Messor barbarus (Artilux)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Hier kunt u opmerkingen, vragen en tips 'n' tricks kwijt voor en over mijn Messor barbarus Kolonie!
Mijn Messor barbarus Blog

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Proficiat met je kolonie!
Goed dat je enkele kleine, makkelijk openbreekbare zaadjes geeft aan je kolonie. De koningin krijgt op deze manier ook wat suikers binnen. De reden waarom ze waarschijnlijk met z'n allen rond het suikermengsel staan is omdat deze soort niet beschikt over trophallaxie. De gyne zal dus nooit toegang krijgen tot de honing/suiker en zal haar voedingsmiddelen waarschijnlijk hoofdzakelijk uit de zaadjes halen.

NB: prachtige gyne hé?
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

De Gyne is inderdaad echt een pareltje.
Ik stond er van te kijken en vind het nu dus ook erg zonde dat ik het niet kan bewonderen ( zoals je ziet, alu-folie rond de gyne.)

Nu even snel alle linkjes van dropbox vervangen naar werkende voor de leden ;) Foutje van de zaak :?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door ProXi »

Ziet er goed uit! Heel erg veel plezier :D
Ik heb alleen één tipje.
Zelf heb ik dit soort niet, maar volgens mij heb ik gelezen dat je dit soort het beste geen vloeistoffen kan aanbieden op deze manier.
Volgens mij verdrinken de werksters van dit soort namelijk makkelijk. Wellicht kunnen anderen hier mee over vertellen of dit klopt.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Je hebt helemaal gelijk. Daarom koos ik ook niet voor het pilstripje. Deze zijn al snel meerdere millimeters diep. Dit schaaltje is zo'n 1mm hoog. Genoeg voor een flinke druppel suikerwater. En zoals op de foto's te zien blijven ze mooi aan het randje staan. Mocht ik toch drenkelingen krijgen, ga ik over naar de watjes methode.
Ik zit nu te twijfelen of ik ze vandaag nog een dode meelworm moet geven of niet.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Ik heb ook een kolonie Messor barbarus die ongeveer 15werksters telt.
Ze leven bij mij op een dieet van zaad en af en toe een sprinkhaan. (deze vind je nu toch in overmaat).
En ik moet toegeven dat ze het zeer goed doen.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Thyxar, geef jij geen suiker/honingwater?

Ik las ergens dat dit voor een jonge kolonie essentieel is.

Zoals je kunt zien is mijn kolonie al iets groter. Zo gekocht. Als ik had kunnen kiezen was ik met een stuk of 10 werksters blij geweest. Alleen deze hadden ze op dat moment niet.
En stiekem ben ik blij met deze hoeveelheid. Er lopen af en toe niet eens werksters rond in de bak. Dan zitten ze allemaal binnen.

Sprinkhanen in de stad vinden is ERG moeilijk. Tenzij ik een doos vol koop bij de lokale dierenwinkel.

Thyxar, zou je misschien een blogje kunnen bijhouden wat jij te eten geeft, hoeveel etc.
Ik denk dat ik hier aardig wat van kan opschieten. En dat het ook leuk is om er wat over te schrijven etc.

Ik houd het voor nu gewoon op 1 schaaltje met suikerwater per dag.
De hoeveelheid zaadjes die ik ze de eerste dag had gegeven zijn voor nu even voldoende. Zeker omdat alles gewoon in het buisje ligt...
Laten ze bij jou afval ook in het buisje liggen? of gooien ze dit buiten?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door GvG »

Het warmtematje kan je aansluiten op een dimmer. Hiermee kan je de temperatuur redelijk regelen.

