Algemene hulp gevraag voor Myrmica Rubra

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Algemene hulp gevraag voor Myrmica Rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Heey iedereen ik zal proberen netjes een kort forum te maken met al mijn vragen geformuleerd, niet zoals vorige keer hier een post en daar een post en misschien daar nog een..
Wat ik graag wilde weten is wanneer is het ideale weer voor de bruidsvlucht van de Myrmica Rubra , wat zijn hier goede omstandigheden voor, hiermee bedoel ik temperatuur neerslag etc. Wat ik verder wilde weten is kan je een nieuwe gyne aan je kolonie toevoegen op een of andere manier als dit eventueel gaat maar lang duurt vindt ik het niet erg. Ik wilde graag een kolonie kopen op een webshop of van iemand op het forum, wat tot nu toe nog niet gelukt is.

- Stel ik vang een gyne weet iemand hoe lang het duurt voor ze haar eerste eitjes legt en ze heeft genoeg voedingsreserve voor haar eerste werksters tot ze volgroeid zijn?

-Is er een voorkeur aan de buitenwereld van de Myrmica rubra? Plastic of glas en wat is het beste anti uitbraak systeem voor deze soort?

-Voorkeur van voedsel of is dit ook af te wachten waar ze zin in hebben?

- Zijn deze soort heel temperatuurs gevoelig want op mijn kamer is het in de winter heel koud en in de zomer heel warm meestal warmer als het buiten is.

-Sommige zeggen dat deze soort een goede beginners soort is sommige zeggen van niet wat denken jullie?

-Heeft iemand nog leuke weetjes over deze soort/ras van mier? Alle info is welkom

- http://www.ants-kalytta.com/Equipment-B ... ction.html is deze bovenste ijzergaas dun genoeg voor het houden van myrmica rubra ? En tegen de randen ook nog eventueel talk als het MOET is het zonder uitbraak systeem ook genoeg met enkel de gaas? Waar ik wel aan dacht is dat het mischien beter is , om ook een talk laagje toe te voegen zodat ik het ijzer gaasje zonder problemen er kan af halen zonder dat er miertjes inzitten.

- Ik zou het stom vinden om mijn gel farm niet te gebruiken ik ik deze gewoon aansluiten aan mijn y-tong nest als de kolonie groot is , kwaad kan het toch niet denk ik he?

- Is het proefbuisje afdekken met rode folie genoeg?

- Kan ik gynes die net aan de bruidsvlucht beginnen aan mijn kolonie toevoegen?


Ik zal vanaf nu ook proberen niet op alles te reageren en als ik vragen heb alles mooi op te sommen, en niet alles door elkaar zetten.
Hartelijk bedankt alvast en sorry voor wat er gebeurd was hiervoor...

Mvg,
Fenix
Laatst gewijzigd door FenixGoesEvil op 22 okt 2013, 07:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica Rubra

Bericht door ProXi »

Ik zal alleen de vragen beantwoorden die ik (deels) kan beantwoorden.
- Stel ik vang een gyne weet iemand hoe lang het duurt voor ze haar eerste eitjes legt en ze heeft genoeg voedingsreserve voor haar eerste werksters tot ze volgroeid zijn?
Als je een gyne vangt na een bruidsvlucht, weet ik niet of het met dit soort lukt om een kolonie te starten. Zover ik weet, is dat de meeste mensen niet gelukt. Misschien heeft iemand anders een andere ervaring hiermee. Je zou dan dus een kolonie moeten kopen met al werksters erbij. In de natuur komt het ook vaak voor dat de koninginnen geen eigen kolonie beginnen, maar zich voegen bij een bestaande kolonie.
-Is er een voorkeur aan de buitenwereld van de Myrmica rubra? Plastic of glas en wat is het beste anti uitbraak systeem voor deze soort?
Ik heb zowel glas als plastic gebruikt. In beiden buitenwerelden doen ze het prima. Is geen verschil te merken. Als anti uitbraak middel kan je het beste fluon gebruiken. Dat zou je dan wel moeten bestellen via internet. Bijvoorbeeld bij Antstore. Een talklaag kan ook. Alleen moet je dat vaker bijhouden, is het in het begin ook lastig om het juist te doen en moet je voorkomen dat de talk vochtig wordt.
-Voorkeur van voedsel of is dit ook af te wachten waar ze zin in hebben?
Die van mij hadden geen voorkeur. Ze namen alle insecten gretig aan. Verder geef ik ze suikerwater.
- Zijn deze soort heel temperatuurs gevoelig want op mijn kamer is het in de winter heel koud en in de zomer heel warm meestal warmer als het buiten is.
Dit soort hoeft je in ieder geval niet te verwarmen. Dus dat is wel prettig. Ze doen het goed op kamertemperatuur. Zo lang het niet vriest op je kamer is het geen probleem.
Hoe ze met enorme hitte omgaan weet ik niet. Zolang het nest goed ventileert, ze genoeg te drinken hebben en het geen 35+ graden wordt zal het vast geen problemen moeten opleveren denk ik.
-Sommige zeggen dat deze soort een goede beginners soort is sommige zeggen van niet wat denken jullie?
Ik vind het wel een beginners soort. Je hoeft geen rekening te houden met luchtvochtigheid en je hoeft ze niet te verwarmen. Ze kunnen ook redelijk goed tegen stress.
Aangezien beginners vaak te veel kijken en storen is dat met dit soort geen probleem. Daarnaast nemen ze makkelijk voedsel aan.
Je moet wel ervoor zorgen dat een deel van nest goed vochtig is. Als het nest droog is sterven ze. Ze houden van een vochtige omgeving. Daarnaast moet je ze ook voldoende te drinken aanbieden.
Je moet verder uitkijken dat deze mieren kunnen steken. Dat is niet heel prettig en het zijn redelijk goede ontsnappers.
-Heeft iemand nog leuke weetjes over deze soort/ras van mier? Alle info is welkom
Ze zijn redelijk agressief en als je kolonie wat groter is zie je ook duidelijk hoe massaal er gereageerd wordt op het aanbieden van voedsel.
- Ik zou het stom vinden om mijn gel farm niet te gebruiken ik ik deze gewoon aansluiten aan mijn y-tong nest als de kolonie groot is , kwaad kan het toch niet denk ik he?
Een gel farm is geen ideale leefomgeving. Ik weet ook niet precies hoe dit soort reageert als ze in een gelfarm leven aangezien ze een vochtig nest nodig hebben. Daarnaast heb ik wel eens beelden gezien dat mieren erin blijven vastplakken. Waarschijnlijk zal dit ook gebeuren met het afval (dode mieren en resten van insecten). Dan krijg je volgens mij een troepje.
- Is het proefbuisje afdekken met rode folie genoeg?
Ik weet niet of ze het licht door het rode folie kunnen zien. Bij sommige soorten werkt de rode folie niet. Persoonlijk denk ik sowieso dat verduisteren beter is.
- Kan ik gynes die net aan de bruidsvlucht beginnen aan mijn kolonie toevoegen?
Ja, alleen in de meeste gevallen worden ze wel aangevallen. Bij sommige mensen is het wel eens gelukt om koninginnen toe te voegen. Maar in heel veel gevallen worden de koninginnen aangevallen en gedood. Werksters kunnen niet bijgevoegd worden. Je kan dus ook geen twee kolonies samenvoegen.
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door AntF »

http://www.ants-kalytta.com/Equipment-B ... ction.html is deze bovenste ijzergaas dun genoeg voor het houden van Myrmica rubra ? En tegen de randen ook nog eventueel talk als het MOET is het zonder uitbraak systeem ook genoeg met enkel de gaas? Waar ik wel aan dacht is dat het misschien beter is , om ook een talk laagje toe te voegen zodat ik het ijzer gaasje zonder problemen er kan af halen zonder dat er miertjes inzitten.
Volgens mij is de mesh van dit gaas fijn genoeg, gekeken naar hetgeen wat op de site staat.
'Because of its fine mesh size it is ideal for any kind of ants species.'
De mesh grootte van het gaas dat ik gebruik weet ik niet, dus als je dat zeker wilt weten kan je dat misschien beter op de site vragen.

Als je het gaas goed bevestigt, zodat het helemaal afsluit zou het volgens mij ook zonder talklaag oid moeten lukken. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat er geen kiertjes vormen. Een talklaag is echter wel zeer aan te raden, omdat het zeker weten werkt (indien goed aangebracht) en handig is voor als je de deksel van het formicarium afhaalt.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Oke hartelijk bedankt voor deze super nuttige en helpvolle antwoorden!
Wat ik nu best jammer vond is dat de verzendingskosten vand e gaas meer kost dan de gaas zelf heb je enig idee of je die ergens in een winkel kan kopen?


Groetjes
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

-Voorkeur van voedsel of is dit ook af te wachten waar ze zin in hebben?

Die van mij hadden geen voorkeur. Ze namen alle insecten gretig aan. Verder geef ik ze suikerwater.
Geef je ze enkel het suiker water? Of krijgen ze ook nog honing water?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door AntF »

Je zou het bij een klusmarkt kunnen proberen, misschien dat de daar zee fijn gaas verkopen. Misschien hebben anders mensen van het forum nog wat gaas te koop?
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Oké ik zal het alvast bij gezocht plaatsen hartelijk bedankt Ant.


Mvg :twisted:
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Nog een vraagje dat in me op kwam...
Is er een ondergrond waar Myrmica Rubra van houdt liefst eentje die ik gewoon met mijn schupje ergens kan gaan halen haha.
En hoe vaak moet je hun buitenwereld grond bevochtigen? ..


Mvg,
:twisted:
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Voske
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 april 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door Voske »

Mijn hebben ze aangeraden gewoon helemaal niks. Gewoon glas/plastic van wat je formicarium is. Ik dacht: "Oh ik doe er toch leuk even zand in". Nu gooien ze de hele tijd zand in hun suikerwater en er rond zo'n dingen. Dus tjah zand staat wel wat mooier maar of het handiger is? Dat denk ik helemaal niet :)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Ow ik dacht altijd dat de buitenwereld ook wat vochtig moest zijn van daar, dat ik ook dacht dat je best een laagje grond erbij neemt :P. Oké maar gaat elke kolonie hun zand in het water etc. doen?

