water gel

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

water gel

Bericht door Art747 »

Water gel is en superabsorberend polymeer. Neemt vele malen het eigen gewicht aan water op. Mespuntje droog poeder dan water er bij en je heb een glas vol met gel korrels (5 gram op een liter water). Wordt gebruikt bij krekel kwekers om de krekels van water te voorzien zonder dat de krekels verdrinken (ze hebben niet genoeg lege paracetamol-strips). Maar wat nu als we geen water toevoegen maar honingdauwsugoraat? Voor die mensen die geen tijd hebben om elke dag het paracetamol-stripje te vullen met honingdauwsugoraat zou het kunnen werken. Of bij een weekendje weg.

Ik heb ervaren dat honingdauwsuograat ook bij kamertemp lang goed blijft in een afgevuld bloedafname buisje.

Wat mij opviel is dat de miertjes gretig gebruik maken van het buisje met alleen water en een watje. Ze drinken dus ook water. En dat ze dat paracetamol stripje vol dumpen met afval. Dus ik heb een tweede buisje gevuld met watergel / krekelgel /polymeerkristallen en i.p.v water honingdauwsugoraat toegevoegd. (zou ook suikerwater, honingwater o.i.d. kunnen zijn).

Ik ben benieuwd.....
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: water gel

Bericht door Floris »

Ik ben ook benieuwd! Welke polymeer is het? Of heb je anders misschien een merknaam, zodat we dat kunnen opzoeken?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: water gel

Bericht door Art747 »

http://www.krekelkoerier.nl/10133.html http://watergelcrystals.com http://www.watergelcrystals.com/crickets.htm http://www.hometrainingtools.com/sodium ... H-WATPOW4/
http://www.teachersource.com/product/wa ... /chemistry



In denk dat het min of meer om het zelfde product gaat. De vloeistof laat de kristal opzwellen en de insecten kunnen er van drinken zonder te verdrinken. kan handig zijn. Zolang de mieren de kristallen maar niet gaan verslepen, maar ze zijn een beetje puddingachtig dus ik denk het niet.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: water gel

Bericht door Antsps »

Je maakt het jezelf niet makkelijker denk ik.. Het lijkt mij in ieder geval geen goed idee. De monomer die ze hiervoor gebruiken heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als de monomer die ze gebruiken om haargel van te maken. Ik heb het nog niet mogen meemaken dat een mierenkolonie goed functioneerde met haargel... :roll: Ik vraag me af wat de moeite is van een watje wat prima werkt ;)

Daarnaast wil ik je erop wijzen dat de bronnen die je geeft totaal niet overeenkomen met wat je bedoelt. Die polyacrylamides bijvoorbeeld zijn giftig als er kleine spoortjes van het monomer aanwezig zijn. Dit zal waarschijnlijk niet zo zijn als je het gebruikt hoor, maar wat ik eerder schreef: waarom moeite doen en risico's nemen voor iets dat goed werkt?
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: water gel

Bericht door Art747 »

waarom moeite doen en risico's nemen voor iets dat goed werkt?
Paracetamol strips o.i.d. moeten om de dag gevuld worden met honingdauwsugoraat. Ik zoek iets dat bijvoorbeeld een week mee gaat. Vandaar. Ik begrijp overigens niet helemaal de vergelijking met haarlak. Maar dat komt misschien omdat ik iets anders dan scheikunde heb gestudeerd :)
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: water gel

Bericht door GvG »

Zolang mieren toegang hebben tot water (in een reageerbuisje bijvoorbeeld) hebben mieren echt niet elke dag honingdauwsurrogaat of suikerwater nodig. Zeker kleine kolonies zoals de jouwe niet. Ze kunnen best een paar dagen zonder. Ik voer mijn mieren om de 2 a 3 dagen.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: water gel

Bericht door Antsps »

Art747 schreef:
waarom moeite doen en risico's nemen voor iets dat goed werkt?
Paracetamol strips o.i.d. moeten om de dag gevuld worden met honingdauwsugoraat. Ik zoek iets dat bijvoorbeeld een week mee gaat.
Je kan misschien ook een drinkbakje voor mieren aanschaffen in dat geval. Deze zijn eigenlijk hetzelfde als drinkbakken voor kippen alleen dan natuurlijk een maatje kleiner :lol: Ik heb hier een variant op geknutselt omdat ik het leuker vind om dingen zelf te maken, dit ziet er dan zo uit:
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: water gel

