Mieren in de keuken

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Mieren in de keuken

Bericht door Tristan »

Hey iedereen!

Sinds vorige week zitten er mieren in onze keuken. Het begon met één of twee miertjes op het aanrecht maar nu vinden we er dagelijks tientallen. Mijn moeder (een leek op vlak van mieren) dacht meteen dat ik hier achter zat maar dan kan natuurlijk niet. Gelukkig heb ik dit met handen en voeten kunnen uitleggen en is dat duidelijk. Wel noemt ze mij de mieren expert dus moet ik er maar voor zorgen dat ze verdwijnen :D
Stiekem vind ik het wel leuk want ik kon er mijn (geleende) macrolens op testen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet dat ik ze makkelijk kan doen verdwijnen met een lokdoos maar zijn er ook 'miervriendelijkere' methodes? Iemand een ideetje? En gaat het hier om een lasius niger kolonie? Of is het nog iets anders?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren in de keuken

Bericht door Floris »

Dit zou Lasius niger kunnen zijn. Ze komen af op eten. De snelste manier om ze bijna allemaal weg te krijgen, is te zorgen dat ze geen eten vinden.
Een mierenlokdoos werkt ook, maar nadat de koningin dood is kan het een jaar of langer duren voor de gehele kolonie uitgestorven is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mieren in de keuken

Bericht door GvG »

Mijn moeder (...) dacht meteen dat ik hier achter zat
Ja, Dat is mij ook eens overkomen toen de mieren uit de achtertuin hun weg naar de limonadefles hadden gevonden.

Het belangrijkste is inderdaad om alle zoetigheid op te ruimen, een paar druppels cola kan enorm veel mieren aantrekken. Ook helpt het om de feromonensporen weg te poetsen.

Mierengif werkt bijna niet.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mieren in de keuken

Bericht door Mika »

Zitten ze vooral op het hout? Zie je steeds enkele mieren, of komen ze voor in groepen? Kan je er eentje doden en proberen te zien of ze een frontaalnaad heeft? (foto nemen).
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren in de keuken

Bericht door Tristan »

Ze zitten overal. Niet enkel op hout. Ze waren een drietal dagen op wonderbaarlijke wijze verdwenen. Geen idee hoe dat komt. Maar nu zijn ze opeens terug! Ondertussen zijn ze ook al in de badkamer te vinden.
Ik denk dat ik het nestje gevonden heb. Vandaag zie ik er alleszins veel uit dit gat komen, onder de verwarming. Dit is vlak bij het eetbakje van mijn kat. Kan het dat ze op de kattenbrokken afkomen?
Afbeelding
Ze komen voornamelijk voor in groepen. Ik weet niet wat een frontaalnaad is maar ik heb wat foto's genomen. Hopelijk geraak je er wijs uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren in de keuken

Bericht door Floris »

Op basis van de foto's zou het Lasius emarginatus, de muurmier kunnen zijn.
Een grote kolonie kan vanalles dat op eten lijkt verzamelen. Als ze met veel tegelijk binnenkomen, hebben ze waarschijnlijk eten gevonden. Als je de sporen volgt, kun je vinden waar ze op af komen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie