Lasius Niger koningin werkers bijvoegen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Lasius Niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

Ik heb gisteren een Lasius Niger koningin gevangen en wil haar graag gebruiken als koningin voor mijn eerste mierenkolonie (liep raar genoeg over de stoep voor mijn huis zonder werkers). Nou vraag ik mij af kun je werkers van een andere Lasius Niger kolonie erbij zetten om de koningin te helpen met het bouwen van een nest?
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

Ik heb haar+ een reageerbuisje met water en een watje nu in een bak met zand gedaan en in de schaduw gezet ik hoop dat ze de warmte overleeft.
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

De bak is ongeveer 20x20x20 en iets meer dan de helft is zand ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Artilux »

Ik denk dat je haar het best in het reageerbuisje kunt laten.
Grootte kans dat je haar niet meer ziet wanneer ze gaat graven en je geen enkel idee hebt hoe het met haar gaat. Zelfs als de eerste werkers er zijn.
Betreft werkers toevoegen.... Geen idee...
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door MichaelB »

Hallo,

Momenteel zijn oa de Lasius Nigers met de bridsvlucht bezig, heb er gisteren ook een stuk of 10 gevangen.
De koningin die je hebt gevangen is ook waarschijnlijk uitgevlogen, heeft gepaard en heeft haar vleugels afgeworpen.
Aangezien zij haar eigen kolonie nu gaat starten zou ik je absoluut niet adviseren er andere mieren bij te zetten!
De kans is heel groot dat de mieren de koningin aanvallen en hoogstwaarschijnlijk doden.
Zolang ze in het reageerbuisje zit gaat het goed. Je zult (Als je goed kijkt) binnen 48 uur zien dat ze hele kleine witte eitjes heeft gelegd.
Naja, dat hebben ze bij mij tot nu toe gedaan kan ook wel een paar dagen langer duren hoor.
Betreft de huisvesting heeft ze alleen het reageerbuisje nodig voorlopig.
Na 2 maanden ong zullen de eerste werksters uit komen. Korte tijd daarna zullen ze waarschijnlijk pas de buitenwereld gaan verkennen.
Ook dan hoef je pas voeding aan te bieden, het kan geen kwaad het eerder te doen, maar in theorie kan de koningin de eerste tijd door eitjes te leggen en ze weer op te eten aan voeding komen (en geven voor de eerste werksters).
Als beginner zal het veel geduld vergen en snap dat je het liefst meteen een mooie wat grotere kolonie wilt.
Echter adviseer ik je geduld te hebben en rustig je kolonie te laten groeien!

Succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Floris »

In de beginnershandleiding vind je het antwoord op al deze vragen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

Ik wou haar eerst terug in een reageerbuisje stoppen maar nou zag ik dat ze al flink heeft gegraven en vond ik het zielig om haar weer in een buisje te stoppen. Ik zal geen werkers toevoegen maar ik ga wel alvast zoeken naar bladluizen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door GvG »

Als je er nog een vind kan je die beter in een reageerbuisje met waterreservoir doen en dat afsluiten met een watje zodat ze er niet uitkan. Ze heeft voorlopig geen voedsel nodig dus die bladluizen hoef je niet te zoeken.
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius Niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

Bedankt voor de snelle reacties :D

Ik zal als ik ooit nog een koningin vind haar in zo'n reageerbuisje stoppen . Heeft iemand misschien nog tips hoe je een zand ''bak'' het best kunt voorbereiden op de eerste broed (sproeien, verlichting etc.).
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Thyxar »

Ik heb bij enkele van mijn koninginnen werksters gestoken uit verschillende nesten. De werksters zijn geadopteerd en de gynes hebben eitjes. Maar bij mij waren ze verplicht om dicht op elkaar te zitten omdat ik ze in een buisje heb gestoken. In een bakje met aarde kan je dat niet doen.
Maar als ik jou was zou ik de experimenten voor later houden en de kolonie op een "normale" manier laten opstarten.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Artilux »

Ik moet mijn mening ook even bij die van Thyxar houden, het lijkt mij niet slim om te boosten of werksters toe te voegen bij een eerste nest.
Momenteel heb ik 2 Lasius niger gynes in reageerbuisjes zitten, hier gebeurd nog zeer weinig.
Ik ga ze een weekje met rust laten, niet checken etc, en wie weet komen ze dan tot rust en zullen ze eitjes leggen.
Geduld is noodzakelijk en dat is best moeilijk ;)

Als je een zandbak wilt maken, wil je dan speciaal zand kopen? Of gewoon zand gebruiken?
Als je normaal zand(dat je nog hebt liggen oid) pakt, misschien even zeven en wassen? Ik hoorde van een kameraat die L. niger houd, dat het speciale witte schelpenzand een afrader is.
Dit zullen ze namelijk niet fijn vinden, aldus zijn ervaring.

Er stond ergens ook een linkje oid met het houden van een gyne in een leeg cd hoesje. En dan met natte keukenpapier/watten en rondje maken rond de randen.
Hier heb ik geen ervaring mee.

Wil je proberen om de gyne zelf nog in een buisje te krijgen? Zorgen dat de omstandigheden in dit buisje perfect zijn, donker met water. Wie weet krijgt de gyne dan zelf zin om er heen te verhuizen omdat de zand omgeving te droog is.
Echter acht ik deze kans zeer klein. Een gyne kruipt niet zomaar meer uit haar hol ;) (in de natuur dan)
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius Niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

de koningin is al flink aan het verbouwen in haar zandbak (ik heb normaal zand gepakt uit mijn tuin in dat zand zitten ook andere lasius niger kolonies dus ik denk dat ze het zand wel goed vindt ik heb het zand gezeefd). Ook heeft ze een stukje watje uit het reageerbuisje met water geplukt en er voor gelegd.
De bak slaat in de avond aan met condens wat in de loop van de ochtend weg trekt is de erg of is dit juist goed?
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Artilux »

Is het zand vochtig?
Is het bakje dicht?
Kun je foto's maken of een blogje?
Opzich kan een klein beetje condens geen kwaad. Zolang er maar geen enorme druppels vormen waarin mieren in kunnen verdrinken.
Het aan de watjes trekken en deze gebruiken als soort van barriere doen mijn mieren ook.
Eerlijk gezegd ben ik blijer met een paar pluisjes watten dan een zand barriere oid.

Ik vind het wel vreemd waar de condens vandaan komt... Waar staat je bak etc? Heb je een temperatuur indicatie etc?
Wat foto's van je setup doen wonderen ;) Geeft een hoop duidelijkheid :)
Archeocrafter
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Lasius Niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Archeocrafter »

De bak staat onder het afdak van onze schuur er vallen geen directe zonnestralen op de bak is verder dicht maar in de deksel zitten speciale luchtroostertjes.
Ik zal proberen (duidelijke) foto's ervan te maken en die zo snel mogelijk te posten.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Lasius niger koningin werkers bijvoegen

Bericht door Artilux »

Als ze buiten staan denk ik dat je gewoon last hebt van de temperatuur schommelingen die in het bakje voor condens zorgen.
Dit gebeurd buiten altijd ;) Denk maar aan nat gras in de morgen ;) (Dauw)
Of het handig is om je mieren buiten te bewaren weet ik niet....
Plaats reactie