Uitgraving van Lasius Niger en Lasius Flavus

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DenD
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 april 2014
Gender:
Leeftijd: 40

Uitgraving van Lasius Niger en Lasius Flavus

Bericht door DenD »

Hallo luitjes,

Ik hield al een paar dagen een vermoedelijk kleine kolonie van Lasius Niger in de gaten. Deze kolonie bevond zich in de achtertuin die halverwege is met verbouwen. Ze waren erg druk met het graven van gangen en kamers dat af te lezen was aan de hoeveelheid grondkorrels rond 4 van de 6 ingangen van het nest.
Vanmiddag (15.00) besloot ik dat het zover was om te gaan graven, mijn aller eerste poging ooit om zo een koningin te vangen. Voordat ik begon met graven heb ik eerst van piepschuim platen een grote bak gemaakt om de aarde in te doen. De bak heb ik van boven aan de binnenkant beplakt met gladde tape en daarna beschildert met aceton en talkpoeder. Alle naden heb ik zowel binnen als buiten afgeplakt met ductape. Nu het graven zelf..
Ik heb eerst met vlaggetjes alle ingangen gemarkeerd. Daarna heb ik met een schepje alle onkruid (dat op en rond het nest stond) verwijderd en gekeken of er veel mieren rond de wortels zaten. Bij 2 onkruid planten was dat het geval. Daarna heb ik een greppel gegraven rond de ingangen en onkruid plekken, zo'n 15 tot 20 cm er vandaan. Ik kon de greppel niet helemaal om het nest heen graven want een (pas aangelegd) tegelpad liep rakelings [hopelijk] langs het nest. Ik heb de greppel eerst met een spa ongeveer 40 tot 50 cm diep gegraven. Toen bleek dat er in de grond van de greppel Lasius Flavus aanwezig was. De grond met de hoogste dichtheid met Lasius Flavus heb ik in een aparte bak gedaan (ik schat zo'n 100 - 150), ik had geen idee of ik de koningin al gevangen had ja of nee. Daarna heb ik de greppel met een schepje nog leeg gegraven. Op dat moment had ik zo'n 100 Lasius Niger in mijn bak. En toen werd het spannend. Ik begon van noord naar zuid het Lasius Niger nest op te graven. Ik probeerde met het schopje elke keer een stuk af te breken wat net in mijn 2 handen paste. Dan legde ik die brok op een plaat en begon er kleinere stukken af te breken met mijn handen en die dan te verkruimelen om te zien of er mieren in zaten. Als de grote brok vol bleek te zitten met mieren legde ik het gelijk in z'n geheel in mijn bak. Bij het derde brok die ik daarna in 2en brak zag ik ineens een boel kleine Lasius Flavus en toen ik beter keek zag ik de koningin! Ik heb het brok waar ze op zaten wat kleiner gemaakt en daarna in een apart bakje gedaan. Ik had een bonus kolonie! Daarna ben ik verder gegaan met graven naar Lasius Niger tot er alleen nog een groot gat overbleef. Ik ben rond de 15 a 20 kamers tegen gekomen maar ik had geen koningin gezien. Het was al donker aan het worden (21.00) en ben verder gegaan met een lampje op mijn pet geklemd. In het midden van het gat zag ik nog wat mieren activiteit en heb toen nog met de spa een paar scheppen uit het midden geschept, er bleken nog een paar kamers in te zitten. Ik schat dat ik rond de 1000 Lasius Niger in mijn bak had zitten. Toen ik wat dichter in de bak tuurde viel mijn lampje recht op de koningin, midden in de bak. Ik heb met een Chinese tomatensoep bakje de grond onder de koningin voorzichtig in het bakje geschept en de deksel erop gedaan.
2 KOLONIES! BAM! Vervolgens heb ik deze foto gemaakt:
Afbeelding
Vervolgens heb ik de koninginnen met hun werksters in mijn gynenbak gedaan:
Afbeelding
Nu ga ik slapen, ben moe. Morgen ga ik 2 y-tong nesten maken.
Heb nog wel een vraag. De Lasius Flavus koningin bleek zich op nog geen centimeter afstand van een Lasius Niger kamer te bevinden. Zijn deze 2 soorten cooperatief ofzo?

groetjes DenD
Lasius niger
Lasius flavus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Het nest op de tweede foto is me niet duidelijk. Het ziet eruit als een open plastic bekertje zonder vocht.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door GvG »

Hoi, welkom op het forum.

Wat een klus! Klinkt als een zware, maar succesvolle operatie! Ik zie op de laatste foto 2 bekertjes met elk een gyne en een klein aantal werksters. Is dat alles wat je bewaard hebt, of is de rest van de werksters ergens anders bewaard?
Zijn deze 2 soorten cooperatief ofzo?
Coöperatief zou ik het niet noemen, eerder tolerant.
Gebruikersavatar
DenD
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 april 2014
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door DenD »

Bedankt!

Verder snap ik wat jullie bedoelen, heb nog een paar foto's om duidelijkheid te verschaffen:
Afbeelding
Dit is mijn gynenbak, ik heb hem voor de bruidsvlucht gemaakt. Hij bestaat idd uit 28 halve plastic bekertjes die ik aan de bovenkant heb beschilderd met aceton en talkpoeder. IK heb ook een gat gemaakt in elk bekertje en in elk vakje van dat blauwe ding. Daar heb ik daarna een filter in gestoken, dan krijg je dit:
Afbeelding
De bak staat in een zelfgemaakte houten bak met een vuilniszak op de bovenkant gelijmd. In een hoek heb ik een orangina fles, met water en een gat aan de zijkant van de dop, ondersteboven in de bak staan. Op die manier blijft de bak automatisch gevuld met een bepaalde hoeveelheid water:
Afbeelding
Verder heb ik alle andere werksters van beide soorten bewaard in apparte bakken, Lasius niger +/- 1000 (witte bak), Lasius flavus +/- 150 (bak erachter):
Afbeelding
Lasius niger
Lasius flavus
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Dat is een interessante constructie.
  1. De bekertjes lijken me veel te groot voor een kleine kolonie
  2. Waarom heb je de koninginnen apart gezet van de rest van de kolonie?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
DenD
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 april 2014
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door DenD »

1. Ja ik ben bang dat je gelijk hebt, motivatie was omdat het handelen van de mieren erg gemakkelijk is op deze manier, het is dan ook een tijdelijk onderkomen om snel nieuwe gynen een rustig onderkomen te bieden met genoeg vocht, tijdens de bruidsvlucht.
2. Ik heb ze apart gezet om de verhuizing naar hun ytong nesten hopelijk te versoepelen. Ik ben van plan om eerst de koninginnen te laten settelen om vervolgens de nesten aan te sluiten op de aparte bakken met werksters.
Lasius niger
Lasius flavus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door GvG »

Het is leuk bedacht, en je hebt het goed voorbereid. Is het echter geen goed plan.

Ten eerste: door de gyne apart te houden loop je de kans dat ze later niet meer geaccepteerd wordt door de werksters.

Ten tweede: als je de gyne in een ytong zet, en de werksters in de aarde, zullen de werksters zich beter thuis voelen dan de gyne. Jij kunt namelijk nooit een beter nest bouwen dan de mieren zelf. Als je dan de ytong aansluit op de bak met aarde zullen de werksters niet verhuizen naar het ytong, maar de gyne meenemen naar het aarde nest.

Ten slotte denk ik niet dat de bekertjes goede onderkomens zijn voor gynes. Heb je de beginnershandleiding al gelezen? Daar kun je zien hoe je een reageerbuisje met watereservoir maakt. Dit is de makkelijkste en meest beproefde manier om gynes en kleine kolonies te huisvesten.

Edit: ik zie nu op een van de foto's een buisje liggen, dus je weet blijkbaar al hoe je die prepareert. :-)
Gebruikersavatar
DenD
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 april 2014
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door DenD »

Ik was van plan zoveel mogelijk aarde eerst uit de bak te halen en het uit te laten drogen wanneer de ytong gekoppeld is. Ik ga direct de koninginnen terug bij hun werksters zetten. Beide bedankt voor de info.
Lasius niger
Lasius flavus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door GvG »

Ik was van plan zoveel mogelijk aarde eerst uit de bak te halen en het uit te laten drogen wanneer de ytong gekoppeld is.
Dat lijkt mij ook de beste optie, succes! Hou je ons op de hoogte?

Vergeet ze niet wat vocht te geven in de tussentijd. Dat buisje met water kan je wel in de bak leggen zodat ze wat te drinken hebben, een beetje suikerwater zullen ze ook wel waarderen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Uitgraving van Lasius niger en Lasius flavus

Bericht door Floris »

Je kunt de kolonie langzaam uit het zand drijven door dat niet te bevochtigen. Na een maand ofzo zou het zo droog moeten zijn dat ze in de buisjes gaan zitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie