Raar gedrag en sterfte L. niger

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Raar gedrag en sterfte L. niger

Bericht door mapiho »

Hi dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Ik heb vooral gelezen. Ik heb momenteel een opstartende kolonie Lasius niger waar na eerste lichting werksters nu een aantal coconnen uitkomen met lichter gekleurde grotere werksters. Dat is goed nieuws maar de kleinere oude werksters zie ik raar doen, ze krommen hun lichaam waarbij ze met hun bek hun achterkant raken, verder rennen ze soms rusteloos rond in de buitenwereld om uiteindelijk te sterven. Ik vraag mij af of dit normaal is dit omdat zij uberhaubt korter leven of dat ze misschien een ziekte hebben.
Gebruikersavatar
Hertcerf
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 september 2012
Locatie: Velp
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Raar gedrag en sterfte Lasius niger

Bericht door Hertcerf »

met hun bek hun bips aanraken is niet raar, doen ze allemaal.. het rennen kan komen als je ze teveel bekijkt/laat stressen, maar dat verklaart niet hun plotselinge dood..
succes!


trouwens: lijkjes dagelijks verwijderen !
mapiho
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 juni 2013
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Raar gedrag en sterfte Lasius niger

Bericht door mapiho »

Ok ik denk dat het kwam doordat de buis niet afgedekt wad dan. Ik wilde ze naar een schone buis laten verhuizen. Inmiddels heb ik het buisje weer in aluminiumfolie gewikkeld en ze met rust gelaten hopen dat dat goed gaat.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Raar gedrag en sterfte Lasius niger

Bericht door Floris »

De eerste, kleine werksters leven inderdaad maar kort.
Zieke of stervende mieren, zullen zo ver mogelijk van het nest weglopen, om de rest van de kolonie niet te besmetten met ziektes die ze zouden kunnen hebben.

In het wild zal dat minder voorkomen dan in gevangenschap, omdat buitenkomen voor mieren in het wild zeer gevaarlijk is en ze daardoor maar kort leven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie