messor barbarus en pindakaas

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door mn »

Pindakaas op zich lijkt me niet bruikbaar, niet voldoende voedzaam voor de larven en te dik om opgenomen te worden door de mieren.
Nu denk ik ook dat het moeilijk is voor de mieren om zulke massa te verplaatsen of te kauwen omdat het zo kleverig is.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Mm dat hangt af van welk merk en zo denk ik want mijn pindakaas is vrij droog.

Het valt in ieder geval te proberen en als ze het mogen en er niks schadelijk aan is dat is het maar als een snoepje voor hun
we mogen de mieren toch ook eens een plezier doen. :P
Laatst gewijzigd door freek114 op 05 jan 2011, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Nelis »

Daar zit idd verschil in, en er is natuurlijk ook nog de pindakaas met echte stukken pinda er in.
Dat zal denk ik nog wat beter gaan 8-)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

Of gewoon ongezouten pinda's vermalen tot een papje
:lol:
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Mmm das nog is een gedacht. Maar dan zou iets bij moeten dat er voor zorgt dat het een papje word want als je de pinda's plet krijg je geen papje volgens mij.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door mn »

Of je laat de mieren hun natuurlijke gedrag uiten en laat ze er zelf een papje van maken. :)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Das saai. -.-

:lol: :lol: :lol:
Grapje

Maar ik krijg een ideetje om een nooten/zade pap te maken

stel je voor !
Walnoten,Pinda,Verschilende zaden zoals Paprika,Peterselie,Water kers, Sesam zaad, dat allemaal geplet en in een papje ik ben benieuwd naar hun reactie!
Als het in een papje zit bevat het dus ook vochtig heid wat ze dus ook kunnen opnemen
Maar wat gebruik je dan voor er echter pap van te maken en zou ik dan de zaden pletten of zo laten. kan iemand me helpen ?

Verander het topic maar naar mieren kaas. xD
We gaan ons eigen mieren elixer maken. :lol:

Wat denken jullie ervan het is maar een probeersel wat best kan lukken.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Met pletten kan je nooit bereiken wat je nodig hebt voor een papje, dit blijft veel te grof. Als je er dan gewoon water bij doet, krijg je nooit een papje.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

Haha ik vind het een leuk idee!! Maximaal pureren met de staafmixer:)

Maar ik zou er voor kiezen om een bestaande kolonie zo natuurlijk mogelijk te blijven voeren. Misschien zou je dit als extra kunnen aanbieden? Kijken wat de reactie is en kijken of het niet gaat rotten oid als ze het in het nest leggen.

Echter is het zeker een uitkomst voor transport;)
Misschien kun je een soort mieren energie mix maken, soort van vitamine/voedings bom!!
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door mn »

Xtof vertelde me dat hij in Amerika Pogonomyrmex occidentalis kolonies voer zag meenemen dat gemorst was naast grote voedersilo's. Net zoals het voer dat de koeien kregen, wat ze tijdens het kauwen op de grond lieten vallen, meenamen. Dit voer dat de koeien uit hun mond lieten vallen was reeds deels gekauwd en vermengd met speeksel. Xtof vertelde me toen dat ik bijvoorbeeld eens kippenvoer zou moeten proberen te geven, gemaakt tot een papje. Ik heb dus gemengd legmeel dat ik aan men kippen geef in men mond gedaan en een tijdje gekauwd. Geen aanrader mensen :). Ik heb het dan aan de mieren gegeven en deze hebben het erg vlotjes aangenomen. Later heb ik het voer gewoon gemengd met water, dit werd minder vlot aangenomen maar nog steeds erg goed.

Speeksel, zoals ik eerder al vermeld had, zet koolhydraten om tot glucose. Misschien dat dit de mieren meer prikkeld om het zelfgekauwde voer mee te nemen dan het met water gemengde. Ik heb de zaden toen ook nooit fijngemalen. Bij het kauwen gebeurde dit wel. In het voer zit veel poeder, of daar lijkt het toch op. Ik denk dat dit gewoon heel fijn gemalen zaden zijn met enkele toegevoegde mineralen zoals calcium en dergelijke. En dat klontert snel tot een papje.

Nadeel, het gaat vreselijk snel schimmelen. Zeker als er sporen van de schimmel aanwezig zijn.

Ik ben wel voor een gevarieerd dieet voor de mieren maar ik vind het een beetje zinloos om er zoveel werk in te steken. Dit terwijl de mieren het normaal allemaal zelf doen. Maar... Dan kun je weer vragen gaan stellen bij het aminozuur, en suikerwater etc...
Dit is een makkelijk te maken product dat een uitstekende vervanger is voor het geen wat de mieren anders uit bloemen of blad- wortel- luizen en dergelijke halen. Dit zijn dingen die te veel werk en ruimte kosten om zelf te gaan voorzien. En daarvoor zijn deze producten een noodzakelijke(?) vervanger.

Ik zet bij noodzakelijke een vraagteken omdat ik het niet zeker weet, ik heb kolonies die het goed zonder doen. En soorten die niet zonder kunnen.

Ik denk dat als je toch wat wilt gaan experimenteren je de zaden heel fijn gaat moeten malen.
Voor iets zorgen tegen het slecht worden van het eindproduct. Eventueel dat invriezen kan helpen. Maar dan kun je het beter in kleine hoeveelheden opslagen.
Voor het beter oplossen zou je het kunnen verwarmen.
Maar hoe je een papje gaat kunnen maken, geen idee.

Dit kan wel dienen als extra'tje.

Ik zou hier nog een hele tekst kunnen neertypen maar daar heb ik nu niet veel zin in.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door mn »

Xtof vertelde me dat hij in Amerika Pogonomyrmex occidentalis kolonies voer zag meenemen dat gemorst was naast grote voedersilo's. Net zoals het voer dat de koeien kregen, wat ze tijdens het kauwen op de grond lieten vallen, meenamen.

Speeksel zet koolhydraten om tot glucose. Misschien dat dit de mieren meer prikkeld om het zelfgekauwde voer mee te nemen dan het met water gemengde. Ik heb de zaden toen ook nooit fijngemalen. Bij het kauwen gebeurde dit wel. In het voer zit veel poeder, of daar lijkt het toch op. Ik denk dat dit gewoon heel fijn gemalen zaden zijn met enkele toegevoegde mineralen zoals calcium en dergelijke. En dat klontert snel tot een papje.

Nadeel, het gaat vreselijk snel schimmelen. Zeker als er sporen van de schimmel aanwezig zijn.

Ik ben wel voor een gevarieerd dieet voor de mieren maar ik vind het een beetje zinloos om er zoveel werk in te steken. Dit terwijl de mieren het normaal allemaal zelf doen. Maar... Dan kun je weer vragen gaan stellen bij het aminozuur, en suikerwater etc...
Dit is een makkelijk te maken product dat een uitstekende vervanger is voor het geen wat de mieren anders uit bloemen of blad- wortel- luizen en dergelijke halen. Dit zijn dingen die te veel werk en ruimte kosten om zelf te gaan voorzien. En daarvoor zijn deze producten een noodzakelijke(?) vervanger.

Ik zet bij noodzakelijke een vraagteken omdat ik het niet zeker weet, ik heb kolonies die het goed zonder doen. En soorten die niet zonder kunnen.

Ik denk dat als je toch wat wilt gaan experimenteren je de zaden heel fijn gaat moeten malen.
Voor iets zorgen tegen het slecht worden van het eindproduct. Eventueel dat invriezen kan helpen. Maar dan kun je het beter in kleine hoeveelheden opslagen.
Voor het beter oplossen zou je het kunnen verwarmen.
Maar hoe je een papje gaat kunnen maken, geen idee.

Dit kan wel dienen als extra'tje.

Ik zou hier nog een hele tekst kunnen neertypen maar daar heb ik nu niet veel zin in.
Laatst gewijzigd door mn op 02 nov 2014, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Phantom »

Schimmelen doen zulke dingen snel, omdat ze immers vol met bouwstoffen zitten. Ik zou er overigens niet zelf op gaan kauwen, dat lijkt mij een taak voor de mieren zelf. :D Offtopic: Het amylase (een enzym) in ons menselijk speeksel zet zetmeel om naar suikers. Koken van zetmeel in water werkt ook om het op te breken, al is dat iets minder effectief.

