Horizontaal ytong blog

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Horizontaal ytong blog

Bericht door Artilux »

Hallo,

Ik heb besloten om te beginnen met een klein begin ytong blokje voor mijn Messor barbarus.
Omdat de kolonie nog zo klein is, zit er geen haast achter mijn project.
Ik wil namelijk ook mijn verticaal ytong in de buitenwereld bak ( Vragen hierover vind u Hier ) plaatsen. Dit zal een soort van mierenheuvel worden.
Omdat ik start met school zal dit een weekend project worden.

Dag 1
Het begin ytong is een blok van 200x140x70mm.
De afdekkende glasplaat is 150x10x2mm. Deze wil ik in het ytong laten vallen. Dit oogt wat mooier, alleen zal wel lastig zijn met het frezen van deze specifieke diepte (2mm diep).
Vervolgens komen er 2 kamers van 50*40mm en 2 kleinere kamers.
Een bevochtiging sleuf welke ik zal vullen met watjes. Dit om verdrinking te voorkomen.

Afbeelding

Momenteel zit ik nog op het struikelblok hoe diep ik de kamers zal maken, de slang uit de entree is 16mm doorsnee (buiten diameter, 12mm binnen) en deze moet wel in het blok passen.
Misschien maak ik met de hand een helling. Hier ben ik nog niet overuit.


Ik zal hier het proces van mijn ytong blok in kaart brengen door middel van updates in dit bericht.
Vragen en opmerkingen/tips zijn meer dan welkom.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Floris »

Artilux schreef:Een bevochtiging sleuf welke ik zal vullen met watjes. Dit om verdrinking te voorkomen.
Water in Ytong zal langzaam door het Ytong heenlopen naar het laagste punt. Watjes in de sleuf zullen alleen verdrinking in de sleuf voorkomen, en zullen niet uitmaken voor water dat door het Ytong heen loopt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Artilux »

Ik dacht, omdat watjes ook wat water vast houden, de verdeling van het water wat langzamer zal verlopen.

Omdat dit ytong blokje waarschijnlijk in de buitenwereld komt te liggen, moet het waterreservoir dus afgedicht worden.
Mogelijk sluit ik de eerste maand of 2 het slangetje aan op de bak.
Ik heb geen idee hoe snel ze door het ytong heen bijten, vandaar.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Artilux »

Na een lange pauze met het bezig zijn van het formicarium heb ik nu toch eindelijk de draad weer even opgepakt.
Ik ben er nog lang niet, maar dit is wel een stap verder.

Ik heb het ytong nest een kleurtje gegeven met rode oker. Het verhaal van de baksteen kleur vind ik zelf enorm mee vallen. Ik vind het zelf mooi, maar hier is het nest, zonder slang en glasplaat:
Afbeelding

Tevens ben ik begonnen met een test van het gips wat ik in de bak wil gieten. Ik heb een reeks plantjes gekocht welke ik in de bak wil verwerken.
De gips giet test was om te kijken of ik genoeg kleur kon geven aan het gips. Alleen zag ik dat er enorm veel oker voor nodig is om de kleur te krijgen welke gewenst is. (Tevens komt er nog een testbatch met een beetje zand erop, anders is het net een spiegel zo glad.)

Daarom denk ik de bak vol te gieten en het daarna probeer te verven. Ook dit ga ik nog testen op het gips wat ik nu gegoten heb.

Plantjes:
Afbeelding

Gips test:
Afbeelding


Volgende update wordt over na gedacht en zal zeker komen ;)
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Tristan »

Ziet er veelbelovend uit! :)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Artilux »

Vandaag was een productieve dag.
Een zeer productieve dag! De reden waarom ik zoveel online gooi, althans qua beeld materiaal. Is omdat ik graag mee help met het ideeën inbrengen voor de nieuwe mensen.
Zo weet iedereen een beetje hoe het gedaan is.

Na een testje van mijn nest in de bak kwam ik erachter dat het hem niet werd qua dikte. (Ik wil perse het nest en outworld in 1 bak. Uitbreekgevaar vermindering)

Foto nest in bak:
Afbeelding

Zoals te zien is dit niet echt mooi... Zo doende, gekozen om de zaag er in te zetten!
Eerst alles netjes afgeplakt en toen zagen maar. (Ik heb mijn vader voor enige assistentie gevraagd, aangezien ik geen foto kon maken en zagen :P )

Zagen:
Afbeelding

Na het zagen heb ik alles bijgeverfd met mijn Romeins "geel" oker. (Maak er maar gewoon rood van!)
En een test met gips schilderen.

