kleine kolonie Messor Barbarus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Tina
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 november 2013
Gender:
Leeftijd: 63

kleine kolonie Messor Barbarus

Bericht door Tina »

hoi iedereen , sinds november heb ik een kleine kolonie Messor B. , een 20 tal mieren . deze bevinden zich in een glazen terrarium , met in kurk voorgevormd nest met twee kamers( heb deze zo gekocht ) lange tijd ging het prima , ze namen de wilde zaden , de rijst e.d. gretig mee naar hun nest ,.Nu sinds enkele dagen is de koningin enkele keren door het nest gaan rennen , vooral s' morgens ,en ging met de hele bende terug in het proefbuisje met water . dit duurde enkele dagen , maar sinds gisteren is zij terug verhuisd naar het nest . het nest bevind zich op enkele andere terrariums op een redelijk lichte plaats doch het mierenverblijf is verduisterd met alluminiumfolie , dit op kamertemperatuur. de laatste dagen nemen ze geen voedsel meer naar het nest , ik heb een krekel aangeboden , die hebben ze meegenomen en boven op de glazen plaat boven het nest achtergelaten .Toen ik even het nest controleerde (ik durf ze niet te veel storen ) had ik de indruk dat de zaden wat beschimmeld waren , misschien de rede van verhuis ? ik heb geen idee !
Foto van het nest volgt nog !
Tina
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: kleine kolonie Messor Barbarus

Bericht door MichaelB »

Hallo,

Leuk dat je ook de hobby hebt aangedurfd om met mieren te beginnen!
Mijn mening is dat kurk voor een messor niet geheel geschikt is.
Laat ik het zo stellen, er zijn betere opties.
Het probleem is dat een beginnende messor kolonie weinig storing kunnen hebben en snel ergens in de stress van raken.
De reden dat ze in het reageerbuisje gaan zitten is moeilijk te achterhalen.
Het lijkt wel zo dat er in iedergeval iets is, wat de koningin elke ochtend stoort.
Wellicht licht, trillingen, vochtigheid, warmte kan van alles zijn.
Maar de conclusie die je kunt maken is dat het lijkt dat het kurk nest niet aan de wensen voldoet.
Daarbij krijg je snel schimmel met vochtige kurk en zou dat inderdaad ook een reden kunnen zijn.
In de toekomst zou het zelfs kunnen zijn dat de zaadjes die ze in het nest meenemen gaan ontwikkelen in de vochtige kurk.
Overigens geef je aan dat hun bak op een ander terrarium staat.
Kan het niet zijn dat je daar een deurtje open maakt of zo om het dier te voeren en dat messor gyne daar van strest?

Ik zou je adviseren om 1-2 andere nestmogelijkheden aan te bieden.
Eentje die de messor in veel gevallen fijn vinden is Y-tong.
Een ander waar de messor het goed in doet is buizennest.
Wat je zou kunnen doen is eens een klein ytongnestje maken en kijken of ze daar in gaan zitten en in blijven.
Die zet je dan tegen de terrarium wand en maak je ook donker met folie.
Deze is natuurlijk goed te bevochtigen zonder dat het gaat schimmelen.

Daarnaast zou je ze ook in het buisje kunnen laten en er nog een buisje bijleggen.
Ik heb hier vaak gezien dat ze tot een 100tal werksters een buizen nest gebruiken en dan as met een grotere kolonie echt overgaan tot Ytong.
Dus ik denk dat het een beetje experimenteren wordt tot dat de gyne zich fijn voelt.
Tot die tijd zal ze stoppen met eitjes leggen en zal de kolonie niet verder groeien.

(Ook zou ik de sprinkhaan verwijderen trouwens)

Ben benieuwd naar de foto's en hoop dat je snel een oorzaak kan vinden!

Groet MichaelB
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Plaats reactie