Mijten bij geliefde Diacamma's!!

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Mijten bij geliefde Diacamma's!!

Bericht door MichaelB »

Tot mijn grote schrik is mijn grootste angst waarheid geworden.
Heb altijd gevreesd dat ik ooit mijten zou krijgen in mijn kolonies en dat is inderdaad gebeurd :cry:

Het stomme is dat ik de symptomen ken maar aangezien ik al 3 jaar mieren heb zonder problemen, bij mij geen belletje is gaan rinkelen.
Het viel me als eerste op dat er een diacamma was doodgegaan in water.
Nu zul je misschien denken dat dat komt omdat ik geen watten gebruik, dat klopt ook wel maar dit zou niet nodig moeten zijn bij diacamma's. Ik heb ze nu een jaar en zoals ook wel bekend kunnen ze met open water goed overweg.
Dit was ook de eerste keer dat dit gebeurde. Dus ik dacht al van goh dat is vreemd, maar dacht dat het misschien een jonge onvoorzichtige werkster was. Vervolgens 2 dagen later gebeurde het weer. Toen vond ik het wel vreemd worden maar dacht er nog niet genoeg over na.
Ik heb in het weekend het hele verblijf gereinigd met stofzuigertje en alle resten wat er lagen weg gehaald, waarna gister avond mijn partner ineens zei: Michael, wat zijn die kleine beestjes? Dus ik zeg dat zijn de springstaartjes die helpen schoonmaken. En met dat ik kijk zie ik ineens een lijkje liggen, en nog een, en nog een, en nog een.
Ik denk WFT!!!! Vervolgens kijk ik en zie ik een werkster heel gekke sprongen maken en verdomd nog aan toe aan beide kanten witte puntjes!
Dus ik heb meteen overal fruit neer gelegd om de hoeveelheid mijten zo spoedig mogelijk in te kunnen dammen.
Maar zoals iedereen weet is het onmogelijk om de mijten zo weg te krijgen.

Nu blijkt ook dat 1 kolonie Myrmyca ze heeft.
Ik vraag me af hoe ze er zijn gekomen opeens.
Ik verdenk de krekels, hier zijn een hoop gestorven en deze had ik weg gedaan maar dan nog is het heel raar.
De krekels zijn mini's en had ik al van begin dit jaar.
Er zijn nooit issues geweest met ze. Altijd gezond ik heb ze in een krekelbakje en voed ze en geef ze water en nooit iets opgevallen.
Aangezien deze eerst geen mijten hadden dacht ik veilig te zijn en vries ik ze niet in.
Daarbij is het ook juist leuk met een soort als een Diacamma met krekels in de weer te zien gaan.

Maar ik heb iig zo snel mogelijk roofmijten besteld zoals in post:
http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... ten#p49883

Hopenlijk komen ze snel aan zodat ik ze onmiddelijk kan introduceren.
Inmiddels heb ik al een stuk of 10 dode werksters geteld en dit binnen 24 uur dus als het te lang duurt houdt ik wellicht nauwelijks nog wat over. Daarbij weet ik dan niet eens of de GamerGate ook overleden is. Maar afhankelijk van of er nog poppen zijn zou zich dat wellicht kunnen herstellen.
Laten we hopen dat ik hier zo spoedig mogelijk een eind aan kan maken!

Overigens waren er alleen grootverpakkingen beschikbaar van een 10000 roofmijten terwijl er een 1000 worden geadviseerd voor 1m2 dus mocht iemand ook nog mijten hebben dan kan ik je wat roofmijten toezenden.

Groet Michael
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door dvd »

Ja dat is natuurlijk slecht nieuws!hier heb ik ook altijd bang voor bij mijn mieren.Als ik insecten geef vries ik ze altijd eerst in om zeker te zijn!In ieder geval ik hoop dat je het kunt oplossen,veel succes!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door ProXi »

Je kan ze ook suiker aanbieden gemengd met citroensap.
Er zijn mensen die zeggen dat de mieren dan onaantrekkelijker zijn voor mijten.

Je kan de mieren ook zachtjes besprayen met een mengsel van water en citroensap.
Ook dat zou kunnen helpen volgens internet.

Heb zelf ook keer mijten gehad en dit gedaan in combinatie met de hele buitenwereld goed opruimen en schoonmaken de mieren en de buitenwereld een beetje besprayen met het citroensap mengsel en ze suiker verdunt met citroensap aangeboden en dat hielp toen (of het was toeval).
Geen idee wat uiteindelijk geholpen heeft of mogelijk een combinatie van deze dingen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door GvG »

Zijn de mijten bij jou nu helemaal weg, ProXi?
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door dvd »

Hoe kan je het eigenlijk merken als er mijten op je mieren zitten?Zijn er mieren die plots dood gaan?
Joachim
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 juli 2014
Locatie: Sluis, Nederland
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door Joachim »

Naast mieren heb ik ook bijen.
Bij bijen komt vooral de varroamijt voor. Deze wordt bestreden met mierenzuur of thijmol (soort tijmdampen)
Deze producten tasten de luchtwegen van de mijten aan. Ik weet niet in welke mate deze producten schadelijk zijn voor mieren?
Laatst gewijzigd door Joachim op 06 aug 2014, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Lasius Niger-zwartbruine wegmier
Myrmica Rubra-rode steekmier
Temnothorax Nylanderi-bosslankmier
Formica Fusca-grauwzwarte mier
Lasius Flavus-gele weidemier
Messor Barbarus-oogstmier
Pheidole Pallidula-groothoofdm
Camponotus Barbaricus-Europese reuzenm
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door MichaelB »

Van een aantal mijtjes op wat mieren lijkt de mijt qua aantal geexplodeerd!!!
Heb foto's gemaakt maar zelfs de ramen van het formicarium zitten vol. Ik zie ze ook echt overal momenteel.
Denk dat een combinatie van vochtigheid en de warmte in het aquarium ervoor gezorgt heeft dat dit zo snel is gegaan.
Tot mijn verbazing geen nieuwe dode miertjes!
Kan natuurlijk even duren voor ze het begeven, maar er is nog hoop.
Het lijkt ook haast wel alsof de condities in het formicarium niet goed zijn voor de mijten. Zie ze steeds massaler het formicarium ontsnappen. Nu zitten ze zelfs aan de buitenkant van het glas en in de deksel.
Deze heb ik nu met schoonmaak azijn afgeveegd en een nieuwe fluon rand aangebracht.
Gezien de enorme aantallen wil ik toch echt voorkomen dat ze het huis in wandelen en bij gebrek aan eten steeds weer terugkomen. De roofmijten leven maar een week of 7-8 dus moet zo zeker als mogelijk zijn dat ze zijn opgegeten.
Daarna zal ik ze in de moestuin zetten om daar qitte vlieg, mijten luizen en larven te bestrijden.

Nog iets grappigs is dat de myrmica's zich op de pruim genesteld hebben.
Ze zijn uit het buisje op de pruim gaan zitten die ik eigenlijk voor de mijnte. Had bedoeld om zo de aantallen terug te dringen.
Naja we zien wel wat het wordt.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door ProXi »

GvG schreef:Zijn de mijten bij jou nu helemaal weg, ProXi?
Ze zijn wel weg van de mieren nu ja.
Ik had er heel erg veel bij mijn Formica sanguinea.
zie mijn topic over mijn mijtenprobleem: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=39&t=4187
en mijn topic over mijn kolonie (bericht van 13-2-2012 en 28-3-2012): http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 84&p=26835

Ze hadden een koepelnest gemaakt van dennennaalden en ander spul uit het bos.
Tijdens de winterslaap werd de bak vochtig en in combinatie met mogelijk voedselresten in het nest kwamen er heel veel mijten.
Omdat de mieren in winterslaap waren, waren ze helemaal kwetsbaar.

Ik heb ze dus toen uit de winterslaap gehaald en vervolgens:
- Suiker gegeven verdund met citroensap
- De mieren besprayed met citroensap-oplossing ( citroensap verdund met water)
- Ik heb er tevens voor gezorgd dat alles zo droog mogelijk was. Het nest en de buitenwereld. Mijten houden namelijk van vocht.
- Ook heb ik de gehele buitenwereld schoongemaakt, dode mieren meteen verwijderd en ook alle decoratie en dergelijke verwijderd en goed schoongemaakt en tijdelijk ook niet terug in de buitenwereld gezet. Alle dennennaalden en andere takjes enzo heb ik weggedaan. Dat was een hele klus gezien de grote van de kolonie. Gelukkig waren de mieren nog wat duf.
- Mijten planten zich ook niet snel voor als het koud is, dus de bak heb ik vervolgens weer een tijd lang op een koude plek gezet. Het was toen feb/mrt dus in schuur/kelder was het koud.

Er leven nog wel mijten in de bak, maar daar ontkom ik niet aan vanwege het zand en het is lastig goed schoonhouden gezien de grote van de kolonie en de activiteit in de zomer.
Maar doordat er weinig vocht is en schoon genoeg is zitten ze gelukkig niet meer op de mieren nadat ik al de bovenstaande punten heb gedaan.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door MichaelB »

5-8-14 21-22 uur:
Ik ben nu een test aant doen met citroen en thijm kijken waar de mijten het hardst voor wegrennen.
Trouwens het massale vertrek van de mijten uit de bak kan idd met het vocht te maken hebben
Het zand was redelijk nat en de laatste 2 dagen begint het te drogen.
Hopenlijk krijg ik de roofmijt snel binnen!
Ik houdt jullie op de hoogte!

