Meelwormen

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Meelwormen

Bericht door Artilux »

Hallo,

Ik heb voor mijn Messor barbarus kolonie een bakje meelwormen gekocht.
Ze hebben hier 1x een stukje van aangenomen.
Ik wil ze alleen invriezen omdat ik zie dat er enkele al beginnen te verpoppen in de koelkast... Wat ik niet als mogelijk had verwacht.
Ik weet dat de celstructuur kapot gaat door invriezen en ze van binnen dus tot slurrie veranderen :/ Zwarte zooi.
Mijn vraag is eigenlijk, is deze zwarte zooi die ik krijg door het ontdooien van meelwormen nog wel voedzaam? Of kan ik dit beter niet geven?
Zijn gevriesdroogde meelwormen een optie?

Ik zou namelijk zo snel mogelijk de meelwormen uit mijn koelkast hebben, mogelijk voer ik de helft aan de vogels.

(Mooiste is, er is een zakje met 2 meelwormpjes uit de vriezer verdwenen en niemand weet wat of hoe, dus wie weet heb ik straks een vleeskroket met een knapperig insectje :P )
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Meelwormen

Bericht door GvG »

Haha, gelukkig zijn meelwormen heel gezond! Sommige leden voeren ook meelwormpoppen aan de mieren. Ik zelf geef de laatste tijd veel vliegenpoppen. Gewoon maden van de dierenwinkel laten verpoppen. Ik vries ze in om ze makkelijk te bewaren. Ik haal uit de vriezer wat ik direct ga voeren en snij ze open als ze nog bevroren zijn, dat geeft minder troep. De inhoud is nog mooi wit en vers, al mijn mieren zijn er dol op.

Het grote voordeel vind ik dat het weinig troep geeft. De mieren eten ze mooi leeg en er blijft alleen een coconnetje over. Maar dat geldt ook min of meer voor meelwormen.

Je kan de poppen dus gewoon aan de mieren geven. Met het zwart worden heb ik geen ervaring, dat lijkt me niet goed voor de mieren. Zijn ze al zwart direct na het ontdooien, of pas later?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Meelwormen

Bericht door Floris »

Mieren kunnen geen gedroogd voedsel verwerken (afgezien van zaden).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Meelwormen

Bericht door Artilux »

Het zwart worden, is meer het bloed/neem ik aan, wat vrij komt na het opensnijden.
Vorige keer was mijn meelworm wel nog niet 100% bevroren, dus het kunnen misschien ook ingewanden zijn geweest.

Ik was niet van plan om poppen te gaan houden, komt allemaal nogal precies aan, stel ik vergeet het een weekje loopt er een dikke tor door m'n koelkast :P

Maar dan weet ik dat ik het hele/halve bakje gewoon in de vriezer kan pleuren, ik geef ze nu toch nog niets levend.
Ook ben ik door invriezen gelijk een risico kleiner op mijten.

Ik had al mijn twijfels over gedroogde wormen, fijn dat dit nu zeker is.

Ik denk dat er wel een slotje op kan.

Antwoord: Gewoon invriezen ;)
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Meelwormen

Bericht door ricardovdh »

Als je de poppen gewoon in een normaal bakje doet kan er niks ernstig gebeuren hoor ;) .
Meeltorren zijn echt lompe klimmers en komen nog niet eens met 6 poten op de rand want ze glijden er echt letterlijk vanaf :lol: .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Gebruikersavatar
Artilux
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 juli 2013
Locatie: Tilburg
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Meelwormen

Bericht door Artilux »

Het is niet zo zeer dat ik er veel moeite mee heb ;) Alleen ik ben niet de enige die de koelkast gebruikt, of de achtertuin/schuur :P
Ik ben al zeer blij dat de beestjes nu even in de koelkast kunnen staan ;)
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Meelwormen

Bericht door FenixGoesEvil »

Mieren kunnen geen gedroogd voedsel verwerken (afgezien van zaden).
http://www.antstore.net/shop/Nahrung--- ... x-Set.html
Dit kocht ik om was te experimenteren wat mijn kolonie wilde. Maar hier zaten gedroogde vliegen in en gedroogde mini garnaaltjes DENK ik ?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Meelwormen

Bericht door Floris »

FenixGoesEvil schreef:Dit kocht ik om was te experimenteren wat mijn kolonie wilde. Maar hier zaten gedroogde vliegen in en gedroogde mini garnaaltjes DENK ik ?
En? Hebben ze het opgegeten?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Meelwormen

Bericht door FenixGoesEvil »

Ik heb ze daarnet de vlieg van ongeveer 2 cm (doorgeknipt) gegeven en een garnaaltje en ze hadden er geen intresse in of dit komt omdat ze met fruitvliegjes bezig waren weet ik niet :mrgreen: . Maar ik vind het best stom van Antstore dat ze deze in het pakketje voegen dan ?



http://www.antstore.net/shop/Nahrung--- ... e-trocken/ dit is allemaal gevriesdroogd?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Plaats reactie