Bericht door Art747 »

ja dat ziet er wel goed uit. Wat zit er precies in dat stripje? Maar een reageer- of bloedbuisje vol met water en een watje gaat ook een paar weken mee. Als hier iets los schiet hoop ik dat de miertjes kunnen zwemmen :o Misschien dat dit ook geschikt zou kunnen zijn om honingdauwsugoraat te geven. Weet niet of dat heel erg snel schimmel krijgt.
Antsps
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 maart 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: water gel

Bericht door Antsps »

Hier zit gewoon water in ;) Het water dat erin zit heeft gekookt van tevoren en tot nu toe heb ik geen last van schimmel of bacterien gehad. Ik maak alles wel een keer in de 1 a 2 weken schoon hoor, incl. een nieuw watje ;) Honingdauwsugoraat is denk ik wat dikker/plakkeriger dan water dus of dat ook zou werken op deze manier weet ik niet. Moet je uitproberen ;)
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: water gel

Bericht door cerris »

Bij mij komt de honingdauw surogaat na een dag of 3 door het watje heen. In een reageer buisje.
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: water gel

Bericht door Lvet »

Het langdurig aan kunnen bieden van voedsel vind ik zelf ook interessant. Soms heb je van die perioden dat je erg weinig tijd voor de mieren hebt. Dat overleven ze wel, maar het gaat wel ten koste van de groeisnelheid (en de ontsnappingsdrang wordt groter).

Deze gel ziet er handig en makkelijk uit om voedsel mee aan te bieden, maar het maakt honingdauwsurrogaat/suikerwater niet langer houdbaar. Je zou het dan net zo goed in een reageerbuisje kunnen aanbieden. Wat maakt deze gel handiger dan bijvoorbeeld agar of gelatine?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: water gel

Bericht door Art747 »

Nou die watergel blijkt dus niks. Droogt veel te snel in. Uiteindelijk heb ik nu een klein buisje met honingdauwsugoraat en een watje naast een buisje met gewoon water in de buitenwereld. (zie foto). De miertjes drinken van beiden en het blijkt weken lang goed te blijven zonder te bederven of te schimmelen. Handig als ik een weekje weg ga; dan zijn de miertjes self-supporting.
buitenwereld.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: water gel

Bericht door Lvet »

Weet je zeker dat het wekenlang goed blijft? Heb je je honingdauw gesteriliseerd (verhit) alvorens je deze aanbood?
Na een tijdje zou het naar alcohol moeten ruiken door vergisting of moeten vertroebelen door groei van micro-organismen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: water gel

Bericht door Art747 »

ik heb 4 buisjes gevuld met honingdauwsugoraat, maximaal. watje als afsluiting. 2 in de koelkast en 2 bij kamertemperatuur en dat is momenteel 22 graden C. na 3 weken heldere vloeistof en geen schimmel. Koken lijkt me geen goed idee omdat ik niet weet wat de aminozuren doen bij verhitting.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: water gel

Bericht door Lvet »

In de koelkast moet kunnen, maar op kamertemperatuur heb ik mijn twijfels. Heb je er ook aan geroken na 3 weken?

Het klopt trouwens dat aminozuren chemische veranderingen ondergaan bij blootstelling aan hitte. In hoeverre dit nadelig is voor hun functionaliteit is mij niet bekend. Ik raad verhitting dan ook af, hoewel het theoretisch de houdbaarheid ten goede zou komen. Het probleem is echter dat zodra de mieren contact hebben met het honingdauwsurrogaat, de sterilisatie al snel geen nut meer heeft. Steriliseren van honingdauwsurrogaat is daarom onzinnig.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: water gel

Bericht door Art747 »

Nee, niet aan geroken. Als het vergist komt er CO2 vrij maar dat is reukloos. Ik begrijp wel wat je bedoeld. Voor je het weet zijn de mieren dronken. :) maar mijn houdbaarheidstest buisjes waren niet in contact met de mieren. Sinds gisteren dus een vers buisje dat wel in contact is met de mieren, Ben benieuwd of het lang goed blijft.
Plaats reactie