Eindresultaat schildertest en nest:

Afbeelding
Afbeelding

Nu was ik niet helemaal gecharmeerd van het geschilderde gladde gips. Dus was ik weer flink aan het twijfelen.

Omdat ik wat plantjes had gekocht en ik deze graag in mijn bak wilde zetten moest ik hier iets voor bedenken, deze kun je namelijk niet zomaar in het gips prikken.
Zo doende kwam mijn overmatige alcohol consumptie weer handig van pas, omdat ik nog wel ergens shot glaasjes had :P Camping variant dan wel. Voor pillen...
Lang verhaal kort, wat knip werk maakte een perfect bakje voor een gips malletje!

Mal met plant:
Afbeelding
(je ziet gelijk mijn modelgips, dus dat is weer een vraag minder. "Kauf" Knauf! Das goeie handel!)

Vanaf hier maak ik een grote sprong in beeld materiaal.
Ik heb een gips mengsel gemaakt en hier een klein beetje oker aan toegevoegd. Maar door de enorme hoeveelheid wit kreeg ik dit niet donker genoeg.
Ook heb ik een 2e batch van gips moeten maken omdat ik een verkeerde berekening had gemaakt. (1dl gips valt nat kleiner uit. Ik verwachte met 1 deel water 1 deel gips 2dl materiaal te krijgen, maar door de lucht tussen het gips kwam dit kleiner uit. Houw hier rekening mee wanneer je dit op deze manier wilt doen!)

Zo doende heb ik gegoten en alles zo snel mogelijk op zijn plaats proberen te doen.
Het nest was iets schuin gezaagd, 2 muntjes van 5 eurocent was voldoende om dit waterpas te krijgen!
Daarna snel de plantjes erin geduwd. Dit ging al wat lastiger aangezien het hele zaakje al langzaam harder werd.
Uiteindelijk met mn hand nog wat materiaal heen en weer geduwd om overal een beetje te dekken over de plantenvoetjes.
Door dit geschuif kwam er een extra dimensie/ruwheid in het gips. Waar ik nu erg tevreden mee ben!

Resultaat na wat bijwerken:
Afbeelding

2 verschillende tinten oker (Veel oker en minder):
Afbeelding

Resultaat:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Glasplaat en thermometertje:
Afbeelding


Slot:

Ik moet nog wat dingen verzinnen, kijken hoe ik fluon aanbreng + hoe ik mijn warmtematje ga aanbrengen.
Wanneer alles klaar is en er een verhuizing gaat plaatsvinden update ik jullie weer ;)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door GvG »

Je hebt zo hard gewerkt dat je de stroopwafels helemaal bent vergeten op te eten!

Ontopic: Hoe denk je het nest te gaan verduisteren?
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Artilux »

O jee, de stroopwafels! :(
Die eet ik vanavond dan maar op :P

Ik ga over het glasplaatje een kartonnetje maken waar een lipje aanzit.
Dit past dan precies over het glazez plaatje/verdieping in ytong. Kan er makkelijk afgepakt worden en hier zou dus het waterbakje op kunnen komen te staan etc.
Ik verwacht niet dat ik al te vaak ga kijken ;)

Als ik er over uit ben hoe ik mijn afdekschermpje maak etc post ik hier ook weet foto's van ;)

Hij is zo goed als af, alleen nog wat dingetjes bedenken ;)
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal ytong blog

Bericht door Artilux »

Finale!

Het is zo ver, de mieren zijn verhuist. En dit wordt natuurlijk ook geupdate in mijn blog.

Foto's van nest in gebruik:

Afbeelding
Aardig wat druppels. Iets te enthousiast bevochtigt. Zoals te zien worden er 2 kamers als opslag gebruikt en 1 als broedplek. Een andere kamer is momenteel niet in gebruik. Ik vrees door mijn overbevochtiging.
Met verduistering:
Afbeelding
Plaats reactie