Messor barbarus (Artilux) Overleden

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Messor barbarus (Artilux) Overleden

Bericht door Artilux »

Hallo lezers,

Hierbij de start van mijn blog.
Gisteren is mijn Messor barbarus kolonie binnengekomen.
Samen met een warmte matje, waar ik nog een oplossing voor moet vinden om deze temperatuur te regelen...
Het word namelijk veel te warm direct op de bak. Dus ik denk dat ik hier een laagje van iets moet tussen doen om ongeveer 27°C te halen.
Mogelijk heeft hier iemand een antwoord op, behalve een dure thermostaat.

Het buisje

Afbeelding
Een stuk of 25 werksters met wat broed en poppen. Kan ik al aan de ytong beginnen of is het handiger om nog even te wachten.
Aantal werksters in de buitenwereld verschilt. Na de verstoring was het enorm, normaal loopt er geen tot 1 werkster rond. Soms een 2e.
Vaak gebeurd er weinig wanneer ik er op kijk, kom ik terug en zijn alle taken uitgevoerd.

De bak op de eerste namiddag

Afbeelding
Afbeelding


De bak met suikerwater/honing trogje

Afbeelding
Hier is ook enige activiteit te zien.

Aangenomen voedsel

Zaad:
Graszaad
Japanese hirse, zeer kleine rondjes.

Insecten:
Motjes. (1ste motje werd buiten gegooit, 2de en 3de motje wel aangenomen, aangezien ik ze niet gekocht had ben ik zojuist redelijk verstorend te werk gegaan om 1 van de 2 motjes af te pakken. Mijt preventie)

Suikerwater, 1ml suiker, 1 ml bloemenhoning, 2 ml warm water (Betere oplossing, dank u natuurkunde lessen)

Na verstoring van het nestje

Afbeelding
Het suikerwater is nu door een groepje mieren ontdekt, het feest is hiermee ook begonnen.
De zaadjes liggen flink verspreid door mijn boze god actie... Ik baal er zelf een beetje van dat ik het zo heb moeten oplossen, maar ik kreeg nogal schrik van de mijt gedachten.
Iets na de verstoring rende 1 van de werksters met een pop vandoor, deze heeft na 2 rondjes in de bak het nest weer opgezocht, gelukkig.
Dit zal de laatste nest verstoring zijn deze week, ik plan ze nu zeer met rust te laten, want de laatste week is nogal een chaos voor ze geweest.

Opmerking

Warmte mat staat uit, temperatuur in kamer is momenteel hoog genoeg.
Kwaliteit van de foto's met mijn telefoon is beter dan mijn fototoestel, fototoestel is niet gemaakt voor binnen en close ups.

Graag tip over warmtematje en ytong.
(Kunststof terrarium met warmte mat succes?)

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Laatst gewijzigd door Artilux op 17 jul 2016, 19:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Een zeer kleine update, eigenlijk gelijk na de foto van daarjuist.
Tijdens het schrijven van de begin pagina van mijn blog viel mijn mond open.
Waarschijnlijk heeft 1 van de werksters de kolonie ingelicht over het heerlijke suiker/bloemenhoning mengseltje.
Er zitten nu een stuk of 20 werkers buiten, waarvan ook submajors ( Er loopt 1 erg grote rond in verhouding met een daar naast staande kleine werkster)
Genoeg gepraat, 2 foto's. Na elkaar getrokken, geeft beweging aan.

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Artilux op 03 aug 2013, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Helaas enige problemen met de plaatjes. Ik ben er mee bezig.
[edit] Foto fout verholpen naar mijn idee, ik kan ze nu zien op mijn mobiel. Graag nieuws als een van jullie dit kan zien ;) [/edit]
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Het was meelworm smultijd!

Deze heb ik eerst even in de vriezer gegooit.
Daarna in 2e gesneden en in de bak gegooit.
Het zwarte randje op het grootste stuk is een stukje ingewand. (Darmkanaal?)

Afbeelding
Nog geen mier te bekennen

Afbeelding
Afbeelding
Aanvallen!

Kort timelapse filmpje. 0.5sec per shot.


Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Ik heb in 1 van de voederbakjes een propje watjes gelegd en deze goed bevochtigt.
Dit omdat ik ze nooit in het buisje met water zie, ik maak mij hier toch een beetje zorgen over.
Alsof ze niet drinken, of alleen uit het nestreservoir drinken.
Ik heb besloten om nu een uur lang een timelapse te filmen met shots per seconden.
Dit om te kijken of ze uit dit bakje water zullen drinken. Stel dat er een massa op af komt, zou dit betekenen dat er iets mis is met m'n watje in het proefbuisje? ( Het laat wel vocht door, zou ik te veel hebben gebruikt oid?)

