Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door MorbidMike »

Mijn Pheidologeton kolonie (ik heb hem van Kjeld overgekocht onder de naam diversus maar ik geloof dat het Pheidologeton affinis betreft) eet ontzettend veel en ik heb voedsel nodig wat gezond is voor de mieren, het liefst goedkoop is en vooral in zeer grote hoeveelheden beschikbaar is. Ik kweek zelf Blaptica dubia maar dat is niet voldoende om de kolonie te voeden. Ik voer ze van alles, ook van mijn eigen eten, ze verslinden een hele boterham zonder korsten binnen een paar uur en zijn gek op noten. Met het voeren van "mensenvoedsel" ben ik altijd bezorgd om alle dingen die ze erin steken zoals smaakversterkers, emulgatoren en andere onnatuurlijke stoffen en of het wel goed is voor de kolonie. Hebben jullie aanraders?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door Floris »

Het duur en maand of twee voordat een kolonie Blaptica dubia groeit, maar ze groeien wel hard. Als je ze voldoende voert, zou je er gemakkelijk genoeg kunnen opvoeren aan je mieren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door MichaelB »

Nou, ik kan me voorstellen met de kolonie die er nu is, dat je een behoorlijke dubia kolonie zou moeten hebben als ze er 3 middelgrote tot volwassenen per dag eten.
Dan zou je ofwel 2 grote kweekbakken moeten maken en een tijdje de dubia moeten opkweken, of je zou moeten kijken naar bv stukken gerookte ham wat je in blokjes kan afsnijden en voeren.

Dacht al aan een koppel kweekmuizen dat je de jonkies voert, maar dat vind ik zelf ingevroren of niet toch wat luguber :P

Wellicht kun je ze gewoon een schaaltje kattenbrokken geven elke dag?
Eventueel eens experimenteren met katten paté zo'n klein kuipje kost 25 cent en kun je toch 2 dagen mee door denk ik.

Laat ons weten wat je gaat doen!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door MorbidMike »

Floris schreef:Het duur en maand of twee voordat een kolonie Blaptica dubia groeit, maar ze groeien wel hard. Als je ze voldoende voert, zou je er gemakkelijk genoeg kunnen opvoeren aan je mieren.
De kolonie die ik nu heb heb ik al een tijd (van jou gehaald als ik me niet vergis) en in het begin zijn ze enorm aangegroeid maar nu moet ik mijn Pheidologeton kolonie ermee voeren, en mijn Camponotus substitutus en vaak geef ik mijn Pogonomyrmex kolonie ook een kleine Blaptica.
Het is mij opgevallen tijdens schoonmaken dat de hoeveelheid Blaptica dubia die ik heb sinds de laatste keer verkleind is, er waren maar een stuk of 40 volwassenen meer terwijl mijn Pheidologeton kolonie nu al minstens 6 volwassen Blaptica dubia per dag eet naast het andere eten wat ze van mij krijgen. Ik geef ze zeker genoeg voedsel (ze leven van kattenbrokken, fruit, groente en brood) maar de hoeveelheid waarop er nieuwe kakkerlakken bij komen is gewoon lager dan dat ik voer op het moment. Daarom zoek ik een tweede voedselbron zodat wanneer het nodig is mijn Blaptica dubia kweek kan herstellen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door MichaelB »

Sorry voor mijn wellicht onduidelijke tekst.
Wat ik bedoel aan te geven is dat ik juist goed begrijp dat de blabtica dubia kweek niet afdoende is momenteel voor je kolonies.
En ik bedoelde eigenlijk dat je anders eens moet kijken of de Pheidologeton kolonie interesse heeft in katten paté of katten brokken.
Zodat ze kwalitatief veilig voer krijgen, en jij niet te veel hoeft te betalen om ze rustig te houden.

Heb je er wel eens aan gedacht om je kolonie Pheidologeton visvoer te geven? Weet dat het gek klinkt maar visvoer wordt ook regelmatig gebruikt om mieren te voeren

Ik voer mijn "kolonies" (zowel de mieren, sprinkhanen en de springstaartjes) ook visvoer en kattenbrokken.
Mijn mieren kolonies hebben met name interesse in het visvoer en de katten paté.

Maar misschien zeg ik wel iets heel raars hoor! Succes iig!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door Floris »

Het duurt een maand of twee voordat Blaptica dubia volwassen zijn (mits goed verwarmd). Dat is relatief lang, maar dan kunnen ze ook zeer veel nakomelingen produceren.
Als je zorgt dat je vooral of alleen volwassen mannetjes opvoert, zou een kolonie na verloop van tijd net zo hard moeten groeien als voedsel en ruimte toestaan. Het kan dus echter enkele maanden duren voordat je daadwerkelijk veel meer volwassen dieren ziet.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door MorbidMike »

MichaelB schreef:Sorry voor mijn wellicht onduidelijke tekst.
Wat ik bedoel aan te geven is dat ik juist goed begrijp dat de blabtica dubia kweek niet afdoende is momenteel voor je kolonies.
En ik bedoelde eigenlijk dat je anders eens moet kijken of de Pheidologeton kolonie interesse heeft in katten paté of katten brokken.
Zodat ze kwalitatief veilig voer krijgen, en jij niet te veel hoeft te betalen om ze rustig te houden.

Heb je er wel eens aan gedacht om je kolonie Pheidologeton visvoer te geven? Weet dat het gek klinkt maar visvoer wordt ook regelmatig gebruikt om mieren te voeren

Ik voer mijn "kolonies" (zowel de mieren, sprinkhanen en de springstaartjes) ook visvoer en kattenbrokken.
Mijn mieren kolonies hebben met name interesse in het visvoer en de katten paté.

Maar misschien zeg ik wel iets heel raars hoor! Succes iig!
Bedankt voor deze suggesties! Ik ga inderdaad eens experimenteren met ander dierenvoedsel. Als ze dezelfde kattenbrokken eten als mijn Blaptica dubia is het helemaal geweldig maar ik geloof dat die iets te hard zijn om in grote hoeveelheden te geven. Kattenpaté lijkt me ook een goede oplossing, ik zal even kijken wat daar goedkope oplossingen zijn ;)

En Floris ik geloof dat ik inderdaad de kolonie even wat tijd moet geven om te herstellen, want hoewel ik weinig volwassen kakkerlakken heb, heb ik honderden nimfen (waarvan veel in het laatste stadium voor volwassenheid). Wanneer deze volwassen zijn denk ik dat ik weer veel meer kan voeren met mijn kakkerlakken. Mannetjes voeren doe ik inderdaad uitsluitend tot ik echt weinig mannetjes over heb.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door MichaelB »

Bij het kattenvoer en het visvoer zie ik bij mijn kolonies dat ze ervan hebben gesnoept.
Maar mijn grootste kolonie is 100 ong. dus helemaal niet te vergelijken met de jouwe.
En ik heb geen werksters met kaakjes :p, maar goed, tis inderdaad een kwestie van proberen.
Ben benieuwd naar je bevindingen!
Laat het ons maar weten, kunnen wij waarschijnlijk ook nog wat van opsteken!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door FenixGoesEvil »

Ik weet niet of het een idee is maar, ik had het topic gelezen over Gerhard Kalytta : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... tta#p49221

En hij legt overal appels kan je misschien grote hoeveelheden appels geven en bijvoorbeeld minder dubia? Hopelijk heb je hier iets aan.

Mvg,
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 31

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door Leksz »

FenixGoesEvil schreef:Ik weet niet of het een idee is maar, ik had het topic gelezen over Gerhard Kalytta : http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... tta#p49221

En hij legt overal appels kan je misschien grote hoeveelheden appels geven en bijvoorbeeld minder dubia? Hopelijk heb je hier iets aan.

Mvg,
Het gaat om eiwitten=proteinen=aminozuren waarvan zij weer nieuwe mieren kunnen "maken". Een enkele appel bevat voor zo ver ik kan bedenken te weinig aminozuren om een paar werksters van te kunnen laten groeien.
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Goedkoop voedsel in grote hoeveelheden

Bericht door FenixGoesEvil »

Oke dit wist ik niet bedankt.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Plaats reactie