Voormalig aquarium 2

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Een nieuw project is van start gegaan. Het knutselen blijft voor mij een gewaardeerd onderdeel van het houden van mieren. Het zal er vermoedelijk ook wel mee te maken hebben dat gedurende de winter er weinig valt te zien bij de inheemse soorten. De verzorging neemt minder tijd in beslag en deze kan ik nu anders besteden.

Afbeelding

Het toekomstige formicarium is groter dan eigenlijk verstandig is, maar ik kon het eenvoudig niet weerstaan en heb het aquarium meegenomen. De glazen bak heeft een gebogen voorruit en ik vond de vorm wel iets hebben. De grootte maakt het mogelijk om er iets bijzonders van te maken, maar stelt me tegelijk ook voor een uitdaging hoe ik de mieren de diapauze laat doorbrengen, want de bak is eenvoudig te groot om gedurende de winter in mijn koelkast te passen. Een probleem waar ik later een oplossing voor moet zien te vinden. Niet mijn gebruikelijke werkwijze, maar goed. Enthousiasme laat zich soms moeilijk temperen.

Afbeelding

De lengte bedraagt 410 mm. Op het breedste punt is het aquarium 250 mm, maar het neemt naar de zijkanten af tot 150 mm. Het geheel is 250 mm hoog, exclusief deksel. Iets wat later nog gefabriceerd moet worden, maar daar heb ik momenteel nog weinig tot geen aandacht aan geschonken.
Het schoonmaken ervan viel wel tegen. Ik kreeg deze keer de ruiten minder goed schoon. Hoe hardnekkig ik ook aan het schrobben ben geweest. Zelfs het schoonmaakazijn kon geen wonderen voor me verrichten. Ik heb in verband met de toekomstige bewoners ervan afgezien om andere schoonmaakmiddelen te gebruiken. Na afloop natuurlijk alles weer overvloedig afgespoeld met leidingwater.

Afbeelding

Ook voor dit formicarium wil ik het nest voor de mieren en de buitenwereld in een enkele bak onderbrengen. Een alternatief is meerdere bakken en deze met een slang aan elkaar te koppelen, maar daar zie ik vanaf. Het komt zo rommelig op me over en in een afgesloten kamertje is dit geen enkel probleem, maar in een woonkamer wil het oog ook wat.
Tegen de achterzijde komt een uit twee blokken ytong bestaand nest. Veel te groot voor mijn huidige kolonies, maar om dit probleem te tackelen gebruik ik plastic strips om delen van het nest tijdelijk af te kunnen sluiten. Als de kolonie zodanig is gegroeid dat alle kamers in gebruik zijn dan kan ik het nest tot tweemaal toe uitbreiden. Er zal vermoedelijk wel enige tijd over heen gaan voor het volledige nest in gebruik is.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door ProXi »

Je moet mierennest bouwer worden.
Kunnen we een bestelling doen? ;) :lol:

Alvast veel plezier en succes!
Ben al benieuwd naar het eindresultaat!
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Tristan »

Dit soort posts zijn altijd leuk om te volgen! Ik kijk al uit naar het vervolg!
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Kegge »

Ik leer steeds heel veel van dit soort topics :)
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

@ProXi : Soms wil je eenvoudig wat meer uit een hobby halen. Ik beleef bovendien veel plezier aan de voorbereidingen en het knutselen zelf. Bij mijn eerste formicarium vroegen mensen zich hardop af wat het moest voorstellen. :| Inmiddels zijn we al zover dat voor dezelfde mensen de mieren nu een vaststaand gegeven zijn en ze zich afvragen of ik een pretpark voor de mieren aan het maken ben. :D Bedankt voor het reageren.

@Tristan : Bedankt en vervolgen komen er zeker. Alleen wat onregelmatig, omdat er veel tijd in gaat zitten met (on)geduldig wachten tot alles is opgedroogd en ik weer verder kan gaan.

@Kegge : In dat geval hoop ik dat het voldoende inspiratie oplevert. Ervaringen met deze formicariums als de mieren erin zijn getrokken kan ik echter nog niet met jullie delen. Bedankt voor je reactie.

===================================================================

In tegenstelling tot mijn eerdere project had ik ditmaal wel meteen een idee. Een tekening was dan ook in korte tijd gerealiseerd. Uit de tekening kwam een maquette voort, bestaande uit tempex en purschuim. Hier ben ik lekker met een mes in gaan snijden tot het grote gelijkenis vertoonde met de tekening. Het leidde al vrijwel meteen tot enige aanpassingen van het oorspronkelijke plan. Daarna pakte ik het ytong erbij om deze met een houtzaag en beitel te lijf te gaan.
Ik wil een rotsachtige achterwand creëren, waar een weg rottende boomwortel over heen groeit. Hieronder zie je de ontwikkeling ervan.
Afbeelding
De achterzijde met het nest. Ik heb een boor met een diameter van 4-mm gebruikt voor het gangenstelsel. Mijn werkwijze was een hele rits van gaten boren van gemiddeld een halve centimeter diepte. Ik pakte hier ook regelmatig een stofzuiger bij, omdat het op een gegeven moment lastig werd om te zien waar het volgende gat moest komen. De potloodstreep raakte bedekt met tijdens het boren vrijgekomen stof. Nadat de gaten waren geboord heb ik voorzichtig de boormachine heen en weer bewogen en de boor daarbij als een soort frees gebruikt.
Voor de kamers heb ik een boor met een diameter van 6-mm gebruikt. Deze zijn ook wat dieper gemaakt, tot maximaal tien millimeter.
Boren van verschillende formaten heb ik gebruikt om twee waterreservoirs in het ytong te boren. Voor elk blok één. Hier zullen de mieren niet uit kunnen drinken, maar gebruik ik om een deel van het nest vochtig te houden.
Afbeelding
Om twee nauwe sleuven in het ytong aan te brengen heb ik gebruik gemaakt van een ijzerzaag. Daarna eindigde een schaar het leven van een doorzichtig, plastic deksel door er twee stukjes uit te knippen. Het lukte me helaas niet om er een duidelijkere foto van te maken, maar ik mag wel aannemen dat de bedoeling duidelijk is.
Na afloop alles grondig schoon geblazen met behulp van een compressor. Het meeste stof was al in de zak van de stofzuiger verdwenen, maar met een luchtpistool was ik in staat nog wat grondiger werk te verrichten bij het kwijtraken van het laatste stof.
Afbeelding
De voorlopige voorzijde. Het heeft nu wel iets weg van een dwarsdoorsnede.
Afbeelding
Een uitbreiding van een met een mes vorm gegeven tempex die een groot deel van de zijruit in beslag neemt.
Afbeelding
En ook de andere zijruit word grotendeels met tempex bedekt.
Afbeelding
Voor de rest ben ik weer overgeschakeld op ytong. Het moet een deel van de ‘wortel’ voorstellen die over een steen loopt. Om de verrotting ervan beter weer te geven heb ik diverse gaten geboord en hier een aantal stukken koperdraad ingestoken. Deze zal ik later voorzien van tegellijm om de stelen te vormen voor een aantal paddenstoelen. De hoeden van de paddenstoelen zijn weer gemaakt van tempex. Ik heb hiervoor ronde schijven uit het tempex gesneden en met behulp van een aansteker de huidige vorm gegeven. Het was wel even oefenen, want de eerste hoeden smolten vrijwel geheel weg omdat ik de vlam er te lang en of te dichtbij hield. Ik had gelezen over schadelijke dampen die hierbij vrij komen en heb daarom in een grote, geventileerde ruimte gewerkt.
Afbeelding
Nog een deel van de ‘wortel’, die aan deze zijde hol zal zijn en een opening vertoond. Misschien zullen de mieren het in één van hun looproutes naar en van het nest opnemen. Eigenlijk hoop ik hierop, maar de toekomst zal moeten uitwijzen of de mieren het zullen gebruiken zoals ik het bedoeld heb. Het is ook de reden waarom de toegangen tot het nest zich aan de bovenzijde bevinden. Ik ben er elke keer weer van onder de indruk hoe sterk deze beestjes zijn als ik ze iets zie sjouwen.
Afbeelding
Het laatste stukje van de ‘wortel’ met ook weer een stel paddenstoelen. Op de foto sluit het niet naadloos op elkaar aan, maar anders viel het stuk naar voren en daarom heb ik het iets verschoven tot het zonder hulp wel bleef staan.
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Kegge »

Ziet er heel interessant uit. Ik heb nog twee niet gebruikte aquaria in een kast staan ergens. Gaan ze misschien in de toekomst toch nog een tweede leven krijgen.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Beffie »

Heb je het ytongblok aan de achterkant vastgeplakt/vastgelijmd? Of staat het er los tegen aan?
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

@Kegge : Na langdurig naar een aquarium te hebben staan kijken, terwijl mijn hersenen overuren maakten, besloot ik ook om de stap te zetten, dus ik houd je beslist niet tegen. Ik heb echter nog geen ervaring met mieren in een dergelijk formicarium opgedaan, dus ik kan je nauwelijks behoeden voor vermijdbare fouten.

@Beffie : Het is op een later moment vastgelijmd. Ik wilde echter vooraf een beeld overbrengen naar de lezers van wat de bedoeling is en daarvoor schieten woorden alleen in mijn beleving te kort. De volgende keer zal je vraag aan bod komen in een nieuwe post en verduidelijkt worden met een opname.

====================================================

De volgende stap doet misschien vermoeden dat ik het aanbrengen van de tegellijm oversla, maar ook dat komt nog.
Afbeelding
Om de binnenzijde van de ‘wortel’ te kleuren gebruik ik thee. Geen gebruikelijk kleurmiddel voor in een terrarium, maar voor een formicarium van ytong word het met regelmaat toegepast. Ik heb het idee in ieder geval van anderen overgenomen.
Afbeelding
Het ytong zal in water eerst gaan drijven en waarom heb ik er een ander stuk op gelegd om het onder gedompeld te houden tot het verzadigd is en zonder hulp op de bodem zal blijven liggen.
Afbeelding
De smaak zoethout zorgt voor een lichtbruine verkleuring. Ik heb twee zakjes van het theemerk Pickwick gebruikt en deze samen met het ytong vierentwintig uur in het water gelegd. Het ytong word dan donker bruin van kleur, maar het zal tijdens het drogen snel lichter worden.
Afbeelding
Na een paar dagen was het ytong droog.
Afbeelding
Een foto die ik al eerder heb gebruikt, maar er was nog ruim genoeg tegellijm overgebleven van mijn vorige project. Deze eerder gemaakte inschattingsfout over hoeveel ik nodig zou kunnen hebben komt me nu goed van pas.
Ik wijk af van de beschrijving op de doos en maak de tegellijm aan met water tot er een dunne, met een kwast smeerbare pap ontstaat. De eerste laag altijd dun aanbrengen, de overige lagen kan je dikker aanbrengen, maar dat is een eigen keuze.
Afbeelding
De buitenkant heb ik voorzien van tegellijm. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik de buitenkant van de ‘wortel’ met behulp van deze lijm natuurlijker kan vorm geven dan alleen met een zaag en beitel mogelijk voor mij is.
Afbeelding
De binnenkant van de ‘wortel’ in het blok ytong heb ik met behulp van een kwast en theewater gekleurd. Ik heb ervan afgezien om het hele blok te kleuren, omdat ik het nestgedeelte gewoon wit wil houden. Het is dan later beter te zien door verkleuring (grijs) hoe vochtig een deel van het nest is.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om het ytong tegen het glas te bevestigen heb ik ook nu weer gebruik gemaakt van het montagelijm en afdichtingskit Bison polymax Crystal 300G. Het eerste blok was een makkie, maar het tweede leverde mij iets meer problemen op. Het schuurde langs het al reeds vast gelijmde blok waardoor een deel van de aangebrachte lijm op onbedoelde plekken kwam. Een poging om het opnieuw te doen leverde me een hartgrondige verwensing gericht aan mijn eigen adres op. Ik moest snel een deel van de lijm van het glas halen, voor ik een derde poging waagde. Het bleek gelukkig de laatste te zijn. Na een dag drogen heb ik de klemmen en stukken hout verwijderd.
Achteraf kan ik slechts concluderen dat ik te nauwkeurig heb gewerkt. Ik had eenvoudig meer ruimte moeten vrij houden tussen het ytong en de zijruiten om het vast maken te vergemakkelijken. Misschien zelfs het nest uit één blok moeten maken nu ik er wat langer over nadenk.
Afbeelding
Buiten het formicarium ben ik ook bezig geweest met het aanbrengen van tegellijm op het tempex. Het is makkelijker werken dan als het eenmaal op de plek in het formicarium is aangebracht. Een les die ik heb geleerd van mijn vorige project. In een aquarium kan je op sommige plekken met een kwast toch moeilijker bijkomen dan bij de meeste terrariums het geval is. Daarom heb ik meerdere lagen tegellijm aangebracht op de plekken waarvan ik verwacht dat ik daar later moeilijk bij kan komen met een kwast.
Afbeelding

Afbeelding
De waterreservoirs aan weerskanten heb ik afgeschermd met fijn gaas. Na het enige tijd te hebben laten drogen ben ik met tegellijm over het vastgeplakte gedeelte van het gaas gegaan. Het grootste gedeelte van het gaas zal dus in de ondergrond opgaan. Iets wat je aan de rechterkant van de foto hier boven al goed kan zien. Er is geen speciale reden waarom ik twee verschillend gekleurd gaas heb gebruikt. Het was eenvoudig voorhanden, ik had geen zin om achter gaas van gelijke kleur te gaan en ik wilde door.
Afbeelding
De eerste laag tegellijm om het een geheel te laten lijken heb ik van een kleur voorzien. Het maakt het makkelijker om later te zien of ik iets vergeten ben. Bovendien wilde ik ook zien hoe de kleur zou uitvallen in het formicarium als het eenmaal droog was. Ik heb besloten om niets af te plakken. De grootte van de bak, maar ook de indeling ervan maakte het werken met een kwast makkelijker dan tijdens mijn eerste project het geval was. De tegellijm verwijderde ik later met een scheermesje van het glas en incidenteel in moeilijk bereikbare hoeken met een schroevendraaier.
Afbeelding
Na deze laag ben ik op verschillende plekken met tegellijm aan de gang gegaan. Om te beginnen met waar het tempex op het ytong is gelijmd. De overgang was duidelijk zichtbaar en maakte het voor mij te onnatuurlijk om te zien. Het is op latere momenten nog verscheidene keren herhaald. Hiervoor mengde ik geen verf door de tegellijm.
Afbeelding
Minder was ik te spreken over de kleur. Het heeft veel weg van de kleuren uit mijn vorige project en deze lijken opeens heel weinig toepasselijk hier. Ik heb er geen goede verklaring voor, maar het is iets gevoelsmatig. Weten wat je beslist niet wilt is ook vooruitgang! Het bewerkte ytong word steeds moeilijker te onderscheiden van het bewerkte tempex en daar ben ik wel blij mee.
Afbeelding
Een volgende laag tegellijm was met behulp van grijze verf op kleur gebracht. Het lijkt mij een veel geschiktere kleur. Hier en daar in andere mengverhoudingen nog wat tegellijm aangebracht om wat meer kleurverschillen tot stand te brengen. Als het eenmaal is opgedroogd dan ben ik benieuwd naar het resultaat.
Afbeelding
Tegelijk heb ik ook de ‘rots’ van het nog losse stuk ytong van grijs gekleurde tegellijm voorzien.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Tristan »

Zeer inspirerend! Waarmee plak je het tempex aan het glas en aan het ytong? Doe je dat ook met kit?
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Tristan schreef:Waarmee plak je het tempex aan het glas en aan het ytong?
Deze kit vind ik geweldig daarvoor. Bedankt voor je reactie.

=======================================================================================

Het was afschuwelijk! Teleurgesteld heb ik lange tijd naar het resultaat gekeken en mijn conclusie bleef hetzelfde. Dezelfde techniek als in mijn eerste bak had ditmaal een geheel ander effect op mij, terwijl ik dat voor het betreffende formicarium nog altijd mooi vind. Ik heb besloten tot een andere aanpak en de hele ‘rotspartij’ van een egale laag grijze verf van het merk Histor te voorzien. Het pak met tegellijm kan voorlopig weer de kast in.
Afbeelding
Een nieuw begin en terwijl de verf droogde verdiepte me ik in diverse verftechnieken. Op YouTube waren genoeg mensen die het voor deden hoe zij iets bereikten met een kwast in de hand. Ware kunstenaars.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Al roerende mengde ik de grijze verf met witte verf om een lichtere tint te krijgen. Ik doopte de kwast in het mengsel, veegde het grootste deel er vervolgens weer af en haalde de kwast voorzichtig over de ‘rotsen’ heen. Het gebeurde zonder te beseffen dat ik daarbij mijn adem had ingehouden. Opgelucht liet ik de lucht uit de longen ontsnappen, terwijl ik zo verder ging. Daarna voegde ik nog meer witte verf toe en mengde het opnieuw voor een nog lichtere tint. Er begon zich al snel een routine te ontwikkelen en ook deze laag was snel aangebracht voor ik een derde keer witte verf toevoegde voor de laatste laag.
De volgende ochtend stond ik glunderend voor de glazen bak. De kunstenaars op YouTube zouden ongetwijfeld een nog mooier resultaat hebben geboekt, maar ik vond het geweldig. Het zag er in mijn beleving al veel natuurlijker uit dan voorheen het geval was geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tussen de ‘rotsen’ heb ik vanaf het begin meer ruimte open gehouden dan tijdens mijn eerdere project het geval was. Ik wilde genoeg ruimte hebben om te werken. Met de grijze verf heb ik hier en daar de stenen tegen elkaar aan geverfd, maar wat voor mijn gevoel daar te open voor was heb ik van een nieuw mengsel voorzien. Het bestond ditmaal uit witte verf die met groen op een kleurmengsel was gebracht die wel iets weg heeft van drogend mos. Sorry, beter weet ik het niet te omschrijven. Ik wil het als ondergrondskleur gaan gebruiken voor het grind dat ik in een volgende laag lak wil drukken.
Afbeelding
Ik beschouwde het als tijd om deze fase van de inrichting af te sluiten. De rotsen werden voorzien van een paar beschermende lagen lak. Nu kan ik me concentreren op de over een steen groeiende ‘wortel’ en bijbehorende ‘paddenstoelen’.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Na elke keer met de tegellijm in de weer te zijn geweest bleef er altijd wat over. Het voordeel voor mij is dat ik zowel in de glazen bak aan de slag kan gaan als er buiten, omdat ik nog niet alles heb vast gelijmd. Het stelde me in staat om me op verschillende onderdelen van het formicarium te richten, terwijl bij de rest het tegellijm lag te drogen.
Afbeelding

Afbeelding
Deze restjes gebruikte ik om de stelen en hoeden van de ‘paddenstoelen’ van nieuwe lagen te voorzien. Om deze reden zien ze er wat rommeliger en in ieder geval ook kleurrijker uit. Een enkele ‘paddenstoel’ heb ik een beschadigd uiterlijk gegeven. De stelen heb ik voor het gemak in een blok tempex gestoken om te drogen. Ook heb ik er boombandspijkers in gestoken om de bovenkant van de hoeden erop te drogen te leggen.
Afbeelding
Om alles wat gladder te krijgen heb ik gebruik gemaakt van een houtvijl en een stukje schuurpapier. Het was best lastig, omdat het allemaal zo klein is, maar daar schuilt ook de uitdaging achter.
Daarna werd het tijd voor de volgende fase en deze bestond uit het completeren van de ‘paddenstoelen’. Om te beginnen stak ik de van lijm voorziene stelen in de tempex onderzijde van de hoeden en legde deze te drogen. Na ruim voldoende droogtijd heb ik de onderzijde van een dun laagje tegellijm voorzien om er een geheel van te maken. Nu kan iedereen op mijn werk al zien wat uiteindelijk de bedoeling is.
Afbeelding
De ‘grote’ kwast moest plaats maken voor kwasten van een paar maatjes kleiner.
Afbeelding
Een idee dat me eerst wel aardig leek, in gedachten althans, maar ik later als een volkomen mislukking beschouwde. Het was achteraf zelfs moeilijk te bevatten hoe ik ooit op het idee was gekomen. Niet alles is in één keer een succes en ik besloot mijn plannen bij te stellen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In plaats daarvan zijn de hoeden nu in verschillende tinten bruin uitgevoerd.
Afbeelding
De onderzijde van de hoeden zijn van een lichtgele kleur voorzien. Hier liggen er een aantal te drogen.

Waar ik deze week mee verder ga is het nogmaals wit maken van de stelen. De verschillende gebruikte kleuren tegellijm er onder zijn helaas nog altijd zichtbaar. Niet echt boeiend in mijn beleving voor de lezers en daarom heb ik besloten om daar niet op te wachten, maar dit al vast met jullie te delen.
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Art747 »

Ik vind het zeer creatief en het is veel werk. Maar ik vind het ook een hoog "Startrek" gehalte hebben, series I (1968) maar misschien is het de lichtval en de foto. Dit is geen kritiek, maar het ziet er op de een of ander manier Scifi uit.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door GvG »

Art747 schreef: een hoog "Startrek" gehalte hebben, series I (1968)
Ja inderdaad, nu je het zegt!
Art747
Lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 05 januari 2014
Locatie: Noord Holland
Gender:
Leeftijd: 53

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Art747 »

Voor Lasius Alien :D
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

@Art747 & GvG: :shock: Scifi. 1968. :? Ik heb eerst het internet geraadpleegd.

Elke overeenkomst is puur toeval. :D Ik hoop jullie met deze post te kunnen overtuigen dat de buitenwereld er uiteindelijk wat minder scifi uit komt te zien. Al is een kolonie van de Lasius niger 'Alien' altijd welkom. Bedankt voor jullie achtergelaten reacties.

=======================================================

Afbeelding
Twee van de uit meerdere stukken bestaande ‘boomwortel’ heb ik inmiddels aan elkaar gelijmd. Ik heb de rand weg gewerkt met dunne lagen tegellijm en alles goed laten drogen. Vervolgens geschuurd tot het een geheel vormde. De stap die hierop volgde bestond uit het aanbrengen van een laag verf, maar nog tijdens het drogen veranderde ik van gedachten.
Afbeelding
Het is eigenlijk een stap terug geworden. Ik ben weer met tegellijm aan de gang gegaan. Het gladde oppervlak van de ‘boomwortel’ wil ik wat ruwer laten lijken. Voor deze gelegenheid heb ik de tegellijm dikker aangemaakt voor het aanbrengen om er vrijwel meteen na met een grote spijker kriskras groeven in de drogende lijm aan te brengen.

Het was in het begin even wat klungelen met te dun aangemaakte lijm op een proefstuk. De groeven vloeiden steeds dicht als ik er de spijker door heen haalde. Na een aantal pogingen had ik de juiste dikte gevonden en heb deze vervolgens in een grotere hoeveelheid aangemaakt.

Verder heb ik er weinig meer aan toe te voegen en de rest bestaat uit meer opnamen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door mn »

Leuk project, creatief, ik ben benieuwd naar het eindresultaat! :)
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

@mn : Het is enorm leuk om ermee bezig te zijn en het eindresultaat zal niet lang meer op zich laten wachten. :)

==============================================================

Het heeft steeds meer weg van een puzzel die zich langzaam aan het ontvouwen is. Ik heb de stukken in het formicarium gelegd tot het in mijn beleving goed lag en vervolgens de resterende delen van de ‘boomwortel’ aan elkaar gelijmd.
Afbeelding
Na ruim een dag drogen heb ik het voorzichtig uit de bak gehaald en ben ik eerst eens gaan uitproberen wat voor kleuren bruin me zouden bevallen. Op deze foto zijn de tinten bruin lastig tot nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar deze verschillen waren er wel. Daarna weer met tegellijm aan de gang. Waar het ytong de glazen bodem van de bak raakt heb ik ook tegellijm aangebracht om dit beter op elkaar te laten aansluiten. Tijdens het passen heb ik waarschijnlijk toch iets verschoven want het ytong ruste niet langer meer vlak op de glazen plaat. Ik hoop dit met tegellijm op te lossen.
Afbeelding

Afbeelding
Het duurde enige tijd voor ik volledig tevreden was. Ik heb er zelfs de vijl bijgehaald om de vorm van de ‘rots’ ook enigszins aan te passen. Ik zal deze op een later moment moeten overschilderen, maar dat is het me wel waard. Wat me hierna nog restte was wachten tot alles droog was. In mijn enthousiasme heb ik echter wel een foutje begaan waar ik veel te laat achterkwam. Ik heb een voor een ‘paddenstoel’ bestemd gat dicht gesmeerd. Misschien zijn acht stuks wel te veel, maar een beslissing hierover schuif ik voor het moment nog even voor me uit.
Afbeelding

Afbeelding
Daarna werd het tijd om de verf te mengen en de kwast erbij te pakken. Ook in het formicarium ben ik met de bruine verf aan de slag gegaan.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om te testen of alles nog past heb ik de ‘paddenstoelen’ erbij gepakt. Het eerste gat bleek al meteen groter te moeten worden gemaakt en later bleek dit voor de rest ook het geval te zijn. Ik heb de rangschikking enigszins aangepast en vervolgens besloten dat zeven ‘paddenstoelen’ voldoende is. De achtste is komen te vervallen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle ‘paddenstoelen’ heb ik er weer uit getrokken en opnieuw genummerd. Als de ‘boomwortel’ in het formicarium eenmaal is voltooid dan plaats ik deze na ze te hebben gelakt weer terug in de er voor bestemde gaten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Liggend op een paar rollen plakband na oppervlakkig van een nieuwe verflaag te zijn voorzien. Het legt net wat meer nadruk op de structuur ervan. De ‘rots’ is weer egaal grijs gemaakt als voorbereiding op de latere afwerking.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Het is tijd geworden voor de voltooiing van de ‘boomwortel’. Hiervoor heb ik de bak achterover gelegd. Iets wat makkelijk is vanwege de geringe omvang ervan. In ieder geval staat de zwaartekracht nu aan mijn kant.
Afbeelding
Lijm aanbrengen, op zijn plaats leggen, aandrukken en dan is het wachten.
Afbeelding
De volgende dag meteen de bak weer overeind gezet en breed grijnzend het resultaat aanschouwd. Het komt heel dicht in de buurt van wat ik voor ogen heb gehad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna aan de slag bij het camoufleren van de naden. Iets wat meer werk vergde dan ik eigenlijk verwacht had. Het lastigste onderdeel bleek nog wel het mengen van de verf te zijn om overeen te komen met de kleur van het eerder gebruikte mengsel.
Ondertussen ook hier en daar al met de lak in de weer geweest. Het zorgt voor een beschermende laag over het geheel en zorgt er voor dat het makkelijker is schoon te houden.
Kijken hoe verf droogt is niet echt mijn ding, dus ik probeerde bezig te zijn, maar uiteindelijk raakte het werk op en kon ik niets anders doen dan wachten tot alles droog was. De drang om het af te willen ronden word steeds sterker, moet ik bekennen. Misschien ben ik eenvoudig te ongeduldig.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Het idee van diverse terrariumhouders om zand in de laatst aangebrachte laag lak te drukken voor een natuurlijke afwerking van de rotsen had me aan het denken gezet om het na te volgen, maar ook om iets anders te proberen waarbij fijn grind in de plaats komt van het zand.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tussen diverse rotsen heb ik groen gekleurde banen aangebracht en deze heb ik inmiddels voorzien van fijn grind. Waarbij ik hier en daar nog wat verder ben gegaan dan oorspronkelijk mijn bedoeling was geweest.
Ik stelde het me zelf heel makkelijk voor met het aanbrengen van parketlak voor een beschermende laag en vervolgens de steentjes er over heen strooien. Binnen een minuut kwam ik hier op terug. Ik probeerde met een kleine schroevendraaier de steentjes in positie te brengen, maar haalde er snel alles weer uit. Ik verhuisde de bakjes en het formicarium naar een bureau en ging er maar op mijn gemak bij zitten om opnieuw te beginnen. Ik begon tussen het grind naar steentjes van de juiste omvang, vorm en kleur te zoeken en drukte deze met een vinger in de lak. Ik haalde er nog een leeg bakje bij en gebruikte dit om het grind beter te kunnen sorteren, daarom staan er twee bakjes op de eerste foto. Waar ik moeilijker met mijn hand bij kon komen legde ik elk steentje op de schroevendraaier en transporteerde het op deze wijze naar zijn eindbestemming. Hier en daar voegde ik met een penseeltje nog wat lak toe. In mijn beleving had het al snel iets weg van mozaïek. Het vergde behoorlijk wat tijd en met regelmaat vroeg ik me in gedachten af waarom ik in hemelsnaam op het idee was gekomen om er grind erin te verwerken.
Afbeelding

Afbeelding
Wachten, eens kijken en wachten. De bak een beetje verschuiven, nee, het is nog niet droog. Teleurgesteld weg sloffen. Wachten.
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb de bak mee naar buiten genomen. Momenteel is het mooi weer. De weerspiegeling maakte het wat lastig om heldere opnamen te maken, dus ik heb de twee duidelijkste geselecteerd uit een heeeele serie.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

Afbeelding
Langs de voorkant wil ik een rand zand aanbrengen. Ik heb hiervoor ook parketlak gebruikt. Om het beter te kunnen zien waar ik mee bezig was heb ik de bak op een stapel bekers gezet. Zo was ik ervan verzekerd dat ik nergens een plek oversloeg met het aanbrengen van de lak.
Afbeelding
Het zand heb ik voor korte tijd in de magnetron gedaan om er zeker van te zijn dat het geheel droog was. Ik heb een papier dubbel gevouwen en het op deze wijze het zand over de lak gestrooid. Op moeilijker bereikbare plekken heb ik er een lepeltje bij gepakt.
Afbeelding
Na afloop heb ik de bak eenvoudig op zijn kant gehouden. Het zand schoof naar de bolle ruit toe. Op diverse plekken zag ik nog het glas onder het zand en daar heb ik nog voorzichtig wat druppels lak aangebracht, hier zand over heen gestrooid en zacht aangedrukt. Alles wat een dag later weer bij de bol lopende ruit lag heb ik opgezogen met een stofzuiger. De rest van de bodem laat ik ongemoeid. Een glazen bodem is praktischer voor mij en de mieren zullen zich er toch niet om bekommeren.
Benno
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 januari 2015
Locatie: Hilversum
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Benno »

Het wordt wel een plaatje! Ik hoop dat hij ook bevalt voor de bewoners straks.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Tim »

Ziet er mooi uit! En is voor mij inspiratie om mijn bakken ook mooier te maken.
Voor het mooie zou je nog kunnen kijken een (kunststof) plantje te plaatsen.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Lvet »

Deze wordt echt prachtig. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Wat voor uitbraakpreventie ga je gebruiken? In verband met de kitranden. Ik heb zelf eens de kitranden bovenin weg moeten snijden om talk aan te kunnen brengen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Voormalig aquarium 2

Bericht door Westdijk »

@Benno Bedankt. Dat is wel de vraag waar het allemaal om draait, Benno. Ik heb hier geen antwoord op. Mieren bepalen hun eigen regels en trekken zich weinig aan van onze wensen. Het zal nog wel even duren voor ik jullie op de hoogte kan brengen van aandachtspunten voor dergelijke formicariums.

@Tim Je suggestie van een kunststofplant of delen daarvan zal ik niet in overweging nemen, maar wel bedankt daarvoor. Ik ben namelijk heel tevreden met hoe het er momenteel uit ziet. Bedankt voor je achtergelaten reactie en ik ben erg benieuwd hoe jij je bakken mooier gaat maken.