6-8-14 8:00 uur:
Vanmorgen zie ik dat de tijm zijn werk goed aan het doen is!
Ik had half dode en dode werksters in een laagje met tijm gelegd en in een afgesloten bakje geplaatst.
Ik zag vrijwel meteen al dat de mijten van de tijm weg begonnen te lopen.
Vanmorgen zie ik de mijten boven aan de rand van de bak zitten ze willen dus echt weg van de tijm!
Helaas had ik niet genoeg tijd om de werksters te onderzoeken of ook alle mijten weg waren.
Dat zal ik vanavond moeten doen.

Een met mijten geïnfecteerde krekel heb ik in een bakje met citroen schil en citroen water geplaatst helaas is deze vanacht overleden maar zal ook hier eens onderzoeken of er nog mijten te vinden zijn.
Desnoods kan ik altijd nog proberen wat poppen en werksters in een bak met tijm te zetten of citroen, tot dat ze veilig zijn en ze dan vervolgens tijdelijk in een andere bak houden zodat ik zeker weet dat niet de hele kolonie verloren gaat.
Het geluk is dat de Diacamma's het bij mij ontzettend goed deden en ze van 50-60 werksters naar 2 kolonies van een stuk of 50-60 werksters zijn gegaan.
Alleen snap ik hun gedrag niet altijd.
Meestal zijn de kolonies gesplitst. (een in het ytong nest en een ergens in de buiten wereld)
Maar soms voegen ze zich plots tijdelijk weer samen, dat kan zijn dat de kolonie in de buitenwereld zich in het ytong nest erbij voegt maar ook soms dat het ytong nest helemaal leeg is en ze allemaal in de buitenwereld zitten. Zal waarschijnlijk met de condities te maken hebben. maar geheel duidelijk is het me niet.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door MichaelB »

Gisteren EINDELIJK mijn roofmijten ontvangen.
Heb deze direct op een plastic schoteltje in hun substraat in het formicarium geplaatst.
Aangezien ze van een vochtige omgeving houden heb ik eerst het zand weer een beetje nat gesprayed om ervoor te zorgen dat het heleformicarium zo optimaal mogelijk voor ze is.
Daarbij heb ik de verwarmingsmatjes uitgetrokken.
Dit omdat ik las dat hun optimale temperatuur tussen de 20-25 graden lag.
Normaal is de diacamma bak overdag een 28 graden wil natuurlijk niet dat ze het te warm krijgen.
Ik had gehoopt te kunnen zien dat de roofmijt meteen in de aanval ging, helaas is dat nog niet het geval.
Het kan natuurlijk zijn dat ze in eerste instantie door het substraat verzadigd zijn en dat als dat op is ze gaan roven.

We zullen zien wat er gebeurd. Ik kan alleen maar hopen dat mijn tactiek positief zal uitpakken.
Als niet, dan heb ik altijd nog mijn succesvolle tijm experiment en zou ik de stukjes tijm kunnen mengen met het zand in het formicarium om te kijken wat dat zal doen.

Overigens wilde ik in de tussentijd langzaam beginnen aan een nieuw uiterlijk van het formicarium. (wel pas iets voor over een paar maanden)
Ik kies dit keer in plaats van een mini wereld voor een tropische wereld.
Dit wel met nep planten om verstoring te beperken (planten verzorgen en planten verwijderen als ze dood gaan) en om ervoor te zorgen dat als ik ooit nog es mijten krijg dat ik ze dan ook nog altijd weg kan krijgen desnoods dat ik de bak uit elkaar haal inplaats dat het een onmogelijke opgave wordt met kilo's potgrond. waar de diacamma's graag in nestelen etc etc.

Foto's en update komt snel!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mijten bij geliefde Diacamma's!!

Bericht door MichaelB »

Beste antlovers,

Gelukkig kan ik jullie inmiddels melden dat het al een tijdje weer goed gaat met de diacamma's!
Toen de roofmijten geïntroduceerd waren leek het in eerste instantie erop dat ze wel tussen de andere mijten liepen maar niet in de aanval gingen.
Ik moet zeggen ik heb er nooit een betrapt met het eten van een andere mijt maar het moet zeker gewerkt hebben want na 48 uur zaten er nog maar een fractie van de stoute mijtjes op het glas.
Na een week kon ik zeggen dat het gevaar geweken was hoewel er nog steeds her en der een werkster stierf.
Voor alle zekerheid heb ik ook alle ornamenten zoals de fillingstation, de boompjes en het hout een aantal dagen in de vriezer gedaan.
Daarna heb ik ze weer terug geplaatst in het formicarium.

