Verticaal of horizontaal ytongnest?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ubo
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 september 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Verticaal of horizontaal ytongnest?

Bericht door Ubo »

Hallo,

mijn vader en ik willen voor mijn kolonie (nu al) een ytongnest maken. Het idee was dat we het nest opdelen in "lagen" door watjes in de gangen te leggen; op die manier kunnen de mieren het nest vergroten naar behoefte. Ik had echter een vraagje:

Ik heb horen zeggen dat een verticaal ytongnest veel makkelijker is om te bevochtigen. Is dat ook zo? Als ik nog meer vragen heb zal ik ze hier posten.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Verticaal of horizontaal ytongnest?

Bericht door Floris »

De methode met watjes is mogelijk, maar vaak graven de mieren eerder door de watjes dan je zou willen, waarna er afval in het nest kan blijven liggen.

Je vraag over bevochtiging: een verticaal Ytong-nest zou makkelijker te bevochtigen zijn dan wat?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Ubo
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 september 2013
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Verticaal of horizontaal ytongnest?

Bericht door Ubo »

Floris schreef:De methode met watjes is mogelijk, maar vaak graven de mieren eerder door de watjes dan je zou willen, waarna er afval in het nest kan blijven liggen.

Je vraag over bevochtiging: een verticaal Ytong-nest zou makkelijker te bevochtigen zijn dan wat?
Dan een horizontaal ytongnest. Is er een alternatieve methode dan watjes, die beter werkt?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Verticaal of horizontaal ytongnest?

Bericht door Floris »

Ubo schreef:Dan een horizontaal ytongnest.
Water wordt opgenomen door Ytong, maar loopt ook naar beneden. Een horizontaal nest is daarom makkelijker flink te bevochtigen dan een verticaal nest. In een verticaal nest zullen dan de ondereste kamers onderwater komen te staan. Als je elke dag water wilt geven is dat geen probleem, of als je een ander mechanisme bedenkt.
Is er een alternatieve methode dan watjes, die beter werkt?
Eerst een kleiner nest maken, en dan verhuizen naar een groter nest. Als je meerdere kolonies hebt, kan de volgende kolonie het oude nest dan overnemen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Verticaal of horizontaal ytongnest?

Bericht door Tristan »

Lvet heeft een stukje pillenstrip gebruikt ipv watjes. Zijn blog vind je hier ;)
Plaats reactie