Tevens ben ik begonnen met materiaal verzamelen voor een ytong nestje.
Ik denk dat ik vanavond nog een meelworm in 2e aanbied om te zien of dit weg is, of op gegeten wanneer ik terug kom van de cinema.

Een hoop zorgen om mijn kleine miertjes. Misschien omdat ik door mijn setup niet kan zien hoe ze het maken. Tenzij ze massaal naar buiten komen.
De graszaadjes worden massaal aangenomen, alleen weet ik niet of ze deze kunnen kraken of niet.
Ik denk dat ik er 1tje in tweeen breek/snijd om deze aan te bieden en zien of dit aangenomen word en mogelijk ook weer te vinden is in de buitenwereld na uitholling.

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Een kort filmpje hoe ze net gekraakte zaadjes ( Door mij ) het nest in slepen.
Door wat issues met youtube betreft muziek staat er of geen muziek onder, of muziek aangeboden door youtube.



Niet veel spectaculairs, misschien toch leuk voor de Messor barbarus fan :P

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Helaas, de eerste dode is gevallen.
Ik gok op een nanitic als ik de grootte van de mier zie, zeker omdat er toch een grotere rond loopt, mogelijk 2e leg.
Het beestje werd door een andere mier naar buiten gedragen toen ik besloot om een blik te werpen op m'n kolonie.

Qua tijdspan gok ik op een ouderdom oorzaak. De Nanitics zouden niet zo erg lang mee gaan, dus ik verwacht wat meer sterfte. Hopelijk niet natuurlijk!

Nog een vraag, nemen Messor barbarus altijd hun prooidieren mee in hun nest?
Ik heb ze gister weer een meelworm gegeven. Buitenom wat intresse van de grotere werksters is deze niet mee genomen.
Het leek wel alsof er wat uit gegeten was, maar hij was niet verplaatst. Misschien toch een keer koken om te zien wat ze er dan mee doen?

Vandaag poging doen tot eerste Ytong.

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Dode mier die gevonden was is verwijderd.
Aangezien ik morgen weg ga, heb ik ze vandaag een feestje gegeven.
Een hoop zaadjes welke ik normaal gezien over de hele week zou geven, waarvan 50% van de hirse zaadjes al open gekraakt zijn door mij ;)
Tevens een meelworm en een motje. Halve meelworm en mot aangenomen.
Als ik morgen weg ga, pak ik restant meelworm weg.

Volgende week maandag zal ik waarschijnlijk de eerst volgende check-up hebben. Ze hebben meer dan voldoende water, zaadjes zat en een warmte matje.
Aangezien de warmtemat elke keer vrijwel het zelfde blijft, minimale schommelingen door omgevingtemperatuur denk ik, laat ik deze aan staan.

Kom ik terug naar gekookte mieren heb ik gefaald als bioloog.

Laatste update en nieuws voor deze week! Veel mier plezier :)


Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Door omstandigheden ben ik eerder thuis.

Ze gebruiken een leeg reageerbuisje als groot afval opslag. Dit buisje verwijder ik dan ook met gemak. Hier zat het meelworm lichaam in.
Gekookt of bevroren, volgens mij pakken ze alleen wanneer ze echt zin hebben.
Tijdens het wegpakken van 1 van de voederbakjes, (Straks nog eens een meelwormpje koken) flipte de kolonie een beetje.
Zo kwam er een werkster met een pop naar buiten gerend. Na 30 seconden weer terug gekropen.
Het meelworm restant had een prachtig open gebeten zijkantje. Leuk om te zien dat ze er ook echt aan hebben geknaagd.

Ik zal dus een oplossing moeten vinden voor het probleem met het voederbakje en het tikje tegen het glas van de pincet.
Binnenkort mijn ytong afmaken. Nog niet over uit of ik ze een tube geef als ingang, of een helling van ytong.
Het nest komt namelijk in de buitenwereld te staan.

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Een kleine constatering,

Na redelijk wat zorgen maken over het niet aannemen of weinig aannemen van meelwormen zie ik eindelijk wat er aan de hand is.
Niet elke keer wordt de moeite genomen om het karkas mee te slepen naar het buisje, maar wordt het in de buitenwereld uitgehold en in stukken geknipt.
Ik gok dat de stukjes mee genomen worden naar het nest. Voor de larven en gyne.

Na het goed bekijken van de karkassen is het duidelijk te zien dat op sommige punten het pantser is open geknipt en dat de gehele inhoud van de meelworm weg is.
En dit is natuurlijk niet verdampt :)

Conclusie:

Niet alle prooidieren worden mee genomen naar het nest.

