paniek zijn maar dat gaat wel over als ze zich kunnen vestigen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Voske »

Goed idee, zal eens kijken of ik nog wat heb liggen ik ga om 3 uur opzoek :)
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Voske »

Zo, ben net terug heb 2 kolonies gevonden waarvan er 1tje onder een steen zat, deze heb ik meegenomen, heb niet echt duidelijk een koningin gezien, hopen dat er een tussen zit.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Lvet »

Ik ben benieuwd, de koningin is niet aanzienlijk groter dan de werksters dus je zult vooral op de thorax moeten letten.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Voske »

Heb al even staan kijken, had het zand dat ik had meegenomen op een doekje in de buitenwereld, 2 reageerbuisjes met water een spinnetje en wat suikerwater gezet. Alleen het zand dat ik er al in had gedaan dat ongeveer 1-2 cm hoog is, daar graven ze nu al hun tunnels in :S spinnetje is nog niet aangekomen suikerwater al wel, heb vandaag deels het oude zand verwijdert en zag zéér kleine eitjes, heb goed zitten zoeken naar de koningin maar zag er niet echt een die er echt uitstak. Het wordt dus wachten, geduld is een schone zaak!
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Voske »

Vandaag nog maar eens zéér goed gekeken naar alle miertjes, geen koningin aanwezig :(

Dat wordt dus bestellen
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Ervaringen zelf vangen

Bericht door Voske »

Zo! Had ze via Kalytta besteld en ze zijn vandaag aangekomen :D
Plaats reactie