Onbekende Gyne

Determinaties van mieren
Plaats reactie
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Onbekende Gyne

Bericht door Feone »

Locatie:
-Geografische ligging: Amersfoort
-Type vegetatie: Tegels
-Nestplaats: Onbekend

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: Koningin
-Grootte:
-Kleur: Zwarte kop, roodachtig middenlijf, zwart achterlijf. Geelbruine poten.
-Foto:Afbeelding


Heeft iemand een idee welke soort dit is? Ik heb deze gevangen op een stuk fietspad waar het krioelde van de Lasius Niger gynes. Dit was de enige die er anders uit zag dan de rest (voor mijn oog).
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Onbekende Gyne

Bericht door GvG »

Ik denk dat dit een Lasius gyne met afhankelijke koloniestichting, een sociaalparasiet dus. Omdat jij zegt dat ze roodachtig is denk ik in de richting van Lasius umbratus of Lasius meridionalis.
Feone
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Onbekende Gyne

Bericht door Feone »

Ik had al een vermoeden dat dit een afhankelijke soort is. Het achterlijf is zo veel kleiner dan de Lasius Niger gynes. Goed om dit bevestigd te zien.
Het lijkt me wel een interessante soort om te houden. Ik heb echter geen kolonie om als begin te dienen.

Zijn er manieren om dit te omzeilen? Bijv. mieren van een bestaande kolonie vangen en verhuizen (zonder koningin)?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Onbekende Gyne

Bericht door GvG »

Het achterlijf is zo veel kleiner dan de Lasius niger gynes
Klopt, dat is het belangrijkste kenmerk.
Zijn er manieren om dit te omzeilen? Bijv. mieren van een bestaande kolonie vangen en verhuizen (zonder koningin)?
Ja dat kan, het is echter niet makkelijk. Maar je kan het altijd proberen. Ook als het niet lukt is het een leerzame ervaring. Het is mij onlangs voor het eerst gelukt. Lees de blogs, en op youtube kan je ook veel vinden. Forumlid Leksz heeft een mooie video over L. umbratus.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Onbekende Gyne

Bericht door reinoud »

GvG schreef:
Het achterlijf is zo veel kleiner dan de Lasius niger gynes
Klopt, dat is het belangrijkste kenmerk.
Zijn er manieren om dit te omzeilen? Bijv. mieren van een bestaande kolonie vangen en verhuizen (zonder koningin)?
Ja dat kan, het is echter niet makkelijk. Maar je kan het altijd proberen. Ook als het niet lukt is het een leerzame ervaring. Het is mij onlangs voor het eerst gelukt. Lees de blogs, en op youtube kan je ook veel vinden. Forumlid Leksz heeft een mooie video over L. umbratus.
Bedoel je hiermee dat het makkelijker is de gyne te introduceren bij een bestaande kolonie met gyne? Of gewoon in het algemeen dat het moeilijk is?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Onbekende Gyne

Bericht door GvG »

Ik denk dat het bij een bestaande kolonie, mét koningin, en één parasitaire gyne, vrijwel onmogelijk is. In het wild lukt het ze ook bijna nooit, de meeste parasitaire gynes worden gedood,. Slechts een enkeling slaagt er in de kolonie binnen te dringen.

Het is dus in het algemeen moeilijk. Als je een nieuw topic start kan ik je wel wat tips geven. Ik ben niet het meest ervaren lid op dit gebied, dus met een beetje geluk krijg je nog meer hulp.

Lees je eerst even de blogs, zoals deze en deze?

Lees ook dit.
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Onbekende Gyne

Bericht door Leksz »



Mijn tutorial over parasitaire gynes.
Plaats reactie