In ieder geval: Het kan geen kwaad om te fantaseren, maar voeding geven die mieren normaal gesproken zelf verzamelen is waarschijnlijk het beste en is ook wat er wordt geadviseerd. Kijk naar waar de mieren van nature voorkomen en pas daar hun dieet op aan.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Welke zaden heeft messor barbarus het liefst ik heb al gelezen dat paprika ze gulzig aannemen. En dat een walnoot te proberen valt maar welke nog.

En als ze walnoot zouden eten zouden ze dan ook misschien kastanjes en eikels eten deze vallen ook onder een soort zaad.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door mn »

Je moet gewoon wat proberen, hier namen ze bijna alles aan.
Grotere zaden zullen ze mindersnel aannemen dan kleindere zaden omdat ze deze niet stuk gebeten krijgen. Je kunt de grotere zaden zelf fijnmalen.
Het makkelijkste is een zadenmengeling te kopen die normaal aan kleine zangvogels word gegeven. Het kost niet zo veel voor een zak van enkele kilo's.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door dondiablo »

Ik ben een beetje aan het kijken waar M.barbarus gek op is. Wat ik laatst ook gaf was fijn gemalen volkoren cruslie dat werd meteen binnen gesleept.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Tim »

Ik ga mijn Messor barbarus in ieder geval geen pindakaas geven. Heb een zadenmix, dat zou samen met honingdauwsurrogaat voldoende moeten zijn, aangevuld met af en toe een insectje.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Aardvark
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 november 2014
Gender:
Leeftijd: 63

Re: messor barbarus en pindakaas

Bericht door Aardvark »

Beste allen,

Eerlijk gezegd heb ik niet alle reacties gelezen, maar .....
Dat mieren pindakaas eten heb ik met eigen ogen gezien.
Thuis hebben we deze week last gekregen van veldmuisjes.
2 valletjes geplaatst, pindakaas erin. Een val in huis en eentje buiten.
Wat denk je, pindakaas in het valletje buiten, was na een nacht verdwenen, maar zonder muisje in de val.
Oké, slimme muis of een Speedy Gonzales. Dan even opnieuw pindakaas erin, wat bleek na een uur of twee.
Het valletje zat vol met mieren die van de pindakaas snoepten.
Voor mij is het bewijs geleverd.
En nu even niet vragen welk merk pindakaas het was.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Sneeuwuil »

Je eerste post, dus welkom!

Weet je welke mieren dat waren? Deze hier gaat over de M. barbarus, die niet in Nederland voorkomt.
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door moese »

Zou je Lasius Niger wel zijn geweest..
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Aardvark
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 november 2014
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Aardvark »

Blijkbaar wat dit item dus niet over de Nederlandse mier, maar een andere soort.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: messor barbarus en pindakaas

Bericht door Art747 »

Ik heb des tijds bij een tuincentrum gemend bloemenzaad gekocht. Dat eten ze. Ik had graszaad over, dat eten ze ook. In en rond hey huis verzamel ik ook zaden. Groente afval zaden (paprika etc) etc etc. Ik las dat paardenbloemzaden voor deze soort belangrijk is, dus als die volgende zomer volop te krijgen zijn ga ik ze op voorraad nemen.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door miel »

Messor barbarus neemt zeker wel suikerwater aan, bij mij drinken ze het gewoon.....
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Art747 »

Nou ik hou me toch maar liever aan de care-sheet op dit forum.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Sneeuwuil »

miel schreef:Messor barbarus neemt zeker wel suikerwater aan, bij mij drinken ze het gewoon.....
Bij mij laten ze het doorgaans liggen. Deze soort wordt geacht het suiker uit de zaden te halen en heeft daarom geen suikerwater nodig. Ik geef het ze soms wel, maar ik zie ze er nooit van snoepen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: messor barbarus en pindakaas

Bericht door Art747 »

Ik las dat ze ook erg onhandig zijn en kunnen verzuipen in vloeistoffen
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: messor barbarus en pindakaas

Bericht door Paarsemier »

Ik heb thuis wel een paar potjes pindakaas die voor 100% uit pinda's bestaan. Aangezien ik daarvan weet dat het niet schadelijk is, zal ik binnenkort eens testen of mijn kolonie het aanneemt
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie