Eerste formicarium (pre-fab)

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
leonweeda
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 april 2013
Gender:
Leeftijd: 44

Eerste formicarium (pre-fab)

Bericht door leonweeda »

Onlangs ben ik enthousiast geworden in het houden van mieren in formicaria. Ik ben van plan om een nest van Ytong te gaan maken maar aangezien er overal wordt aangeraden om klein te beginnen heb ik een kant en klaar formicarium (10x15cm) gekocht van gips op mierenboerderij.nl. Ook een kolonie (lasius niger) en toebehoren (slangetjes, buitenwereld, fruitvliegjes, anti-uitbraakolie en rode folie) aangeschaft.

Ik ben begonnen met het nest te bevochtigen en vervolgens d.m.v. een speciaal koppelstukje het buisje met de kolonie op het nest aangesloten. Ik heb het verhuisproces versnelt door het nest af te dekken met rode folie en voor de zekerheid aluminiumfolie. )Ik las op bepaald forums dat lasius niger zich niet laat foppen door de rode folie.) Ook heb ik een lamp op het buisje gezet. Na een nachtje in deze opstelling was de kolonie volledig verhuist naar één van de kamers.

Ik heb een watje met suikerwater in de buitenwereld gelegd en er wordt af en toe van gedronken. Ik leg om de dag een fruitvliegje aan het begin van het kunststof slangetje. (Zodat ze niet het vliegje naar boven hoeven te sjouwen.) Dan wordt het vliegje netjes opgehaald en opgegeten. De resten brengen ze keurig terug naar de buitenwereld.

Het gebeurd af en toe dat alles wordt verplaatst naar een andere kamer. Dit zal wel iets met de vochtigheid te maken hebben. Ook worden de cocons soms in een andere kamer bewaard maar meestal ligt alles in dezelfde kamer.

Ik ben begonnen met natuurlijk 1 koningin en 7 werksters. Ik zit nu (na 2weken) inmiddels op 11 werksters dus dat gaat goed. Ik heb nu wel begrepen dat het een kwestie van geduld is. De eerste paar dagen keek ik zowat elk uur om te kijken wat er gebeurde. Nu is dat minder. Toch kijk ik nog wel enkele keren per dag. (Jaja! Ik weet het. Erg ongeduldig.) Ik had al gelezen over boosten, maar dit wordt toch wel afgeraden. Tevens waren de cocons die ik had gevonden in de tuin zoveel groter, dat ik de gok niet ga wagen.

Ik ben inmiddels 2 weken verder en heb besloten toch maar mijn ideeën en het verloop van mijn kolonie met jullie te delen. Stel, ik zit met een vraag, dan is het handig als mijn opstelling en situatie te bekijken is.

Hieronder een aantal foto's van hoe het er nu bij staat. Mochten jullie tips hebben? Ik hoor ze graag!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
boboy123
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 juli 2011
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Eerste formicarium (pre-fab)

Bericht door boboy123 »

Lasius niger ziet inderdaad rood .
Gelukkig brengen ze al hun rommel naar buiten want je hebt wel een tamelijk groot nest .
Boesten met poppen kan zeker geen kwaad de meeste houden er gewoon van om dit niet te doen .
Lasius niger
Lasius flavius
Camponotus ligniperdus
Camponotus barbaricus
Messor barbarus
Pheidole palidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Eerste formicarium (pre-fab)

Bericht door Floris »

Leuk, duidelijk foto's.
  • Is het nest wel deels vochtig? Dat is op de foto lastig te zien.
  • Het nest is veel te groot voor een kolonie van een paar mieren. Reken er niet op dat genoemde webwinkel je voorziet van goed advies.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
leonweeda
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 april 2013
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Eerste formicarium (pre-fab)

Bericht door leonweeda »

Floris schreef:Leuk, duidelijk foto's.
  • Is het nest wel deels vochtig? Dat is op de foto lastig te zien.
  • Het nest is veel te groot voor een kolonie van een paar mieren. Reken er niet op dat genoemde webwinkel je voorziet van goed advies.
Het nest is vochtig zat. Ik vind het ook onduidelijk te zien hoe vochtig het nest is. (Bij Ytong is dat beter te zien.) Ik heb af en toe wat water toegevoegd omdat ik twijfelde of het nest vochtig genoeg was, (veel verdampt door hoge temperatuur in de huiskamer? (21-24 gr. C.) Totdat ik een keer de volgende ochtend onderin de kamers aan de randen water zag staan. Shit! Dat was even schrikken! (Ook voor de mieren, zij hebben alles in veiligheid gebracht door alles naar het droge gedeelte in het midden van de kamers te verhuizen.) Vervolgens het nest iets schuin gezet, waardoor het meeste vocht naar de "onderste" kamers trok. Ook heb ik het overtollig vocht met een stukje keukenrol geabsorbeerd. Nu wacht ik even met vocht toevoegen. Elke week een beetje moet voldoende zijn. Het is even een beetje aftasten.

Dat het nest toch te groot is heb ik inmiddels begrepen. Voorlopig doen de mieren het goed, dus ik wacht even af. Voor mijn volgende kolonie zal ik een klein buizennestje maken en pas verhuizen bij 100+ werksters.
Plaats reactie