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Hey,

Vandaag voor het eerst paardenbloem zaadjes (Met de waaiertjes eraan) gegeven.
Afwachtende voor de reactie hierop.

Niet echt een update, meer een vraag.
Ik ben weer een paar weekjes verder en een goede week na m'n laaatste update.
Echter heb ik geen idee hoe mijn miertjes het maken.
Jullie hebben de setup gezien en kan ik nu niet zien hoe de mieren het maken.
Ik weet dat de gyne rust nodig heeft, alleen kan ik niet zeggen of ze nog leeft of niet. Want ik kan niet mijn reactie buis in kijken.

Neem ik een groot risico als ik even het buisje uit de bak pak en kijk naar de gyne of ze nog leeft etc?
Ik wil volgend weekend proberen mijn ytong nest in gebruik te nemen, om dit probleem te verhelpen.
Alleen ben ik nog niet uit over hoe ik dit allemaal ga doen.

Gebruikt iemand Fluon op een plastic aquarium wand? Werkt dit fatsoenlijk?


Alvast bedankt!!

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Na enige twijfel over de intresse naar de zoveelste Messor barbarus blog zat ik te twijfelen over doorgaan met m'n blog.
Tot ik vandaag ik unieks mee maakte. Althans, ik heb het nergens eerder gelezen. Of gezien!

Ik had niet snel genoeg mijn camera erbij om beeldmateriaal te vergaren om alles op beeld te krijgen.

Long story short, mijn gyne is naar buitengekomen om in een hoek van het formicarium uitwerpselen te lozen.
Ik heb dit, toen het nog nat was, gelijk opgeveegd met een wattenstaafje. Aangezien ik het er niet makkelijk uitkrijg wanneer het opgedroogt is.

Geen foto's van de (waarschijnlijk wel bekende) zwarte vlekjes op de bodem van mijn formicarium, maar een filmpje.
De wandelende gyne ;)


Hij kan in HD worden bekeken.

Foto voor ze haar uitwerpselen heeft verloren
Afbeelding


Vandaag heb ik mijn Fluon binnen gekregen en wanneer ik tijd heb (Plus enige zin en energie) maak ik mijn ytong nest beschikbaar.
Na enig gehobby wil ik ze dan verhuizen naar een outworld met attributen. (Ytong nest boven op een gypse bodem in een kunststof bak, ik verklap niet te veel :) )

Ik ben, zoals jullie begrijpen, natuurlijk heel erg blij dat ik mijn gyne heb gezien. Helaas niet op de meest charmante manier, geen idee van de leg van eieren etc. Alleen ze leefd nog. En daar ben ik zeer blij om.
De hoeveelheid voedsel in de bak is vrij hoog.
Ze lijken de paardenbloemzaadjes niet enorm fijn te vinden. Ze spelen er meer mee dan dat ze verdwijnen.

Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Artilux)

Bericht door Artilux »

Na weer wat tijd is het zover. De verhuizing.
Ik heb ze niet op een al te charmante manier verhuist. Dit ging niet helemaal vloeiend. Tijdens het oppakken van het buisje schoven alle zaadjes richting broedplek.
Toen ik het buisje in de bak legde was het grote paniek.

Door een ledlampje op het nest te richten was de enige duistere plek het nest zelf.
Hier zijn ze overnacht in getrokken. Wegens het feit dat het een vrij kleine kolonie is, gebeurde dit zeer snel.

Het nest, iets te veel bevochtigt. Ik laat het nu een tijd drogen tot de grote waterdruppels weg zijn.
Afbeelding

Het nest met het verduistering scherm + drinkbak.
Afbeelding

Er komt nog meer beeldmateriaal. Alleen gun ik de kolonie nu even z'n rust.

Er is een gyne aangenomen, Lasius niger welke in de vriezer is geweest. De poppen, nanitics, larven en eitjes liggen nog in de vriezer.
Deze gaan onder de microscoop wanneer ik tijd heb naast mijn studie.

Tevens is er 1 helft van een meelworm verdwenen, waarschijnlijk het nest in getrokken.
Als ik geen afval naar buiten zie verschijnen zal ik dit weekend nog eens een kijkje nemen.
Graszaadjes worden aangenomen. Echter niet allemaal. (Kijken de mieren van te voren of het niet een los hulsje is?)
Ook het eerder moeizaam aangenomen "Hirse" zaad is aangenomen wanneer in de bak gestrooid.

Fluonlaag lijkt te werken. Zeer tevreden met het resultaat. Een geslaagde eerste keer.


Hier kunt u reageren: V&O + Tips en Tricks[/quote]
Plaats reactie