practicum mierenstaat

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Dieter
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 25

practicum mierenstaat

Bericht door Dieter »

Hallo iedereen,

Ik moet voor bio een mierenstaat maken (ik zit in 4de jaar wetenschappen wiskunde).
Ik heb gezien hoe een mierennest werkt.
Ik heb me wat ingelezen op het forum en heb het ytong-nest gezien wat me leuk en handig lijkt.
Het moet creatief voorgebracht worden.
Weet er iemand nog hoe ik een creatief nest kan bouwen en waar ik zeker moet op letten.

Mvg Dieter
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Floris »

Welkom op het forum.
  1. Wat is een mierenstaat?
  2. Hoe ga je aan een kolonie komen die groot genoeg is voor je nest?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dieter
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 25

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Dieter »

Zoals een bijenstaat maar dan van mieren , staat zo in mijn handboek.
Ze hebben me het toch zo geleerd.
De leerkracht zei me om een kolonie (zoals jij zegt en waarschijnlijk beter zal zijn dan staat :D ) van buiten over te zetten naar het zelf gemaakte nest.
Ik heb ergens op dit forum gelezen dat dit faalt.

Hoe kan ik het anders doen ?
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: practicum mierenstaat

Bericht door maykel »

Eigenlijk wel schokkend dat een leraar BIOLOGIE 4de jaar wetenschappen niet weet dat mieren in een kolonie leven en dat bijen in een volk leven. En al helemaal schokkend dat het ook nog in je boek staat.
Als bijen al in een bijenstaat wonen, dan is het op zn minst een zeer achterhaalt begrip.
Een bijenvolk leeft in een kast of korf en mieren in een formicarium.

Je kan het volgende doen:
*een gyne(mierenkoningin) met wat werksters kopen in een reageerbuisje en zo inleveren, want dat is voor zeker het komende jaar een groot genoeg mierennest
*van ytong een mininest maken, met 1 klein kamertje en een mini buitenwereld.
Op het forum kun je onder de kop formicarium wel vinden hoe je dat moet maken.
Dan koop je een gyne met wat werksters en die doe je in het nest.

Ps: het eerst geschrevene is geen aanval op jou, maar op je leraar die jullie practica laat doen waar hij blijkbaar zelf geen verstand van heeft.
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: practicum mierenstaat

Bericht door GvG »

Hoi, welkom.

Ik ben het woord wel vaker tegengekomen, het slaat vooral op de leefwijze en het kastesysteem van sociale insecten. Misschien dat het in Vlaanderen meer gebruikt wordt? Kom je uit Vlaanderen, Dieter?

In principe kunnen de woorden volk en kolonie zowel voor mieren als bijen (en wespen) gebruikt worden. Ik gebruik het woord volk vaker, maar ik merk dat ik wat dat betreft in de minderheid ben. Ongetwijfeld door mijn vroegere ervaring met bijen. Ik heb woorden als "moer" en "dar" echt af moeten leren.

Maar goed, ontopic:
Wat wil je bereiken, Dieter? Je kan een groot mierenvolk ( :) ) uitgraven maar de kans is klein dat je de gyne (koningin) vindt. Een volk zal dan niet lang leven, maar enkele maanden kan wel. Als dat lang genoeg is kan je daarvoor kiezen. Let wel op welke soort mieren je opgraaft. Sommige zijn kwetsbaar of zelfs beschermd. Let ook dat je geen natuurgebieden beschadigd.

Wil je een gezond groeiend volk waar je langere tijd plezier van hebt kan je beter in de zomer een jonge gyne vangen tijdens een bruidsvlucht of een kleine kolonie kopen. Het duurt dan wel lang voordat je een kolonie hebt die groot genoeg is voor een mooi Ytong-nest.

Wat betreft creatieve ideeën is er op internet veel te vinden. Googlen op termen als "Ytong formicarium" werkt goed. Zoek ook eens op youtube. In de blogs op dit forum zijn ook een paar mooie te vinden.
Succes.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: practicum mierenstaat

Bericht door MichaelB »

Hey,

Ik zou je aanraden het zo natuurlijk mogelijk te maken.
Ytong is zo ontzettend werkbaar en helaas merk ik zelf op dat er te weinig mee gedaan wordt deze in een zo natuurlijk mogelijke vorm te maken.

