Formica fusca gyne toevoegen..

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door moese »

Beste forum vrienden!

Ik heb een vraag en een probleem!

Ik heb 2 Formica fusca gyne's die er niet zoveel zin in hebben en liever een galg maken en die gebruiken..... ik weet niet hoe maar die vinden altijd een manier om "bijna" dood te gaan..... tot grote irritaties van mij!!
nu heb ik 2X Formica fusca gyne's met een werker.. en 1 Formica fusca gyne met 15 werkers... nu wik ik die 2 gyne's toegoenen aan die andere en de werkster als Myrmica rubra voer gebruiken...

hoe kan ik dit het beste doen? want de fusca kan met meerdere gyne's leven namelijk..

iemand een idee??

PS.
Ze zitten in een reageerbuisje!
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door Floris »

Het is niet zomaar mogelijk om verschillende kolonies samen te voegen. Als een beginnende kolonie niet goed groeit, wordt het bovendien niet beter als je er meer werksters of koninginnen aan zou toevoegen.
Als je problemen hebt met je kolonies Formica fusca, raad ik je aan om daarvoor een nieuw onderwerp te openen. De eerste vraag die ik daarin zal stellen is om foto's van je opstelling te plaatsen. :)

Het voeren van werksters aan andere kolonies zou ik afraden. Er zit weinig eten aan een mier, en het is veiliger een vliegje of ander insect te voeren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door moese »

nou door een watersnood ramp in het reageerbuisje zijn ze op een na alle werksters kwijt :( met een Gyne erbij... had er eerst 3 namelijk!
ik heb het een tijdje geprobeerd om ze te laten voor wat het is maar.... helaas geen resultaat!

daarom dacht ik omdat ik het hier wel is gelezen heb ze samen voegen en dan die ene werkster maar een nekslag krijgt...

is het mogelijk?? of kan ik ondertussen zeggen dat die kolonie als verloren kan beschouwen?
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door Floris »

Zoals ik mijn vorige bericht al schreef
  1. Samenvoegen zal waarschijnlijk niet lukken
  2. Zelfs al zou samenvoegen wel lukken, is het geen oplossing voor het niet groeien van een kolonie
Als je een koningin met één werkster hebt, zouden die gewoon in staat moeten zijn om de kolonie te laten groeien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door moese »

dan zal ik het zo laten ;) thnx!
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door Floris »

Ok. :)
En als je tips wilt over het groeien van deze kolonie, maakt dan een nieuw onderwerp op het beginnersforum en plaats foto's van de opstelling.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door reinoud »

Samenvoegen van Formica fusca heb ik onlangs nog geprobeerd, het werkt niet. Ik zat in dezelfde situatie, een kolonie van een 20-tal werksters, en een gyne met slechts 1 werksters, die wat sukkelde. Dus ik heb de werkster gedood, en de gyne bij de andere kolonie gevoegd. Resultaat was paniek alom, raar genoeg vertoonde de kolonie geen enkele agressie tov de gyne, ze vluchtten spontaan hun buisje uit, met broed en al. Dus ik heb de gyne dan maar op alcohol hier gezet.
Misschien dat het in enkele gevallen toch slaagt, maar het lijkt me al bij al ongezond veel stress voor je kolonie.
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Formica fusca gyne toevoegen..

Bericht door moese »

helaas... de gyne is overleden :( ze nam geen voedsel meer aan
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Plaats reactie