Zwarte reuzenmier?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
AtomAnt
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: drachten
Gender:
Leeftijd: 36

Zwarte reuzenmier?

Bericht door AtomAnt »

hallo ik was bij mijn ouders in boelenslaan (achtkarspelen) friesland.
en denk de zwarte reuzenmier te zien.
heb er veel over opgezocht op het net en foto's maak ik volgende week.

ik was onder de indruk dat deze soort hier niet te vinden was.
tot dat ik een werkster zag lopen met een grote kluit lasius niger die haar aanvielen,
ik zal verder onderzoek doen naar de herkomst van het nest en tot waar het loopt het is werkelijk gigantisch.

gr
Martijn
‘Ga tot de mier, gij luiaard! zie haar wegen, en word wijs’.
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: zwarte reuzen mier?

Bericht door ruttydm »

Is het geen gyne?
AtomAnt
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: drachten
Gender:
Leeftijd: 36

Re: zwarte reuzen mier?

Bericht door AtomAnt »

ruttydm schreef:Is het geen gyne?
nee die zou ik wel herkend hebben en waarschijnlijk aan mij collectie toevoegen.
ik weet vrij veel van mieren durf ik zelf te zeggen : :P

en dit was zeker weten geen gyne....
zou ook nog nooit een nest vol gynnes hebben gezien en zal dit ook nooit tegenkomen :lol:

heb even verder gezocht en het nest zit onder een spoorbiels.
en is zon enkele honderden (lastig tellen :P)
boven de grond bezig.
foto's komen zeker!!!!
zal er een lasius niger naast zetten voor de foto kan je het duidelijk zien
‘Ga tot de mier, gij luiaard! zie haar wegen, en word wijs’.
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Tamarisk »

Camponotus vagus is een redelijk vaak voorkomende mier in Europa echter zijn er slechts enkele kolonies in België en Nederland. Maar aan Nederland zijn ze begonnen met de herintroductie, je hebt geluk gehad ! Heb je geen exemplaar meegenomen voor verdere determinatie of voor aan een soortencollectie toe te voegen?

Trouwens het nest aan de spoorbiels is zeer eigen aan Camponotus vagus, je kan weleens gelijk hebben !
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lvet »

Ik ben erg benieuwd naar de foto's, dus even abonneren op dit onderwerp. :D
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door ProXi »

Er zijn vaker nesten rond bielzen vermeld in het verleden van dit soort. Ik zou het zeker goed gaan onderzoeken. Er zijn maar een paar nesten bekend in Nederland, waarvan een aantal niet meer bewoond zouden zijn. Dus wellicht heb je een mooie ontdekking gedaan. Maar daarvoor is natuurlijk beeldmateriaal en mogelijk een levend exemplaar nodig voor determinatie. Zou wel heel leuk zijn!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Mika »

Tamarisk schreef:Camponotus vagus is een redelijk vaak voorkomende mier in Europa echter zijn er slechts enkele kolonies in België en Nederland. Maar aan Nederland zijn ze begonnen met de herintroductie, je hebt geluk gehad ! Heb je geen exemplaar meegenomen voor verdere determinatie of voor aan een soortencollectie toe te voegen?

Trouwens het nest aan de spoorbiels is zeer eigen aan Camponotus vagus, je kan weleens gelijk hebben !
Herintroduceren? Dat zijn exoten, die hebben hier nooit gewoond. België en (vooral) Nederland waren vroeger moerasgebied.
DUCKDUCKGO!
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Tamarisk »

Mika schreef:
Tamarisk schreef:Camponotus vagus is een redelijk vaak voorkomende mier in Europa echter zijn er slechts enkele kolonies in België en Nederland. Maar aan Nederland zijn ze begonnen met de herintroductie, je hebt geluk gehad ! Heb je geen exemplaar meegenomen voor verdere determinatie of voor aan een soortencollectie toe te voegen?

Trouwens het nest aan de spoorbiels is zeer eigen aan Camponotus vagus, je kan weleens gelijk hebben !
Herintroduceren? Dat zijn exoten, die hebben hier nooit gewoond. België en (vooral) Nederland waren vroeger moerasgebied.
Ik weet dat ze hoofdzakelijk in warmere gebieden leven, toch had ik ergens gelezen dat ze in Nederland uitgezet werden, geen idee waarom exoten dan vrijgelaten zouden worden buiten dat we misschien een grensgebied zijn.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Mika »

Ze zijn accidenteel ingevoerd met treinbielzen, dacht ik.