Nu kan ik echt zeggen dat ze weer gedijen.
Gedurende de mijten invasie hadden ze geen eitjes, geen larfjes en geen poppen.
Maar nu ligt er broed van alle stadia en zijn ze druk in de weer.
Er is zelfs weer een mannetje in de bak aan het rond vliegen!
Even snel geteld had ik een 8 tal poppen en 5 tal larven en eitjes zag ik niet zo snel( Wilde ze niet te veel storen)

Ik ben ontzettend blij dat alles toch zo snel goed is gekomen!
Vandaar heb ik een nieuws filmpje inelkaar geflanst.
Helaas is de kwaliteit door het plaatsen op youtube aanzienlijk achteruit gegaan.
Maar denk toch even leuk om te zien!

Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door GvG »

Geweldig dat het je gelukt is! Zijn de mijten 100% weg?

Ik ben erg benieuwd naar de roofmijten. Ik heb nog nooit last van mijten gehad, maar je weet maar nooit. Een paar vraagjes :
- Hoe werden de roofmijten geleverd? Zijn het eitjes die vochtig gemaakt moeten worden? Hoe zijn ze verpakt?
- Je zei dat je een erg grote hoeveelheid roofmijten hebt ontvangen. Hoeveel heb je er nu gebruikt, en hoeveel heb je over? Hoe lang zijn ze houdbaar?
- planten de roofmijten zich ook voort in het formicarium?

Ok, dat was iets meer dan "een paar" vraagjes, sorry. :)
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door MichaelB »

Geweldig dat het je gelukt is! Zijn de mijten 100% weg?
Ja, ik ga er wel van uit dat ze helemaal weg zijn.
Had nog een stuk fruit geplaatst maar daar zaten er na een tijdje geen op.
Natuurlijk is het lastig dit 100 zeker te weten maar ik heb er geen meer gezien in ieder geval.
Ik ben erg benieuwd naar de roofmijten. Ik heb nog nooit last van mijten gehad, maar je weet maar nooit. Een paar vraagjes :
- Hoe werden de roofmijten geleverd? Zijn het eitjes die vochtig gemaakt moeten worden? Hoe zijn ze verpakt?

De roofmijten worden in een ronde kartonnen cylinder geleverd met vermiculiet en substraat.
Dit zijn al volwassen mannetjes en vrouwtjes. en hoeven enkel vochtig gehouden te worden aangezien ze zich het prettigst voelen in vochtige grond.
- Je zei dat je een erg grote hoeveelheid roofmijten hebt ontvangen. Hoeveel heb je er nu gebruikt, en hoeveel heb je over? Hoe lang zijn ze houdbaar?
Ik heb in totaal ongeveer een 10.000 ontvangen en heb in eerste instantie ongeveer de helft van de bus erin gedaan.
Denk dat dat nog veel te veel is geweest, maar goed ik wilde de mijten zo snel mogelijk weg hebben.
De rest heb ik in de moestuin gezet en bij planten waar ik last had van ongedierte.
Ze zijn afhankelijk van hoe je ze houdt in de cylinder beperkt houdbaar ongeveer een week of 2 mits je ze natuurlijk goed vochtig houdt.
Ze leven ongeveer een maand of 2 als ik me niet vergis. In die tijd leggen vrouwtjes eitjes in de vochtige grond die weer uitkomen.
- planten de roofmijten zich ook voort in het formicarium?
Dat ligt aan het substraat in het formicarium.
Zoals al verteld is het best vochtige grond te gebruiken en liefst nog potgrond.
In een droog kaal formicarium zullen ze sneller sterven of weggaan zoals ik merkte op het einde dat er sommige op het formicarium zaten ipv erin.
Maar het is dus mogelijk ze in leven te houden in het formicarium.
Echter zou je dan uiteindelijk ook voor hun voedsel moeten kunnen aanbieden en dat is natuurlijk heel lastig.
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijten bij geliefde Diacamma 's!!

Bericht door GvG »

Dankjewel voor de uitleg, het is helemaal duidelijk. Ik heb wel eens gelezen over natuurlijke bestrijding van bladluizen en rupsen m.b.v. lieveheersbeestjes en sluipwespen. Daartoe worden de eitjes verpakt opgestuurd en die komen uit als ze vochtig gemaakt worden. Droog kun je zeer lang bewaren. Jammer dat het bij de roofmijten niet het geval was. Maar het heeft gewerkt, fantastisch!
Plaats reactie