Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Douwez
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 oktober 2012
Gender:
Leeftijd: 28

Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Bericht door Douwez »

hallo,
ik moet binnenkort/ begin met mijn profielwerkstuk voor biologie, ik zat te denken aan een onderzoek over de taakverdeling in een mierenkolonie.
Heeft iemand toevallig daar al eerdere projecten/onderzoeken aan besteedt? En weet iemand goede literatuur die ik hier bij kan gebruiken, ik zat zelf te denken
aan 'The Superorganism en The ants van Wilson en Hölldobler'.
tot nu toe denk ik dat het vooral wordt beslist door de leeftijd van de mier en eventueel kasten, weten jullie zo nog meer factoren die hiermee spelen?

alvast bedankt,
Douwe
-lasius sp. 2
-messor barbarus 1
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Bericht door Meesz »

Ja, misschien dat de plaats waar het nest zich bevindt een rol kan spelen. Als er bijvoorbeeld veel gevaar rond het nest is, er meer mieren zijn ter bescherming van het nest. Ik weet voor de rest niet echt meerdere factoren (dit was overigens ook even maar een gok). Ik denk wel dat er genoeg mensen op het forum zijn die je een paar goeie tips kunnen geven dus.. ;).

Ps, Nog veel succes met je ''onderzoek'' ;) .
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Bericht door ProXi »

Moet het alleen een literatuuronderzoek zijn?
Want lijkt mij best lastig om dit zelf te onderzoeken.

Bij bladsnijdmieren, Messor soorten en ook bij trekmieren zijn er duidelijke taakverdelingen waarneembaar.
De bouw van de mieren kan bij deze soorten, kan bijvoorbeeld al heel veel zeggen over de taak die een mier heeft binnen de kolonie.
Er zijn ook veel documentaires over mieren, waarin dit onder andere besproken wordt.
Via Youtube zijn een aantal documentaires ook te vinden.
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Bericht door Faerun »

Wat voor taakverdeling ben je in geinteresseerd?

Morphologische taakverdeling is 'logisch'. Zoals bijvoorbeeld in Atta, acromyrmex, messor, myrmecocystus, pheidole, pheidologeton.
Taakverdeling in gedrag is wel veel bestudeerd, maar is inderdaad lastiger. Het voornaamste effect blijkt toch leeftijd te zijn (age poly-ethism).

Wat references:
Chittka & Muller (2009) Learning, specialization, efficiency and task allocation in social insects. Communication & Integrative Biology. 2: 151-154
Moore, Breed & Moor (1987). The guard honey bee: ontogeny and behavioural variability of workers performing a specialized task. Animal Behaviour 35:1159-1167
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Bericht door Thyxar »

Hier is een filmpje van TEDtalks dat handelt over de taakverdeling.


Ergens op Youtube heeft ze ook nog ergens een lezing die nog gedetailleerder is maar deze kan ik niet meer terugvinden.
Faerun
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 april 2008
Locatie: Helsinki
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Profielwerkstuk 'taakverdeling in een mierenkolonie'

Bericht door Faerun »

Deborah Gordon heeft ook een boek (popular science), Ant Encounters: Interaction Networks and Colony Behavior
Plaats reactie