Mierenkoningin of mannetje

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

Goeiedag,
Ik heb vandaag een mierenkoningin gevangen, wel ik denk dat het een koningin is...
Ze had namelijk nog maar 1 vleugel dus ik dacht da ik een koningin gevngen had maar als ik haar dichterbij bekijke lijkt ze wel erg dun voor een koningin. Is het mogelijk dat mannetjes hun vleugels ook aftrekken?
Alvast bedankt
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

Ik wist ook niet precies waar ik mijn vraag moest stellen omdat het een onderzoek voor school is dacht ik dat ik het hoer moest plaatsen maar het zou ook best kunnen dat dit bericht behoort tot beginnersforum. Sorry als ik fout zit.
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door cerris »

Zou je een foto kunnen plaatsen.
1X Formica fusca
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

Ja zeker, ik heb er eentje gezet in bijlage. Zou deze niet genoeg zijn vraag me maar om meer fotos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Hoi,

Dit is wel een koningin maar niet van het soort dat zelfstandig een kolonie kan stichten. Ze is inderdaad nogal dun, dat wijst er op dat het een sociaalparasiet is. Ik vermoed Lasius fuliginosus. Hier heb je niets aan.

Probeer een andere koningin te vangen. Als dat niet lukt kan je wel een koningin met werksters overnemen van mij, of een ander forumlid. Ik heb enkele weken geleden genoeg koninginnen gevangen, over een paar weken verwacht ik de eerste werksters. Dat kost je bijna niets.
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

Ach jammer... De bruidsvluchten van lasius niger zijn al gedaan en ik heb geen koningin kunnen vangen... Ik heb nog 2 andere koninginnen maar volgens mij niet bevrucht, ze hebben nog allebei hun vleugels op.
Zou het mogelijk larve en enkele werksters van mijn tuin aan haar te geven of moet ze echt al een grote kolonie hebben?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Lasius fuliginosus is heel lastig in gevangenschap, je kan het natuurlijk proberen maar zelfs de ervaren mierenhouders hebben er de grootste moeite mee.

Er kunnen nog wel bruidsvluchten komen van Lasius niger als je geluk hebt.
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

En in geval er geen meer zijn hoeveel verkoop je je koninginnen?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Verkopen is niet het goede woord, ik hoef er niet aan te verdienen. Om te voorkomen dat ik verlies maak vraag ik 3 euro voor de verzending en het materiaal (buisje+verpakking). Omdat de verzendkosten naar België ongeveer 1 euro duurder is wordt het voor mensen in België 4 euro.

Misschien dat er forumleden in België zijn die een paar koninginnen over hebben?
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door reinoud »

Ik zeg ook Lasius fuliginosus. Ik heb trouwens wel enkel L. niger gynes ove, heb al een pb gestuurd.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Art747 »

Op het Duitse forum zocht iemand een Lasius Fuliginosus. http://www.ameisenforum.de/europa-flohm ... nosus.html
Misschien kan je een deal maken.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Dat is de moeite niet waard, ze gaan zeer snel dood als ze alleen in een buisje zitten. Ze zal de reis hoogstwaarschijnlijk niet overleven.
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

GvG schreef:Dat is de moeite niet waard, ze gaan zeer snel dood als ze alleen in een buisje zitten. Ze zal de reis hoogstwaarschijnlijk niet overleven.
Laat ik haar weer los in de natuur, al weet ik dat ze een nest gaat parasiteren? Zo ja waar moet ik haar het best vrij zetten?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Waar je haar gevonden hebt. Maar het maakt niet uit hoor, de kans dat ze succesvol een kolonie binnendringt is minder dan 1%, de meeste koninginnen (ook bij andere soorten) sterft zeer kort na het uitvliegen.
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

Ok ik laat haar weer vrij waar ik haar gevonden heb ;)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Art747 »

Toch wel interessant waar zo'n relatief zeldzame Lasius fuliginosus dan vandaan komt. Waarschijnlijk van een bruidsvlucht? Maar dan is er ergens een heel nest geparasiteerd met Lasius fuliginosus toch? Of begrijp ik dat verkeerd.
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

Art747 schreef:Toch wel interessant waar zo'n relatief zeldzame Lasius fuliginosus dan vandaan komt. Waarschijnlijk van een bruidsvlucht? Maar dan is er ergens een heel nest geparasiteerd met Lasius fuliginosus toch? Of begrijp ik dat verkeerd.
Ik zou er echt niets van weten meeste nesten in mijn tuin zijn lasius flavus en niger. Deze koningin zat gewoon op onze terras en daar zitten geen nesten dus ik zou ni weten vanwaar ze komt. :/ misschien kan iemand met meer informatie over deze mier jou vragen beantwoorden ;)
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Art747 »

Nou ben ik aan het googelen op deze soort http://formicidae.be/lasius/lasifuli.htm maar niet overal wordt gesproken over parasiteren. Meer info GvG?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Sneeuwuil »

http://www.nlmieren.nl/websitepages/LAS ... NOSUS.html

Daar wordt het een 'Een tijdelijke, secundaire, sociaal parasiet' genoemd.
Zondag vond ik op station Hengelo-oost ook een vermoedelijke fuliginosus. Het was in elk geval geen niger, flavus of umbratus. Een ter plaatse google image search kwam met dat als meest waarschijnlijk soort.

