Lasius niger agressief naar koloniegenoten

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Lasius niger agressief naar koloniegenoten

Bericht door Jorden »

Het valt me laatst op dat mijn lasius niger soms agressief lijken te zijn richting de eigen koloniegenoten. Ze vallen elkaar niet aan, maar als ze elkaar tegenkomen maken ze een korte schokkende beweging naar de ander. Dit komt agressief op mij over, alsof ze waarschuwen: kom niet dichterbij. Ze lopen daarna gewoon weer door, dus op zich is het geen probleem. Ik zag het ook afgelopen winter, als ik af en toe een kijkje nam hoe het met ze ging in de winterslaap.

Ik zit aan een aantal redenen te denken voor dit gedrag, maar weet niet welke het meest plausibel is:
- gebrek aan voedsel. Ze krijgen echter (volgens mij) voldoende voedsel, en dat nemen ze ook goed aan.
- slechte nestcondities. Ze staan op kamertemperatuur in een Ytong nest, dat ik goed vochtig hou.
- overpopulatie. Het is best een vol nest. Ik denk zo'n 3-4 werksters per vierkante centimeter.
- ik verstoor ze. Ik zie het gedrag natuurlijk alleen als ik het doekje optil waarmee ik het nest verduister. Misschien zaten ze gewoon te chillen, en schrikken ze van al het licht waardoor ze agressief reageren :)

Kent iemand dit gedrag en hebben jullie enig idee waar het door komt?
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger agressief naar koloniegenoten

Bericht door GvG »

Het schokken is een waarschuwing voor gevaar. Dat doen ze bij verstoring. Ze zeggen daarmee: pas op! Er komt gevaar aan! Agressie is bijten en trekken.

4 mieren per vierkante cm is helemaal niet vol. Mieren zitten graag op een kluitje.
Gebruikersavatar
Jorden
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 september 2011
Locatie: Utrecht
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Lasius niger agressief naar koloniegenoten

Bericht door Jorden »

Ah thanks GvG, dat stelt me weer gerust. Het was dus wel door het verstoren, maar helemaal niet erg. Ik zal ze wat meer met rust laten dan ;) En ook goed om te weten dat ik voorlopig nog geen nieuw nest hoef te maken, hoewel ik wel een populatie explosie verwacht binnenkort als ik die berg coconnen zie.
Lasius Niger
Formica Fusca
Formica Sanguinea
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Lasius niger agressief naar koloniegenoten

Bericht door GvG »

Ja, het kan snel gaan!

Lasius niger kan veel hebben, dus je mag best af en toe kijken hoor. Niet elke dag, maar 1 of 2 keer per week kan wel. Als je het idee hebt dat ze de eitjes en larven gaan opeten, of dat de gyne geen eitjes legt, stoor je ze te veel.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger agressief naar koloniegenoten

Bericht door ameiseman »

Lasius niger wordt ook wel in het licht gehouden, zonder enige afdekking. Dit doe ik zelf ook, en de kolonies groeien eigenlijk net zo goed als de verduisterde naar mijn ervaring.
Plaats reactie