Mijten in buitenwereld

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Mijten in buitenwereld

Bericht door Verduveltje »

Ik heb (voor zo ver ik weet hoe een mijt er uit ziet) mijten in de buitenwereld van mijn formicaria.
Ze zijn met het blote oog aardig goed zichtbaar als ze bewegen, ik gok tegen de 1 mm groot.

Momenteel geef ik alleen ingevroren krekeltjes, eerst levende / net gedode krekeltjes en fruitvliegjes.
Ze komen dus waarschijnlijk door het geven van levend voedsel in het verleden (ik gooide het ook gewoon in het zand, nu op een schaaltje)

Ik heb een aantal vragen:

A. Is het erg? De beestjes zitten dan wel in de buitenwereld, daar ligt een reageerbuisje gewoon in en er licht een berg zand in de ingang waar de mijten ook in zitten voor zo ver ik heb gezien.
B. Wat kan ik er aan doen? (ik las iets over knoflookwater?)

Groet,
Verduveltje
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door jeroenbeekman »

Zo ver ik weet zijn een paar mijten geen probleem. Mieren moeten in de natuur ook coopen met deze beesten.
Pas als het een plaag word en jouw kolonie ze niet meer kan verdelgen word het een probleem.

Verder moet ik je helaas teleurstellen ik ken geen oplossing. Je zou ze met een nat wattenstaafje misschien eruit kunnen halen als het er een paar zijn?
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Verduveltje »

Oké, ja geen idee hoe veel het er zijn.
Ze zitten in het zand in de buitenwereld, soms zie ik er 1 en die probeer ik dan dood te drukken (geen idee of dat werkt).

Ze zitten in mijn Pheidole Pallidula kolonie die zijn ook klein en lijkt mij dat als de mijten bij het broed zouden komen dat de kolonie hier iets aan probeert te doen?
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
pjpj002
Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 30 augustus 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door pjpj002 »

Ik kamp momenteel ook met het zelfde probleem, er zitten ook mijten in mijn buitenwereld van mij Myrmica rubra kolonie.
Als ik er 1 zie maak ik hem dood, maar is er een snellere manier die ze in 1 keer allemaal dood doet?
3 kolonies lasius niger. (2-9-15 werksters)
1 kolonie Lasius flavus. (12 werksters)
1 kolonie Messor barbarus. (40 werksters)
1 kolonie Myrmica rubra. (8 koninginnen en 200 werksters)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Floris »

Er is inderdaad geen makkelijke manier (die de mieren niet schaadt). Mijten zitten vaak (hopelijk) op afval in de buitenwereld. Bij het verwijderen van dit afval, kun je een hoop mijten mee verwijderen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
bjoeyb
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 januari 2013
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door bjoeyb »

Als ze niet in het buisje zitten. Kan je de buiten in kokend water zetten en het zand vervangen.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Lone »

Het wilt niet zeggen dat de mijten die je ziet parasitair zijn. Mijten kun je grofweg in 3 hoofdgroepen verdelen, de opruimers van dood afval plantaardig of dierlijk, parasitaire mijten, roofmijten.
Er kunnen dus soorten mijten zijn die in symbiose leven met mieren die het afval opruimen.

Met roofmijten wordt het interessant, dit zijn mijten die op andere mijten jagen op zeer effectieve wijze. Roofmijten worden industrieel gebruikt om gewassen te bescherming tegen mijten die de planten aantasten. Deze zijn dus verkrijgbaar ik weet alleen niet waar en waarschijnlijk kun je alleen grote hoeveelheden aanschaffen. Mocht je de apparatuur hebben om mijten te determineren zou je ze ook kunnen vinden buiten. Daarnaast is er een kans dat er eitjes van roofmijten tussen spintmijten zijn geplaatst aan de onderkant van bladeren. Ik kan alleen niet zeggen welke roofmijt je nodig zult hebben of misschien maakt dat helemaal niet uit.

Na wat zoekwerk heb ik een aanbieder gevonden van roofmijten.
http://www.adaliasquare.com/nl/tuin/spint.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Phytoseiulus_persimilis
http://en.wikipedia.org/wiki/Phytoseiidae

Naast roofmijten zijn er ook nog "tripsen" waar er ook parasitaire en predator soorten van zijn.
Tripsen kunnen predatie hebben op mieren maar er zijn ook soorten die op mijten jagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Franklinothrips

Ik heb met deze methodes geen ervaring, dus ik eigenlijk niks garanderen.
Wellicht dat de mieren zelfs de roofmijten kunnen aanvallen.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Thyxar »

Leerzame post, Lone!
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Lone »

Bedankt :)

Ik zou het graag zelf willen proberen, maar ik heb hier geen kolonie die last heeft van parasitaire mijten.
Volgens mij kun je zelfs roofmijten vinden als je gewoon wat loopt door een stukje natuurgebied en kijkt op hout of stenen soms zie je een erg snel heel klein beestje erover heen rennen dit kan een roofmijt zijn.
Of deze ook daad werkelijk de mijten aanvallen op de mieren weet ik niet. Het is alleen wel zo dat de roofmijt nimfen ook de eieren van andere mijten opeten.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Thyxar »

Deze methode zou theoretisch wel moeten werken.
Maar je moet er veel geld insteken tenzij je roofmijten kan determineren?
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Lone »

Thyxar schreef:Deze methode zou theoretisch wel moeten werken.
Maar je moet er veel geld insteken tenzij je roofmijten kan determineren?
Geen idee hoe duur het is, ik zal eens kijken of ik roofmijten kan vinden.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Westdijk »

Om te beginnen wil ik meteen duidelijk maken dat ik niets van mijten af weet, maar het probleem maakt me wel nieuwsgierig naar een praktische oplossing.

Is het geen optie om de ongewenste mijten alternatief voedsel aan te bieden dat aantrekkelijker voor deze dieren is dan de mieren, zodat (1) de mieren geen last meer van mijten ondervinden en (2) de mijten makkelijk te verwijderen zijn als je het voedsel dagelijks ververst. Misschien zelfs wel meerdere malen per dag, maar ik neem aan dat elke eigenaar of eigenaresse van een formicarium dit kleine en tijdelijke ongemak er wel voor over heeft om van de ongewenste mijten te worden verlost. Als het tenminste een bruikbare optie is, want zoals ik al in het begin aan gaf weet ik niets van deze diersoort af.
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Tamarisk »

Ik heb ooit eens gelezen dat sommige mensen mijten verwijderen van hun mieren met een wattenstaafje vochtig gemaakt met 70% alcohol. Dit lijkt mij natuurlijk slechts effectief als het aantal mijten gering is en men moet voorzichtig zijn dat de mieren niet vermoord worden. Vooral niet te vochtig dat juist het directe aanrakingspunt wordt bevocht = de mijt. Deze schijnt er na deze procedure meteen af te vallen.
In het geval dat deze methode gebruikt was, was de mijt wel vast gehecht aan de koningin en was er niet veel anders te doen. Ik vermoed dat de afvaletende mijten niet echt schade berokkenen dus laat ze maar hun gang gaan en de cyclus der natuur zijn gang gaan.
Gebruikersavatar
Verduveltje
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 oktober 2012
Locatie: Haarlem
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Verduveltje »

Ik heb uiteindelijk al het zand uit de buitenwereld opgezogen met een stofzuiger en sindsdien geen last meer gehad van mijten, of de mijten het probleem waren betwijfel ik me nu, de kolonie Pheidole pallidula gaat zeer slecht... nu nog een stuk of 5 werksters en de koningin, geen broed... en dat na 2 weken totale rust.

Dank voor de leerzame posts! ik denk dat het geen parasitaire mijten waren, aangezien ik ze niet in de reageerbuis bij het broed (dat toen nog aanwezig was) heb gezien.
1x Lasius Niger
1x Pheidole Pallidula
bz12
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 juni 2013
Locatie: vilvoorde belgie
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door bz12 »

ik heb ergens gelezen dat je als je een citrusvrucht in te buitenwereld legt dat het totaal van de mijten vermindert.
Als ik je op een of andere manier geholpen heb geef alsjeblief een goed reputatiepunt.
Gebruikersavatar
Lone
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 april 2010
Locatie: Beek-Ubbergen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Lone »

Volgens mij heb ik een mij gevonden dat misschien een roofmijt is, zoals ik al eerder zei loopt deze soort erg snel en daardoor zijn ze niet zo heel moeilijk te vinden je zult alleen geduld moeten hebben.
Doordat ze zo snel lopen is het lastig om een foto te maken ze zitten ook nagenoeg niet stil dus ik kan niet mijn 50x loep gebruiken om hem beter te laten zien, maar goed hierdoor kun je ze wel sneller identificeren wil je ze zoeken.