Je kan ervan uitgaan dat heel veel soorten accidenteel worden ingevoerd, en dat de soorten die hier zijn, hier kunnen overleven. Camponotus vagus dus blijkbaar in enkele microklimaten.

Er zijn hier bijvoorbeeld ook geen termieten.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lvet »

Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat een enthousiaste myrmecoloog ze in Nederland geïntroduceerd zou hebben ooit. Ik moet nu weg, maar zal dat later eens proberen op te zoeken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Mika »

Ik heb ook ooit zoiets opgevangen... maar ik weet niet of dat gestoeld was op feiten of niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lvet »

Het staat hier, maar het is inderdaad moeilijk te controleren of het berust op feiten.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Mika »

Zeer uitgebreide info, veel meer dan ik wist!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door ProXi »

Lvet schreef:Het staat hier, maar het is inderdaad moeilijk te controleren of het berust op feiten.
Hierop was mijn eerdere post ook op gebaseerd. Ik had dit ook enige tijd geleden gelezen toen ik camponotus ligniperda mieren ging houden. Ik had toen nog een bron gevonden. Ik zal even zoeken of ik die nog kan vinden.

Edit: gevonden!
http://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/ ... 08-109.pdf
Van de Nederlandse Entomologische Vereniging
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lvet »

Leuk stukje ProXi! Helaas wordt er geen conclusie getrokken. Meereizen met de trein zou volgens het stuk onwaarschijnlijk zijn, maar ik zie niet in waarom. Het lijkt me in ieder geval waarschijnlijker dan een gyne die 75 kilometer vliegt.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door ProXi »

Dat was mij ook opgevallen.
Dat laatste lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.
Ze zijn vast meegereisd met mensen die op vakantie gegaan zijn of met de import van materiaal (bijvoorbeeld hout/houtsnippers/bielzen) of planten.
Dat vermoed ik. Maar daar zul je nooit achter zien te komen. Of iemand moet bekennen ze uitgezet te hebben.

Mocht het overigens inderdaad een kolonie Zwarte Reuzenmieren zijn, dan is het Nederlandse Entomologische Vereniging (waar ik link van plaatste) vast ook wel erg geïnteresseerd.
Zou dan wel je naam als ontdekker doorgeven. Is altijd leuk toch :P
Het Nev schijnt ook wel eens lezingen/bijeenkomsten/excursies enzovoorts te doen. Dus misschien is dat ook leuk.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lvet »

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de foto's van de topicstarter. Geweldig zo'n zeldzame ontdekking inderdaad, hoe ze er ook terecht zijn gekomen.

Offtopic: Beetje offtopic dit, maar ik zat ook al een tijdje op die website te kijken van NEV. Ik denk dat ik me ga abonneren op dat tijdschrift van de mierenwerkgroep daar. Die excursies lijken mij ook wel wat, zou wel eens willen leren waar ik moet zoeken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door ProXi »

Weet je al wat meer over de miersoort?
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lone »

Camponotus ligniperda is inheems Camponotus vagus is een exoot.

http://waarneming.nl/search.php?q=campo ... 1875&y=-49

Camponotus ligniperda is voor zover ik weet via Duitsland en Belgie in ons land gekomen op natuurlijke wijze.

Desalniettemin staat Camponotus vagus als exoot en daarmee is het een bedreiging voor ons milieu ze zijn een concurrent voor andere inheemse soorten.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Floris »

Lone schreef:Desalniettemin staat Camponotus vagus als exoot en daarmee is het een bedreiging voor ons milieu ze zijn een concurrent voor andere inheemse soorten.
Dat hoeft natuurlijk niet. Exoten die zich niet kunnen handhaven of in ieder geval niet kunnen voortplanten, vormen geen bedreigen voor het ecosysteem.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Zwarte reuzenmier?

Bericht door Lone »

Floris schreef:
Lone schreef:Desalniettemin staat Camponotus vagus als exoot en daarmee is het een bedreiging voor ons milieu ze zijn een concurrent voor andere inheemse soorten.
Dat hoeft natuurlijk niet. Exoten die zich niet kunnen handhaven of in ieder geval niet kunnen voortplanten, vormen geen bedreigen voor het ecosysteem.
Dat klopt alleen is dat bij Camponotus vagus niet het geval volgens de gegevens die hier zijn geplaatst kan deze soort zich in ieder geval handhaven.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Plaats reactie