@Lvet Bedankt voor je reactie. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor olie, maar zoiets kan natuurlijk altijd nog veranderen. Het maken van het (open) deksel word uitgesteld, maar hierin wil ik een voor het oog onzichtbare gracht verwerken, verlichting, etc. Alles wat in mijn beleving bij een showbak hoort. Ik heb wel gemerkt dat mensen meer interesse in deze hobby tonen als er meer te zien is dan mieren alleen. Daarnaast zal het in mijn beleving ook makkelijker zijn om de toekomstige kolonie in deze bak tijdelijk bij iemand anders onder te brengen als ik gedurende langere tijd afwezig ben. ;)

=======================================================================

Afbeelding
In het geboorde gat lijm gespoten en op de onderkant van de steel ook lijm aangebracht. Een enigszins verknipte toiletrol diende als ondersteuning tot de lijm was opgedroogd. Later bleek ik te veel lijm te hebben gebruikt. Een fout die ik in steeds mindere mate bij de eerste vier ‘paddenstoelen’ herhaalde voor het eindelijk een keer goed ging.
Afbeelding
Een foto vanuit het formicarium genomen. Hier kan je zien dat ik een deel van de zijkant van de toiletrol er heb af geknipt. Wat lastiger te zien zal zijn is dat er ook een dun strookje van de onderkant af is gegaan. Ik heb eigenlijk van alles gebruikt waarop ik mijn handen kon leggen voor de ondersteuning: stukken tempex, een schelp, plastic bekers, verknipt karton, een USB-stick, een lineaal, een rietje, etc.
Afbeelding
Een foto van de tussenstand.
Afbeelding
Ondertussen ook wat parketlak aangebracht rondom de stelen. Het sluit elke opening tot de geboorde gaten af.
Afbeelding
De kleur van de paddenstoelen springt er naar mijn mening niet op een schreeuwerige manier uit en daar ben ik heel gelukkig mee. Al vertoond het maar weinig gelijkenis met de schimmels die ik in de vrije natuur op boomstammen ben tegen gekomen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na de inrichting heb ik de bak tijdelijk in mijn hobbykamer gezet. Op ooghoogte vanaf mijn bureau gezien. Misschien is deze locatie voor later een idee als ik in een nieuw formicarium het nest aan de voorkant bevestig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een paar stappen dichterbij gezet voor iets duidelijkere opnamen.
Afbeelding
Het aanbreken van de avond maakte tot mijn verrassing het fotograferen makkelijker, dus ik heb nog een paar opnamen toegevoegd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie had het gedacht als je dit zag?
Afbeelding
Of dit? Hier begon het eigenlijk mee, haastig in elkaar geflanst om te zien of mijn fantasie realiseerbaar was. Je kan duidelijk zien dat ik me toen niet bepaald over de afmetingen bekommerde. Het diende later als proefstuk. Hierop heb ik kleuren van gemengde verf getest, de verschillende manieren van verven, hoe het beste structuur aangebracht kan worden in tegellijm, waar ik wel of niet makkelijk bij kon komen met een kwast, hoe donker het zou zijn in de boomwortel en nog een heleboel meer.

Het maken van het deksel word uitgesteld, waarschijnlijk ga ik tijdens de komende winter er weer mee verder. Het bied me de tijd om me eens te verdiepen in het ontwerp voor het deksel, barrière, verlichting, etc. Bij de bouwverslagen van diverse terrariums word hier veel meer aandacht aan besteed dan ik tot zover bij formicariums in het algemeen heb gezien. Momenteel is het nest nog te groot voor één van mijn huidige kolonies. Even was er de overweging om de toegangen tot het nest af te sluiten en het alleen als buitenwereld in gebruik te nemen, maar dat is niet praktisch als ik er later nog aan wil gaan werken.

Bedankt voor alle reacties tot zover. Het werkt altijd inspirerend.
Gebruikersavatar
Tristan
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 juli 2013
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Tristan »

Prachtig formicarium! Mijn verwachtingen zijn zeer zeker ingelost. :D
Goed dat je er nog geen mieren in gaat steken. Ik zou geduld hebben totdat je een kolonie hebt die 100% zeker groot genoeg is. Dan ga je er veel meer plezier aan hebben.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Tim »

Weer erg mooi allemaal! Thanks voor het delen!
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Voormalig aquarium 2

Bericht door Kegge »

Prachtig om te zien en gaaf om over te lezen. Bedankt!
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Tristan, Tim & Kegge

Bericht door Westdijk »

@Tristan Jij hebt toch wel altijd hoge verwachtingen. ;) Bedankt voor je achtergelaten reactie.

@Tim Graag gedaan. Het blijft leuk om de fantasie van mensen te voeden met alternatieven.

@Kegge Ik ben er zelf tot zover ook tevreden over. Bedankt voor het reageren.
Plaats reactie