Artilux

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Artilux

Bericht door Artilux »

Hallo mijn naam is Rik, woonachtig in Zeeland. Op het mooie "eiland" genaamd Walcheren ;)

Sinds een studie switch ga ik beginnen aan een 2e graads lerarenopleiding Biologie.
En ben ik door een vriend aangestoken met het idee tot mieren houden.
Hij houd Lias Niger soort, ik zelf ben meer geïnteresseerd in Formica Fusca or Messor Barbarus.
Mijn oog valt meer op de Messor Barbarus wegens zaad verzameling en insecten. Echter is de Formica Fusca een goedkoper instap model.

Wegens mijn situatie als student wil ik alles zelf bouwen om eventuele kosten te drukken.

Doordat onze schuur in de winter onder vriespunt komt zit ik met een knoop in mijn maag betreft de F. Fusca. Straks vriest mijn kolonie dood omdat ik ze niet de goede temperatuur kon bieden.
Vandaar mijn vraag, is het een goed idee om te starten met Messor Barbarus, welke ik op het moment alleen vind met een Gynes + 11-25 werkers? Aangezien ik wel ergens las dat het slim was om met deze soort te beginnen + wat werkers. ( Is dit zo??)
Hierbij gaat wel het nanitics stadia verloren? Wat ik dan zelf wat spijtig vind, maar ik zou dit altijd nog kunnen bewonderen met een tweede nest van een ander soort in de toekomst.

Is het met een nest van de bovengenoemde grootte wel verstandig om in een buizen formicarium te beginnen? (Ik wil een ytong gaan maken wanneer ik een nest heb dat al iets groter is, zodat ik niet na een jaar een nieuw ytong moet maken.)

Is talk de handigste uitbraakpreventie methode om mee te starten?



Ik heb al centrifugebuisjes, zelfde als reageerbuisjes echter meteen tot punt lopende tip. En zal spoedig beginnen met de bouw van een eenvoudig start opstelling.
Ik lees dat de temperaturen ideaal zijn als: Arena: 25 - 30°C Nestpart: 21 - 26°C. Is het heel erg als hier een paar graden naast zit? Als iets kouder, of door een warmtemat (Als ik de ytong heb) iets hoger?
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Artilux

Bericht door Artilux »

Korte update,

Ik heb mij flink verdiept, mijn keuze valt op de Messor Barbarus met een groep werkers.
Ik start simpel met een buizen formicarium en zal wanneer de kolonie flink is geëxpandeerd overstappen naar een ytong.
Tevens koop ik een kleine 3w warmte mat. Of dit genoeg gaat zijn voor mijn eerste ytong weet ik niet. Alleen dan ben ik waarschijnlijk ook al in het volgend jaar. (Tenzij de kolonie erg snel groeit)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Artilux

Bericht door GvG »

Welkom!

Deze vragen kun je beter bij de beginnersvragen stellen. Ik zou gewoon met Lasius niger beginnen (zelf vangen, ook goed om de kosten te drukken). Ik zet ze in de winter in de koelkast.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Artilux

Bericht door Artilux »

Hier is dus het probleem, ze in de winter in de koelkast zetten is geen optie.
En speciaal een koelkast kopen drukt de kosten dus niet :P
En een gyne vangen van Lasius Niger op dit moment? Volgens mij zijn de bruidsvluchten hier al geweest. Aangezien een week of 3 er aardig wat door de lucht vlogen.
(Echter geen vleugeloze gyne gespot.)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Artilux

Bericht door MichaelB »

Hey Rik,

Welkom op het forum!
Zelf heb ik ook messor barbarus, en moet zeggen dat ik deze soort nog veel leuker vind dan gedacht.
Zo ver ik weet hoeft de Messor in iedergeval niet perce in winterslaap.
(Hoe ik dat ga doen met mijn andere kolonies, geen idee. Past ook niet in de koelkast bij mij.)

Zelf heb ik toevallig een x aantal gynes van lasius niger gevangen, dus mocht je niets meer vinden kun je voor een klein bedrag wel een gyne van mij overkopen.
Ben niet van plan 15-16 niger kolonies te gaan houden :P

Veel succes iig!

Groet Michael
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Artilux

Bericht door Artilux »

MichaelB schreef:Hey Rik,

Welkom op het forum!
Zelf heb ik ook messor barbarus, en moet zeggen dat ik deze soort nog veel leuker vind dan gedacht.
Zo ver ik weet hoeft de Messor in iedergeval niet perce in winterslaap.
(Hoe ik dat ga doen met mijn andere kolonies, geen idee. Past ook niet in de koelkast bij mij.)

Zelf heb ik toevallig een x aantal gynes van lasius niger gevangen, dus mocht je niets meer vinden kun je voor een klein bedrag wel een gyne van mij overkopen.
Ben niet van plan 15-16 niger kolonies te gaan houden :P

Veel succes iig!

Groet Michael
Thanks voor het aanbod.
Ik denk dat ik zelf nog even wacht met Lasius Niger. Ik wil deze namelijk ook vanaf 1 gyne beginnen.
Aangezien deze voor een eurotje al kunnen worden verstuurd bij een bestelling (Stel ik al iets bestel bij Antstore) wil ik daar even mee wachten.
Misschien iets leuks voor volgens jaar. En zoals de video van een ander lid hier, waarbij hij gynes gevoed had aan zijn Messors, vond ik dat toch ook wel wat hebben.
"voor god spelen".

Bedankt voor het aanbod, alleen ga ik toch maar eerst even starten met Messor Barbarus. Daarna kan er altijd nog de keuze komen voor meer ;)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Artilux

Bericht door Artilux »

Een kleine update hier, voor ik mijn blog ga beginnen ;)

Ik heb de benodigtheden voor/en mijn Messor barbarus besteld.
Nu is het duimen dat ze levend aankomen!
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Artilux

Bericht door Thyxar »

Welkom Artilux!
Waar heb je de beestjes besteld?

Messor barbarus is inderdaad een leuke soort en relatief makkelijk om te houden.

Probeer een beetje uit te kijken tijdens de mooie dagen voor gynes die net op bruidsvlucht zijn geweest.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Artilux

Bericht door Artilux »

Hallo Thyxar,

Mijn Messor barbarus zijn besteld bij Antstore.net
Ze zijn vandaag ook verstuurd. Nu is het nog afwachten tot deze in Utrecht aankomen ;) ( Vanaf daar is het 1 dag richting mijn huis)
In het beginners forum heb ik een topicje aangemaakt betreft mijn formicarium.
Hier zijn wel mijn vragen al beantwoord. Maar Tips en Tricks zijn altijd welkom :)
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Artilux

Bericht door Thyxar »

Ik heb het net gelezen ;)
Dankje voor het antwoord

De levering duurt inderdaad niet zo lang. bij mij duurde dit ongeveer twee dagen (GLS)
Plaats reactie