Want online wilde ik een keer een kolonie kopen tot ik de verzendingskosten zag 16EU !! En daaronder stond "mensen die dit artikel kochten , kochten ook" en daar stond dan een leem-zandachtig iets bij...


Mvg en bedankt voor je antwoord!
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door AntF »

Precies hetgeen waar ik toen ook intrapte.
Zelf kocht ik toen ook leemzand, maar dat was een slechte keuze. Al het leem en zand trouwens, het levert vooral problemen op. Wat Voske al zei: links laten liggen.
Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Oké wel een beetje jammer het is veel mooier met een mooi ondergrondje ik vindt persoonlijk naar mijn mening dat er wel iets in moet :( laatst zag ik denk ik iemand op youtube ook op dit forum zat hij youtube naam is Karel s kan niet op zijn forum naam komen, maar hij had een soort kleine witte steentjes als ondergrond, ik snap dat het voor problemen zorgt maar leeg vind ik het een beetje zonde..
Ik vind dat de buitenwereld echt natuurlijk moet :O


Groetjes
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door Lvet »

Er zijn wel manieren om de buitenwereld mooi te maken zonder dat de mieren het materiaal kunnen misbruiken, maar als beginner raad ik je af om daarmee te experimenteren. Het belangrijkste nu is dat je geschikte nesten leert bouwen, met goede bevochtiging, zonder ontsnappingsmogelijkheden etc. Dit vergt wat ervaring dus richt je daar maar op. Ik heb in het begin ook vaak genoeg een onhandig formicarium gemaakt. Zelfs nu maak ik nog fouten, er is altijd ruimte voor verbetering.

Als je je kolonie goed verzorgt, zullen ze snel groeien en heb je al gauw een groter formicarium nodig. Dan heb je al meer ervaring en kun je je ook op het uiterlijk van het formicarium richten. Houd het nu gewoon zo simpel en kaal mogelijk.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Oké bedankt voor de uitleg
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Je hoeft geen rekening te houden met luchtvochtigheid


Dus de luchtvochtigheid maakt absoluut niet uit? Ik had recent een bol.com cadeaubon gewonnen t.w.v. 50 euro dus heb ik volgende artikelen voor mijn toekomstige kolonie besteld :


http://www.bol.com/nl/p/hendrik-jan-the ... 010827511/ (gewoon voor temperatuur te weten)
http://www.bol.com/nl/p/elro-kt400t-tem ... 010647112/ (Ik heb een warmtematje voor in de winter wil ze geen 7 maanden in winterslaap iets minder, dit is om de temp niet te hoog te laten gaan)
http://www.bol.com/nl/p/komodo-hygromet ... 010751019/ (Dit is voor vochtigheid te meten) Maar vochtigheidsgraag is niet belangrijk voor deze soort?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door Lvet »

Hij bedoelt dat het niet hoeft in de buitenwereld, denk ik. Het nest zelf moet wel vochtig zijn. Maar dat hoef je weer niet te meten. Gewoon zorgen dat er een vochtig gedeelte is en een minder vochtig gedeelte (een gradiënt). De mieren kiezen dan zelf.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Okey bedankt!
Denkje dat het met dat thermostaat ding lukt om als de mat te warm wordt het laten uit gaan? Normaal wel tog?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door Floris »

FenixGoesEvil schreef:Denkje dat het met dat thermostaat ding lukt om als de mat te warm wordt het laten uit gaan? Normaal wel tog?
Normaal wel, inderdaad. Het is wel altijd belangrijk om te zorgen dat de mieren ook ergens kunnen zitten waar het niet verwarmd is, zodat ze altijd kunnen vluchten als het toch te warm wordt.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Oké dus stel het is te warm zet ik de temperatuur op dat ding lager zodat ze terug overal in het nest lopen en die temperatuur is dan perfect voor ze? Heb je een idee aan welke temperatuur ik zou moeten beginnen? 20 graden?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door Lvet »

FenixGoesEvil schreef:Okey bedankt!
Denkje dat het met dat thermostaat ding lukt om als de mat te warm wordt het laten uit gaan? Normaal wel tog?
Dat is inderdaad de bedoeling. Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt. Je moet wel de warmte tegen de mat aan laten meten. De sensor moet dus wel contact maken met je warmtemat. Ik hoop dat er dus een sensor aan een kabel aan zit.

In principe is een dergelijk dure opstelling niet nodig voor een beginnerssoort.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Maar het is best koud op mijn kamer en mijn kolonie mag wel in winterslaap maar ik wilde liever geen 7 maanden in winterslaap laten. Vandaar dat ik ze wel moet verwarmen anders wordt het te koud voor ze
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door FenixGoesEvil »

Kan ik de Myrmica rubra houden op ongeveer 15-20°C ?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
AntF
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 01 april 2013
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Algemene hulp gevraag voor Myrmica rubra

Bericht door AntF »

Niemand spreekt beter dan de mier, en zij zegt niets.
Plaats reactie