Myrmica Rubra werkster vs Krekel

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
McElroy
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 april 2011
Gender:
Leeftijd: 37

Myrmica Rubra werkster vs Krekel

Bericht door McElroy »

Ik geef mijn mieren al een hele tijd huiskrekels. De maat van de krekels hangt er maar net vanaf welke ze beschikbaar hebben in de dierenwinkel. Zo ook vandaag wilde ik een krekeltje geven aan mijn Myrmica Rubra kolonie.

Vaak haal ik een krekel uit het bakje en mep ik hem een beetje suf, zodat hij zich niet zo verzet, of de mieren met zijn poten door midden trapt.. zo ook deze keer..

Ik gooi de krekel in de bak en hij vibreert nog wat na met zijn pootje.. Een werkster komt op de versufde krekel af en begint in zijn poot te bijten, wat weinig effect had denk ik.. dus ze ging verder bij het middenrif..
vervolgens ging ze naar de mond van de krekel en toen besloot de krekel (die te versuft was om te bewegen) om de werkster haar hoofd eraf te bijten.. De werkster heeft daarna nog een half uur! zigzaggend rondgelopen compleet zonder kop.. en toen was ze dood.. :'(

En ik dacht altijd dat die krekels weerloos waren op de poten na..

(Ps. ik gooi de krekels er vaak meteen in zonder ze te doden/te versuffen.. nu niet zo snel meer denk ik)
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Myrmica rubra werkster vs Krekel

Bericht door Lone »

Vele insecten hebben kaken waar ze zich gemakkelijk mee kunnen verdedigen. Probeer maar eens een grote groene sabelsprinkhaan Tettigonia viridissima te vangen en deze jou laten bijten. Dit zijn de sprinkhanen die vaak 's avonds een erg hard krekel geluid maken.

Ikzelf knijp altijd de kop fijn, zodat de krekel in ieder geval niet kan bijten in de natuur zijn mieren veelal bekend als opruimers en niet als jagers dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ze geen levende dieren aanvallen. Er zijn wel bepaalde miersoorten die beter zijn uitgerust om de "strijd" aan te gaan.

Krekels en sprinkhanen hebben de kaken nodig omdat plantaardig materiaal vrij hard is maar ook, omdat vele krekels en sprinkhanen niet uitsluitend alleen herbivoren zijn en zeer zeker ook proteïnen nodig hebben voor hun groei.

Zo zijn zelfs koeien niet 100% herbivoren en zullen ze ook mits ze de kans krijgen kikkers, insecten of/en andere dode dieren opeten.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Plaats reactie