Hier wellicht wat inspiratie voor je(Ben zelf bezig geweest met een experiment):

Hier heb ik voor lasius niger een natuurlijk gevormd nest proberen te maken zoals je ook ziet in de natuur:
Afbeelding
Dit heb ik geverfd met rooibos thee

Hier heb ik een soort nest gemaakt met ytong en met een boor natuurlijke groeven en inkepingen gemaakt en overgoten met gips gekleurd met bruine leem/zand.
Afbeelding

De achterkant is wat minder natuurlijk aangezien de soort dit vereist:
Afbeelding

Betreffende de kolonie zou je het best een van minstens 100 werksters moeten hebben afhankelijk van wanneer het klaar moet zijn of getoont moet worden.
Dit is even de grootste en goedkoopste kolonie die ik kon vinden.
http://www.antstore.net/shop/Ameisen-un ... fusca.html

Heb zelf nog wel een Niger met een 20 werksters voor je maar ik weet niet of je wil proberen nog een kolonie van de zomer op te graven of dat het voor het practicum gewoon nodig is om de werking van een kast te zien zonder de koningin.

Mocht je nog tips/ vragen hebben/ willen, kun je me een privebericht sturen.

Succes!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Lvet »

Wat is eigenlijk het doel van deze opdracht? Is het de bedoeling dat je iets leert over het gedrag van sociale insecten? Of moet je gewoon een kolonie creatief tentoonstellen zoals je aangeeft? Met andere woorden, wat verwacht je docent van jou?

Want zoals hierboven reeds gezegd is, kun je dit op verschillende manieren aanpakken:
1. Je kan een bevruchte gyne vangen, maar daarvoor zul je nog een paar maanden moeten wachten op de bruidsvluchten en bovendien duurt het daarna nog wat maanden voordat die kolonie zodanig gegroeid is dat je haar in iets groters dan een reageerbuis kan stoppen. Dit is mijns inziens wel de meest leerzame methode. Maar ik denk niet dat het tijdsbestek van jouw opdracht dit toelaat en bovendien kleeft er het risico aan dat het simpelweg mislukt en jij straks zonder kolonie zit.
2. Je kan een kolonie kopen. Dan leer je niets over de koloniestichting en ben je wat geld kwijt, maar ben je wel meteen gegarandeerd van een grote kolonie die je aan je docent kan tonen en die bovendien een koningin heeft. Beginnende kolonies van algemene soorten kosten bijna niets op het forum. Grotere kolonies wat meer.
3. Tot slot kun je een kolonie buiten vangen, zoals je docent aangegeven heeft. Dit is de minst leerzame methode over het sociale gedrag van mieren (tenzij je met heel veel geluk wel een koningin weet te bemachtigen). Echter wel iets leerzamer over de ecologie. Bij deze methode komen een aantal dingen kijken:
- Je leert niets over de koloniestichting, wel iets over ecologie.
- De kans is zeer klein dat je een koningin vindt. Tenzij de opdracht dit toch niet vereist, is er verder niks aan omdat de kolonie niet kan groeien en omdat er geen broed is om te verzorgen. Mocht je toch een koningin vinden, dan is er in principe niks mis met deze methode en kan deze wel degelijk leerzaam zijn, maar de kans is nou eenmaal zeer klein.
- Je zou een kolonie Myrmica rubra kunnen zoeken. Hierbij is de kans groter dat je ook koninginnen vangt, omdat deze soort er meerdere per kolonie bezit, maar toch is dat niet gegarandeerd, zeker niet voor iemand die niet weet waar en hoe hij moet zoeken.

Dus mijn advies aan jou is om aan de docent te vragen wat hij van jou verwacht. Als jij (en wij) meer weten over de doelstellingen van deze opdracht, kunnen we meer voor je betekenen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Dieter
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 25

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Dieter »

Bedankt allemaal om me wat op weg te helpen.

@maykel: geen probleem ik weet er ook niet veel van dus wie ben ik om je ongelijk te geven. Bedankt voor de tips

@GvG: ik kom inderdaad uit Vlaanderen. we leerden over groepsvorming en een sociale staat is daar een voorbeeld van.
Als opdracht moeten we dus het gedrag van een sociale staat bestuderen a.d.h.v een kolonie mieren.

@MichaelB: mooi voorbeeld hier kan ik zeker met verder. Ik zal je zeker iets sturen al ik nog vragen heb ;)

@Lvet: Zoals ik al zei hierboven moeten we dus het gedrag in een sociale staat (kolonie mieren) bestuderen.

Nu dat ik dit allemaal gelezen heb vind ik het toch raar dat hij die opdracht op zo een korte geeft, want het heeft wel wat tijd nodig om dit op te bouwen lees ik hier.
Ik moet het formicarium op 8 mei meebrengen naar school.
Misschien kunnen jullie me ook wat tips geven hoe ik het best de koningin , of waar ik een al bestaande kolonie (niet te groot) kan kopen.