Anyway, het lijkt me een zo goed als onhoudbare soort.
reinoud
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 juli 2009
Locatie: Middelkerke/Gent
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door reinoud »

Zoveel weet ik niet van L. fuliginosus, maar wat ik wel weet is dat ze in bomen nestelen, die hol zijn van binnen. Ik heb ze zelf altijd op wilg aangetroffen, en nooit op een andere boom. De gyne parasiteert inderdaad een bestaande kolonie, maar ontwikkelt zelf ook werksters. Enkel in het begin heb je een mix van L. fuliginosus werksters en de gastsoort, later sterven die werksters en blijven alleen de L. fuliginosus wersters over.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Ik kom er op terug! Nu ga ik slapen. :)
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door ricardovdh »

Ze is dun, maar volgens mij niet dun voor lasius fuliginosus. Dit lijkt mij op het eerste gezicht een dunne/magere lasius flavus, ze heeft ook oranje pootjes als ik het goed zie en dat zie ik vaak bij lasius flavus.
@Kureno, Kun je het buisje voorzichtig omdraaien en op haar buik kijken. Als dit oranje is is het waarschijnlijk lasius flavus.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Kureno
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 augustus 2014
Locatie: België
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Kureno »

ricardovdh schreef:Ze is dun, maar volgens mij niet dun voor lasius fuliginosus. Dit lijkt mij op het eerste gezicht een dunne/magere lasius flavus, ze heeft ook oranje pootjes als ik het goed zie en dat zie ik vaak bij lasius flavus.
@Kureno, Kun je het buisje voorzichtig omdraaien en op haar buik kijken. Als dit oranje is is het waarschijnlijk lasius flavus.
Neen het is geen lasius flavus ik heb daarvan een prinses en die lijken totaal niet op elkaar, de dunne mier had gewoon oranje poten maar de rest was zwart ook haar buik, ik heb haar van alle kanten bekeken. Ze is nu terug vrij in de natuur, ik kan er dus niks meer mee doen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Ik vind het zeker niet lijken op een Lasius flavus. Zie je die brede kop? Bijna net zo breed als het borststuk. Dit is een kenmerk van sociaal parasieten, zij moeten vechten om de kolonie binnen te dringen en eventueel de koningin om te brengen. Die oranje pootjes zie je vaker bij Lasius fuliginosus.

Ik had de reactie van Reinoud gisteren niet gelezen, maar daar heb ik inhoudelijk niets aan toe te voegen. Dat is in een notendop hoe het zit.

Wel wil ik toevoegen dat Lasius fuliginosus niet zo zeldzaam is, zeker in bosrijke gebieden kunnen ze zeer algemeen zijn. De volken kunnen zeer groot worden en veel gynes en mannetjes produceren. Deze vliegen vaak niet zo massaal uit, soms vind je er maar een of twee. Een gyne kan na het uitvliegen honderden meters verderop terecht komen, soms vliegen ze daarna nog een (paar) keer op. Het is dus niet te zeggen waar het nest zich bevond.

En Arthur, wellicht ten overvloede, Lasius fuliginosus is altijd sociaal parasitair.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door dvd »

Paar dagen terug heb ik hier in het bos ook een Lasius fuliginosus nest gezien,er liepen gevleugelde gynes en mannetjes rond.Deze mieren laten een geur achter kan dat?Ik vind het persoonlijk prachtige mieren.Jammer dat ze zo moeilijk te houden zijn.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door GvG »

Ja, ze ruiken lekker! :)

Het zijn inderdaad prachtige mieren. Grote Lasius mieren met een forse kop en een prachtig glanzende diepzwarte kleur.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door dvd »

GvG schreef:Ja, ze ruiken lekker! :)

Het zijn inderdaad prachtige mieren. Grote Lasius mieren met een forse kop en een prachtig glanzende diepzwarte kleur.
Ik wilde vandaag zo een gyne vangen om het toch eens te proberen met lasius niger werksters,maar ik vond geen enkele ongevleugelde gyne.Misschien iets voor volgend jaar in de zomer.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door Art747 »

Ik heb veel gynes Lasius Niger van de bruidsvlucht van dit jaar. Stuur even een PM als je die wilt, dan stuur ik je wat.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mierenkoningin of mannetje

Bericht door dvd »

Art747 schreef:Ik heb veel gynes Lasius Niger van de bruidsvlucht van dit jaar. Stuur even een PM als je die wilt, dan stuur ik je wat.
Ik bedoelde dat ik nergens geen ongevleuglde Lasius fuliginosus gyne kon vinden.Lasius niger zit hier genoeg.Toch bedankt Art747.
Plaats reactie