Afbeelding

Deze koop je voor een klein bedrag (minder dan 10 euro) bij de bouwmarkt. Onze supermarkt heeft ze ook.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Artilux schreef:Thyxar, geef jij geen suiker/honingwater?
Ik las ergens dat dit voor een jonge kolonie essentieel is.
Ik geef mijn Messor barbarus geen honing- of suikerwater. Ik heb het eerlijk gezegd nooit geprobeert. Maar volgens mij zitten de zaden die ze krijgen vol suikers. En aangezien deze soort niet aan trophallaxie doet, gaat de koningin nooit deze suikers binnenkrijgen. Dus als de koningin op zaden kan leven, dan moeten de werksters dat volgens mij ook kunnen. Ik denk niet dat suikerwater geven aan de mieren slecht is. Het kan inderdaad wel een positief effect hebben op de kolonie. Maar ik denk niet dat het essentieel is.
Maar als ik jou was zou ik toch proberen het suikerwater op een andere manier aan te bieden. Zoals ProXi zegt zijn de Messor barbarus kampioen in het verdrinken.
Artilux schreef:Sprinkhanen in de stad vinden is ERG moeilijk. Tenzij ik een doos vol koop bij de lokale dierenwinkel.
Dat hoef je niet te doen hoor. Ik heb wel ergens gelezen dat Messor barbarus niet zomaar elk insect aanneemt. Eigenlijk zou je het eens moeten proberen met verschillende insecten. Ik geef ze nu sprinkhanen omdat deze bekend zijn bij deze soort en omdat ik er hier uit mijn tuin makkelijk tien kan vangen op twee minuten. Ik geef ze geen rupsen, meelwormen en dergelijke omdat dat nogal een vuil boeltje kan worden. Veel insecten hoeven ze eigenlijk niet te hebben denk ik. Ik heb zelfs het gevoel dat er hier bij mij voorkeur is voor zaad. Daarom zorg ik er voor dat er zaad in overvloed is.
Artilux schreef:Laten ze bij jou afval ook in het buisje liggen? of gooien ze dit buiten?
Bij mij verwijderen ze het afval wel uit hun buisje. Maar ik heb een beetje een "rare" geïmproviseerde opstelling waardoor ze hun afval dumpen in een gipsnest. Ik denk dat ze het wel snel naar buiten zullen gooien hoor. Ze zullen waarschijnlijk nog een beetje verward zijn :)
Artilux schreef:Thyxar, zou je misschien een blogje kunnen bijhouden wat jij te eten geeft, hoeveel etc.
Ik denk dat ik hier aardig wat van kan opschieten. En dat het ook leuk is om er wat over te schrijven etc.
Ik ben erover aan het nadenken :)
Er zijn wel al heel veel leerzame blogs van Messor barbarus.



Er zijn leden die jou veel meer kunnen informatie geven over deze soort. Ik ben ook nog maar een beginneling. Ik deel wel altijd graag de kennis die ik heb. Ik ga jouw blog sowieso volgen omdat jouw kolonie ongeveer in dezelfde situatie zit als de mijne. En omdat ik er waarschijnlijk nog van kan leren.


Ik heb ook nog een vraagje voor jou:
Waren er eitjes aanwezig toen je de kolonie in ontvangst kreeg?
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Super bedankt voor de dimmer tip, een geniaal plan waar ik zelf niet eens op ben gekomen.
Dit ga ik zeker kopen om ze toch die 27°C te bieden in het buisje. ( Moet ik niet vage dingen tussen het matje en de bak stoppen)

Bedankt voor de uitgebreide reactie Thyxar, (Ik hou er nogal rare internet tijden op na, maar na het stappen en wat bier zit ik graag nog even te internetten :P )
Ik heb voor 1 euro een hele doos meelwormen gekocht. Ik durfde niet om 1 meelworm te vragen... niet zeker waarom :P
Ik geef elke dag nu gewoon een paar zaadjes, voor de koningin, suikerwater wil ik toch nog stiekem even op mijn manier proberen... noem mij maar eigenwijs.

Er zaten inderdaad eitjes en poppen bij mijn kolonie.
Ik meen een stuk of 5 eitjes en 2 poppen oid. Ik heb geen telling gemaakt, zeer spijtig.
Geen idee hoe het er nu mee staat. Mijn setup is niet geschikt om even te kijken, aangezien het bakje vrij smal is.
Wil ik kijken, moet het hele nest eruit en de strak omgewonde alu-folie eraf.

Omdat mijn nest al wat meer werksters bevat dan menig begin nestje, wil ik binnekort toch kijken naar het bouwen van een ytong.
Samen met mijn Pa kan ik daar wel eens op los knutselen.
Omdat het er zo weinig zijn zal het waarschijnlijk een 4 kamerig ytong blokje worden.
Maar als ik hier overuit ben komt dat zeker in de blog te staan.
Ik houd van foto materiaal etc, dus het zal waarschijnlijk ook goed in beeld gebracht worden. Ook al is de kwaliteit van de foto's iets minder.
Student, geen geld, helaas geen macro camera. Wie weet, ooit voor mijn verjaardag :P
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Ze zullen het water uit het nestreservoir drinken. Het is voor hun de makkelijkste en de veiligste optie :)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Stel, het water in het nestreservoir is op, gaan ze dan wel drinken uit de aangeboden waterreservoir?
Kan dit kwaad voor de gyne?
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Als het water uit het nestreservoir op is, zullen ze het het aangeboden water sowieso drinken.