Mvg Dieter
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: practicum mierenstaat

Bericht door GvG »

Een kolonie die niet zo groot is kan niet in een Ytong-formicarium. Wat wil je met het mierennest doen als de opdracht ingeleverd is?
Dieter
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 25

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Dieter »

Ik zou het nog houden want het lijkt me nog interessant en leuk als nieuwe hobby.
Hoeveel mieren moet je dan ongeveer hebben om een ytong nest te gebruiken ?
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Antsps »

Hey Dieter,

Een Ytong nest kan je zo groot of zo klein maken als je zelf wilt. In jouw geval zou ik een relatief kleine maken voor een kleine kolonie. Dus bijvoorbeeld 3-4 kamertjes, is voor een kleine kolonie mooi zat en bedenk dat in een maandje tijd de groei toch niet heel groot zal zijn. Je kan ook overwegen om een gipsnest te maken, is wat eenvoudiger en zeker voor een kleine kolonie goed te doen.
Het is een leuke opdracht die je docent heeft gegeven alleen het tijdsbestek waarover deze plaatsvindt is niet goed nagedacht. Als je nu een kleine kolonie zou kopen met wat pas gelegde eitjes zullen deze pas over een maand kleine miertjes zijn (uitgaande dat je lasius niger neemt).

Wat ik zelf een keer gedaan heb is een reageerbuisje (met daarin de kolonie) met een doorzichtig slangetje bevestigd aan een klein doorzichtig bakje dat functioneerde als buitenwereld. Op die manier heb je heel eenvoudig een goede en goedkope opzet die werkt.

Grt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: practicum mierenstaat

Bericht door MichaelB »

100+
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: practicum mierenstaat

Bericht door GvG »

Hoeveel mieren in een nest passen ligt inderdaad aan de afmetingen van het nest dat je maakt. In dit kleine gipsnestje zitten ongeveer 300 mieren, en zoals je ziet hebben ze nog ruimte over.

IMG_20140208_130233686.jpg
IMG_20140208_130244463.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dieter
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 25

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Dieter »

@antsps: Ik had thuis nog een ytong-steen liggen dat we nog overhadden van de verbouwing en ik heb eens geprobeerd of dit gemakkelijk ging. Dus het ytong nest zal geen probleem worden.
Ja, ik denk dat ik lasius niger ga nemen we mochten kiezen welke soort en dit lijkt me de gemakkelijkste. bedankt

Waar zou ik dan een koningin met werksters kunnen bestellen? Liefst in België of Nederland als de verzendingskosten meevallen .
Of zou het beter particulier zijn ?

.
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: practicum mierenstaat

Bericht door maykel »

Hey Dieter,

Ten eerste vind ik dat ik mn excuses moet aanbieden, ik reageer nogal fel op onkunde van leraren. Als leerling vind ik dat je mag verwachten dat je leraar kennid van zaken heeft.
Weet je meteen ook hoe leraren vroeger op school over me dachten :twisted:

Op mierenboerderij.nl zijn Lasius Niger kolonies te koop.

Misschien een leuk idee om aan je leraar voor te stellen:
Een bezoekje met de klas(of gedeelte) bij een imker op bezoek te gaan en in een goed functionerende bijenvolk live te kunnen aanschouwen hoe sociale insekten te werk gaan.
Of misschien zelf op bezoek gaan bij een imker en het hele gebeuren filmen om op school te laten zien.
Is misschien een leuke aanvulling op het onderwerp sociale insekten?

Groetjes maykel
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
maykel
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: boxtel
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: practicum mierenstaat

Bericht door maykel »

Particulier een kolonie kopen kan natuurlijk ook, het werd je in een voorgaand bericht voorgesteld, dacht ik gelezen te hebben
Formica Cunicularia
Messor Barbarus
Lasius Niger (gyne gevangen in eigen achtertuin)
Apis mellifera carnica (6 volken)
Dieter
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 maart 2014
Gender:
Leeftijd: 25

Re: practicum mierenstaat

Bericht door Dieter »

@maykel: leuk idee ;), ik heb net een bericht gestuurd naar MichaelB .
bramluijken
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 januari 2014
Gender:
Leeftijd: 24

Re: practicum mierenstaat

Bericht door bramluijken »

Mij is door veel meer ervaren leden gezegt dat je ze tot ze 100 werkers hebben in een testbuisje moet houden.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt
4x Lasius niger
Plaats reactie