Afbeelding
Afbeelding

Ik kan niet zeggen nog of het ook daadwerkelijk een roofmijt is ik heb geen andere mijten op dit moment om te kijken of deze ze zal aanvallen. En of deze mijt als het een roofmijt is ook de mijten van de mieren zal wegplukken zonder daarbij zelf te worden gedood.
Afgestudeerd bos en natuur beheer , MBCS Velp.
Werkend bij Vereniging Nederlands Cultuurlandschap.

Mieren & Dieren discord

Kolonies: momenteel
Atta sexdens (40 liter schimmel)
Formica pratensis
Apis melifera Carnica
Apis melifera Melifera
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Thyxar »

Misschien zou je kunnen testen of de mieren de mijt aanvallen?
Zo ja, dan zijn we er niet echt veel mee.
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Tamarisk »

Mijten zijn best gemakkelijk te vinden, vaak op stenen en op planten. Bij mij thuis kom ik er frequent tegen, vermoed dat het de fluweelmijt is. Best een veel voorkomende rode mijt, kan dezelfde zijn die jij gevangen hebt. Zijn echter geen roofmijten maar leven van andere warm-bloedige/ koud-bloedige wezens. Wees in ieder geval voorzichtig als je larven tegen komt, veroorzaken verschillende huisziekten, de bekendste is schurft.

http://www.kvlt.be/kvlt/projecten/biobe ... jand_ID=18

Best interessant, misschien als je je begint te verdiepen in de taxonomie kom je wat meer te weten.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Lvet »

Ik heb nu ook serieuze last van mijten, voor het eerst in mijn 'mierencarrière'. Het zijn kleine witte mijten die zich langzaam voortbewegen. Volgens mij zijn ze niet parasitair dus dat is geen probleem, maar het probleem is dat het een serieuze plaag begint te worden en ze ook buiten de nesten komen. Gisteravond zaten ze zelfs op mijn kleren. Ze lopen over de tafel en ze zitten zelfs in de bak van een kolonie die een meter verderop hoog in een stellingkast staat.

Het is wel mijn schuld, door drukte heb ik de buitenwerelden verwaarloosd en de oude voedseldieren niet opgeruimd, dus dat is waarschijnlijk de oorzaak. Ik ga proberen om alles te kuisen en ik hoop dat dat zal helpen, maar ze zitten ook op plaatsen waar geen voedseldieren liggen dus daardoor ben ik wel een beetje bang dat dit erg lastig gaat worden.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door ruttydm »

Ik heb nu bij mijn myrmica rubra last van mijten, bestaan er andere insectensoorten die mijten eten?
Tamarisk
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 december 2012
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door Tamarisk »

"De bekendste roofmijten zijn Amblyseius californicus en Phytoseiulus persimilis. Andere natuurlijke vijanden zijn soorten roofwantsen van de geslachten Orius en Anthocoris, de galmug Therodiplosis persicae en het kevertje Stethorus punctillum."

Dit is een opsomming van natuurlijke vijanden van mijten. Het gebruik van grotere insecten zoals die roofwantsen, galmug en kever lijken mij gemakkelijker te bemachtigen maar het inzetten zal weer wat anders zijn. De mieren zullen ze vermoedelijk aanvallen, alhoewel ik ooit eens wat wantsen gegeven had en hun natuurlijke bescherming verhindert de mieren van een aanval. Kan wel zijn dat het verschilt van soort tot soort.
ruttydm
Lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 januari 2013
Locatie: Buggenhout, belgie
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Mijten in buitenwereld

Bericht door ruttydm »

bedankt voor de uitleg heb er al een paar gevonden
Plaats reactie