Bij vele kolonieleden is het waterreservoir uit het nest van de Messor barbarus. Dus de koningin weet haar wel te redden. :)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Thanks, een hele opluchting :P
Ze hebben wat van de watjes uit het schaaltje getrokken om dit voor hun buisje te leggen. Waarschijnlijk vinden ze het licht dat naar binnen valt door de opening niet zo fijn.
En ik trof buiten het nest een graszaad hulsje. En het lijkt of er in de bak een hoop schilfertjes liggen van zaadhulsjes.
Ik denk dat ik ze ook dagelijks de mogelijkheid ga geven tot het voeden op een meelworm.
Ze hebben deze niet meer het nest ingetrokken, maar ik zag er wel wat activiteit rond, misschien hebben ze ter plekke wat uitgehold en mee genomen voor de mogelijke larven?
Helaas is dit niet te checken door mijn setup.
Elke keer dat ik tegen de wand aan stoot van het reageerbuisje baal ik, verstoring die ik echt niet wil, maar het is zo'n gepiel met dat bakje...
Dit weekend hopelijk aan mijn ytong beginnen. En dan zullen ze het een weekje zonder mij moeten afbrengen.

Van te voren een hoop zaadjes breken en al aanbieden. Dan hebben ze al wat ;) (Voordeel aan dit soort denk ik. Ze slaan continue voedsel op wat niet snel rot.)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door GvG »

Verstoring door stoten moet je echt zien te voorkomen. Ze hebben echt niet dagelijks een meelworm en vers (suiker)water nodig. Probeer ze dus af en toe een paar dagen met rust te laten, je zal zien dat dit de kolonie ten goede komt.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Ik geef ze geen suikerwater meer.
Ik heb een klein beetje gemaakt, maar dit hebben ze niet nodig. Hier ben ik meerdere malen op gewezen ;)

Het verstoren verkomen ben ik van op de hoogte... vandaar dat ik er van baal.
Volgende week zullen ze de hele week alleen gelaten worden.
Ik heb net weer een timelapse filmpje gemaakt van het slepen met zaadjes die ik gekraakt had.
Zometeen eens kijken of ik dit kan bijsnijden en misschien een muziekje eronder gooien.

Het warmte matje word nu ook getest... niet echt nodig natuurlijk met dit weer, maar de temperatuur is nu mooi op 27.5°C

Ik zal eens zien hoe snel de zaadschillen buiten liggen, als dit nu ineens is toegenomen bied ik misschien vaker gebroken zaadjes aan.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Nanitici sterven inderdaad een beetje vroeg. Maar als je koningin aan het leggen gaat worden die aantallen snel weer aangevuld.:)

Messor barbarus zal altijd proberen haar prooidieren in het nest te krijgen. Het is veiliger om daar de prooi te consumeren. Ik heb gister een dikke krekel gevangen en die raakte niet door de opening van buitenwereld/nest. Ze hebben hem in kleine stukjes gesneden en ze zijn hem nu lekker aan het opeten.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Ik denk dat ik toch moet kijken of er wel aanname is van een gekookte meelworm, zoja, oplossing gevonden. ( Buitenom het houden van de meelwormen)
Anders eens levend in 2e snijden en geven. Kijken hoe de reactie dan is.
Het lijkt erop dat ze de bevroren meelworm totaal niet moeten...

Is het noodzakelijk om de gestorven mier gelijk uit de bak te verwijderen? Er liggen wel wat meer zaadjes in de bak, Ik hoop eigenlijk binnenkort een vuilnisbelt van ze te zien :P
Tot nu toe, 1 week, hebben ze geloof ik maar een paar graszaadjes gegeten. En een halve meelworm kop + wat suikerwater.

Ik ben momenteel aan het tekenen voor een ytong nest. 4 kamers van ongeveer 50*40*10mm diep.
Op papier lijkt het vrij klein, maar dit zal MEER dan voldoende ruimte bieden, waardoor ik wel kan zien wat mijn kolonie doet. ( Niet elke dag checken ivm storen)

Ik zal waarschijnlijk wel wat foto's maken van de bouw. Maar omdat dit een proef is, vind ik het nogal wat om er een youtube clip over te maken. Het word namelijk een hoop gepuzzel.
Wie weet een timelapse van het zagen en frezen.
Gebruikersavatar
Thyxar
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 mei 2013
Locatie: Geraardsbergen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Thyxar »

Als je de kolonie niet stoort ben je altijd beter af om de dode mieren te verwijderen.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Thanks, ik heb de dode mier verwijderd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Floris »

Artilux schreef:Tijdens het wegpakken van 1 van de voederbakjes, (Straks nog eens een meelwormpje koken) flipte de kolonie een beetje.
Zo kwam er een werkster met een pop naar buiten gerend. Na 30 seconden weer terug gekropen.
Messor barbarus is gevoelig voor verstoringen. Kleine kolonies kunnen het beste zoveel mogelijk met rust gelaten worden. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
barbet
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 november 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door barbet »

Ik las je 'troubles' met voedseldieren. Mijn messor barbarus wilde in het begin ook geen meelwormen om onduidelijke redenen.

Ik vond krulvliegen als goed alternatief die ze gretig aannamen. Veel later werden meelwormen ineens wel aangenomen. Als je rond kijkt op het forum zie je nog wel posts van mij waarin ik zoek naar alternatieven. Daar staan genoeg opties in. Water en honing/suikerwater altijd in watjes aanbieden. Van alle mieren lijkt de messor barbarus af en toe de klungeligste. Ik gaf deze soort (in begin fase) elke 3 dagen nieuw voedsel.

Verder ziet je opzet er goed uit. Succes!
Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Spr. 6:6
Aphaenogaster schurri - Q&A
Lasius Niger
Messor Barbarus - Q&A
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Ik ga denk ik de zelfde tijd hanteren. Ik stoor ze vandaag ook niet, dan hebben ze praktisch 3 dagen rust gehad. Zonder geluid en al.
Ze hebben toch wat heen er weer gesleept met de bloem pollen.
Morgen geef ik ze een meelworm en wat zaadjes.
Misschien een proteine stick uit het probeer doosje.

Thanks voor de tip, tot nu toe geen drenkelingen. Maar wel de aandacht voor watje in drinkbakje ;)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Floris »

Fluon werkt op plastic, niet op silicone.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Ik bestel binnekort een potje(of 2) Fluon.
Dan zal ik als ook ZSM mijn nest proberen af te maken.
Deze situatie is zo onhandig, ik heb totaal geen info hoe de kolonie het maakt, buitenom voedsel aanname en een gebouwde berg van pluisjes en zaadstukjes voor de ingang van het buisje.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Ik overweeg nu nog of ik moet kijken of niet... (Hoe dan ook een nest nodig voor een mierenkolonie :P )
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door AntF »

Haha, ik vroeg me altijd al af hoe een koningin haar boodschappen deed :D .
Misschien is het een idee om de waaiers van de zaadjes af te halen?

PS. Ik vind je blog heel leuk om te lezen hoor
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Ik heb gedacht om de waaiers eraf te halen.
Alleen wist ik hier niet de beste methode toe(Tips)... En zaadje voor zaadje is nogal een baard-kweekend werkje :P
(ik heb 1 setje met de aanstekker afgebrand, alleen de lucht hiervan was niet echt... fijn. Plus, ze bijten zelf de waaiertjes af, althans, ik heb al wat losse waaiertjes gezien.)
Het proteine stickje lijkt niet veel mee gedaan te worden.
Ik laat dit een weekje liggen. Aangezien dit niet zomaar schimmelt etc.

Het poepje heb ik op een wattestaafje liggen. Ik zit te twijfelen of ik dit in mijn vrije tijd even onder een microscoop leg of alvast een preparaatje maak...

Leuk om te horen dat er enige intresse is ;)
De timelapsejes vind ik zelf geniaal. Zo krijgen mensen een wat beter beeld.
(Dit filmpje is enorm show-off materiaal :P )
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door AntF »

De timelapsejes vind ik zelf geniaal.
Ik ook. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je ze maakt...
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Excuses voor taalfouten, ik ben net 2 minuten wakker :P

Timelapse App voor Android.

Even wat met de instellingen vogelen.
Mijn camera op mijn telefoon is vrij "goed/redelijk".
Ik hoop dat ik je vraag hier mee beantwoord heb. Voor fototoestellen weet ik het ook niet :(
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door AntF »

Ja, die app ken ik ;) . Ik dacht dat je het met een fotocamera had gemaakt, aangezien de kwaliteit toch best goed is.
In ieder geval bedankt.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Plaats reactie